Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vän med läpp och käkspalt

Skrivet av Anna
Hej!
En av mina vänner har just fått en liten flicka med läpp och käkspalt. Hon är ursöt (sett bilder)och föräldrarna verkar känna sig ok, men jag undrar ändå om ni har några kloka tips. jag är rädd att göra "ont värre" med fel kommentarer..

Funderar dessutom på det här med ammning, det borde inte vara nåt stort problem när gommen är hel, eller? Hoppas ingen tar illa upp att jag frågar här!
Svar på tråden: vän med läpp och käkspalt

hejsan

Skrivet av  Fumlan
Ett klokt tips är att behandla barnet som vanligt. Inte komma med kommentarer som "det kommer att bli så fint" eller "de är så duktiga på att operera idag". Man vill få vara både ledsen och glad. Säg till henne att du är rädd för att säga något fel, bättre än att vara tyst och inte låtsas som någonting. Men om man bara får höra frågor om spalten varje gång man träffar någon blir man som förälder urless till slut.

Min flicka med läpp och käkspalt gick att amma som vanligt, vet att det dock inte alltid fungerar så bra även om barnet inte har gomspalt. Tyvärr visste inte sjukhuspersonalen att det gick att amma ett barn med läpp och käkspalt, så jag fick inte ens försöka. De sa att det var dumt för barnet skulle bara bli ledset. Så i mer än en vecka levde jag i tron att jag inte kunde amma som vanligt. Fick stanna på sjukhuset för att matningen inte fungerade. De sa att jag skulle använda en plastnapp över bröstet (en sådan man har om man har sår på bröstvårtorna) men det blev inte tätt och mjölken rann under plasten istället. Det var jättejobbigt. Som tur var kom det en dag en sjuksköterska som hade lite kunskap om lkg och hon tyckte vi skulle prova att amma "på riktigt" och det funkade direkt. Jag bara grät, av lycka alltså.

http://www.lkg-stockholm.org.se/ Det här tycker jag är en bra sida.
 

Håller med Fumlan

Skrivet av  Regina & Eliel
Komentarer som:Läkarna är ju så duktiga nuförtiden,eller det kommer att bli så fint såååå!Och,hur går det med matningen nu då???
Osv.dom vill man helst slippa höra.
Jag har upplevt att många inte vågar fråga,men det är ju helt fel!
Fråga på bara,jag menar hur ska du kunna veta hur allt fungerar?Det vet man ju först när man hamnar i den situationen själv.
Jag har en bekant som frågar om precis allt hon undrar över och det tycker iaf jag att känns bra.
Men å andra sidan vill man ju inte heller varje gång man träffas diskutera lkg!
Och inte är det roligt när folk låtsas som om det regnar heller....
Kram