Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

flera frågor

Skrivet av Fumlan
Undrar om ni vill svara på fler frågor? Jag brukar läsa och skriva härinne, har en dotter med läpp- och käkspalt. Nu ska jag skriva ett litet arbete inom en kurs som heter "hälsa, sjukdom och vardagsliv". Tänkte det skulle handla om föräldras första tid med ett barn som fötts med lkg. Minns ni den första tiden? Skulle bli jätteglad om ni ville berätta om just er första tid. Tänker mig ungefär från födsel (ev. tidigare om ni visste i förväg) till efter första op.
Svar på tråden: flera frågor

här kommer mitt svar

Skrivet av  lotta med gustav 8 ås
Gustav är mitt första barn.vi visste inte att han hade lkg,utan tog väl förgivet att han skulle vara "som alla andra".När gustav föddes hade han problem att börja andas.De bar iväg honom till upplivningsrummet.Jag frågade om det var en kille eller tjej o de svarade att de hann de inte se...Då förstod jag någonstans att det kanske var nåt konstigt med honom ,för annars brukar ju det vara det första man ser...Efter ett tag kom sköterskan in o talade om att han hade lkg.Förberedde mig på det värsta men när jag väl fick se honom vart jag alldelens varm.Han var ju MIN!Lite jobbigt att se alla de andra mammorna med "friska"barn tyckte jag nog att det var.Lade honom gärna med den normala sidan upp o lite på sidan så att inte alla skulle stirra..Gustav kunde ju inte amma men åt bra på en gång ur flaska.Vi fick broskyrer om lkg,de berättade om operationer o alla sa att han kommer bli sååå fiiin.
När vi kom hem tyckte jag att det var lite jobbigt när de kom folk som bara dök på o skulle titta i vagnen..Kände att jag gärna ville "förvarna" om att han hade lkg,så man slapp se deras miner.Annars tyckte jag inte att det var så speciellt att ha lkg barn,hade ju inget att jämföra med.Om jag fick det idag så skulle jag nog sörja ammningen mer än vad jag gjorde.Men visst var det mycket oro för framtiden och det är det ju fortfarande.
När Gustav var 3 mån var det dax för operation av läppen.Tog mycket kort innan(ifall att det värsta skulle hända!!!)Nu är jag glad för det eftersom vi fick fina bilder på hur Gustav verkligen såg ut och det är ju kul för honom oxå att kunna se nu.
Operationen gick bra men jag höll knappt på att hitta ut ur op.salen.Jag tror aldrig jag grinat så.
Gustav blev jättefin i läppen,han såg ut ungefär som jag räknat med.Det jag inte hade tänkt på var att han skulle låta annorlunda.Jag tyckte det tog någon dag innan det kändes som min lilla Gustav igen.Såren läkte som de skulle och jag tyckte att allt kändes lättare typ i affärer när det inte var så utmärkande mer.Jag tyckte att det var helt ok om folk frågade vad han hade för fel,men tyckte det var jobbigt när folk bara glodde.Det gjorde ont i mig för Gustavs skull
OJ,vad långt det vart,bäst jag slutar.

 

tack för svaret :)

Skrivet av  Fumlan
Blev jätteglad för att du svarade.
 

kanske för tidigt

Skrivet av  eva m Lasse-04
för mig att svara Lasse är ju bara 12 veckor (imorgon), fast om du vill kan jag berätta om hur det varit så här långt.

 

Javisst!

Skrivet av  Fumlan
Du får väldigt gärna svara.
 

Artiklar från Familjeliv