Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Annons:

Tid för information i Uppsala på måndag....

Skrivet av Annie m. tre prinsar
Vår kille ska opereras för läppspalt och på måndag ska vi på info i Uppsala. Ska få träffa alla och så..

Nån som varit där och fått sin bebis opererad? Är det bra där? Första gången någon av våra barn behövt sjukvård och en operation känns så otroligt stort. Jag är nervös och tycker allt är skrämmande fast jag vet att det ändå inte är någon stor operation.

Nån som kan komma med nåt uppmuntrande? Berättelse om hur det varit för er? Hur var er upplevelse från Uppsala?
Svar
Rätt ok,men...
...Trångt!!!!
Salarna är små och det ligger 2 barn i varje sal + en förälder/barn då.
Varje gång som vi har varit där så har det alltid varit nån som flyttat in i lekrummet på natten,just pga "trångboddheten".
Det är jobbigt när man har en nyopererad som är lessen på nätterna.
Man vill ju ogärna väcka rumskompisen...som kanske oxå är nyop.Så det brukar bli att man håller på å väcker varann iaf den 1:a natten.

Det är ju bra om ni har möjlighet att vara båda föräldrar där.
Jag har alltid varit där själv med Eliel.Och det är rätt tufft när man ska dra runt på droppställningar och bära barn samtidigt.
För att inte tala om när man ska försöka gå på toa själv och inte vet vart man ska göra av barnet som kanske inte vill sova just när du behöver äta,gå på toa o duscha....

Visst finns det ju personal som ställer upp nån minut att passa men iaf...

Annars tycker jag att personalen är gullig,helt ok.
Man får ju följa med ner när dom söver barnet och det känns bra!
Tyvärr får bara en förälder följa med in,men bättre det än ingen!

Och glöm för guds skull inte att ta med barnvagnen!
Skulle inte ha klarat mig utan den där.
Kulvertarna är bra att söva skrikiga barn på har jag märkt.*ler*
Man behöver inte känna att man stör nån där nattetid...
Skrivet av  Regina & Eliel
Vad jobbigt...
det låter med att man är 2 fam/sal. I Umeå får man eget rum, pyttelitet, men ändå. Man slipper iallafall känna att man håller nån vaken. När Elias fick dropp så fick han det bara nattetid för att han inte skulle slita ut nålen o för att han skulle kunna röra sig som folk. Det var stökigt ändå. Vi såg oxå till att vara 2 när Elias slöt mjuka gommen, man får sova över på extrasäng om man framhärdar! Speciellt om man inte är från op-orten, så att säga.

Hoppas allt går bra för er Annie!

Lycka till, U
Skrivet av  Ullis m Elias -02
Exakt likadant hade vi det i Linköping
Jag låg i dagrummet på en soffa för att få lite sömn på natten. Och det där med droppställningen, gå på toa, äta osv med barnet. Vi var också två i ett litet rum. Och så fick vi sova på något som liknade tältsängar. Jag var van vid att sova med min bebis bredvid mig, ammade på nätterna, men det blev väldigt trångt i tältsängen och jag var rädd att hon skulle trilla ur. Förresten var det likadant på bb - att bebisen tydligen inte ska sova bredvid mammam utan i en korg eller spjälsäng bredvid. Det kanske skulle vara något att det fanns sidoskydd för den som vill sova tillsammans med bebisen.

Hursomhelst så är det inget att vara rädd för. Vet man om de här sakerna innan så är man förberedd, vilket inte jag var med andra ord.
Skrivet av  Fumlan
Nu har vi varit i Uppsala...
och det gick bra. Var ju "bara" information men ändå. Känns ju skönt att man fått se var man ska vara, prata med doktorn, tandläkare, sköterskor och så. Alla var jättetrevliga och sa att allt såg så bra ut så. Känns ju skönt men måste ändå säga att jag gruvar mig en hel del....

Här är också jättesmå rum som man delar 2 familjer. Fanns väl nåt enkelrum men det är det ju inte säkert att man får. Bebis får manchetter med tyngder för att förhindra att de kommer åt sår och dropp osv.

Ja, det ska väl gå detta också och det är ju "bara" läppen men det är ju ändå MIN unge som ska opereras och jag tycker det känns hemskt. Vill bara att allt ska vara över.

Får väl kallelse för op i februari troligen.
Skrivet av  Annie m. tre prinsar
Enkelrummet...
...undrar jag om dom inte brukar ge till käk-op barn om det är ledigt???

Vi har legat på sal 4 & 5 (mitt imot anhörigköket) när vi har varit där.
Det är där som småttingarna oftast hamnar.

Vet du vilken kirurg det blir som ska op?

Det var Aili Low som gjorde Eliels läpp.
Egentligen skulle det ha varit Valdemar Skog,men han hade skadat handen så det blev inte så.

Det finns ett foto på min info om du vill se hur Eliels läpp blev.Han hade total vänstersidig lkg.

Du ska se att allt går bra!

Kramizar
Skrivet av  Regina m.3
Ojdå,såg att...
...fotot på Eliel är taget ur fel vinkel för att kunna studera läppen....
Hmmm,kanske borde byta bild där.....
Skrivet av  Regina m.3
Det blir...
Valdemar Skog som op, om allt är ok med honom då förstås :o)

Vill du så berätta gärna om hur det var för er när ni var inne. Blir jättetacksam för en berättelse om hur det gick till, hur ni kände det osv :o) Man funderar ju en hel del... Vi blir antagligen kallade i februari så nu försöker vi bestämma datum för dopet, lika bra att ta det innan känns det som...

De sa att han inte fick ha napp nån vecka efter op men att amningen skulle gå bra. Glömde fråga varför han inte fick ha nappen...
Ta det bara lugnt!
Han kommer att vakna igen!!!!

Låter som om du tror att han inte ska göra det?
"ordna dopet innan"?

Känner dock igen tanken!
Det är ju ingen HITT att lämna sin 3-mån bäbis.
Och se honom ligga där alldeles slapp och nersövd...
Men det kommer att gå så bra ska du se!!!

Eliel gjorde ju sin läpp i feb-03 så det är ett tag sen och 3 op till efter det,så vi börjar väl bli "vana"...

Men det var skönt ändå att få följa med in på op.
Att få komma med ända fram så att säga.

Själva väntan sen uppe på avd gick trots allt rätt bra!
Det tog 1½-2 tim tlls vi fick komma ner till uppvaket.
Men visst hade jag tankar som:
Tänk om han aldrig mer vaknar!!!!!!!!!!!(panik!)
Han är ju så liten!

Och sen när vi fick komma ner till uppvaket så var han så otroligt FIN!!!!!!!

Men titta noga innan ni lämnar prinsen på op,för det är sista gången som ni får se honom SÅ SOM HAN ÄR FÖDD.
Hur konstigt det än kan låta så saknar jag ibland den Eliel jag hade innan läpp-op?!

Vi var på uppvaket i 1-2 tim.
Sen ville han inte äta nån större mängd förrän på kvällen.
Jag var så rädd för att göra illa hans läpp,vilket resulterade i att jag inte la flaska tillräkligt långt in i munnen.
Klart att han inte åt!!!!!!!!
Sen kom en sköterska och provade och då åt han!!!
Hon satte flaskan i mun precis som vanligt och det gjorde inte ont i hans läpp för det.
Vilket jag trodde att det skulle göra.

Nu ammar ju du så det går ju inte att göra på så många andra sätt än det vanliga.
Det kanske är lika bra det?
Vet faktiskt inte hur det funkar,för jag har aldrig stött på nån i Uppsala som har kunnat amma.
Det har alltid varit haberman-flaska som har gällt.
Men säkert har sköterskorna nåt tips om det oxå!

Fråga gärna igen om det är något du undrar!

Kramizar

Nappen....
Just det,nappen fick han inte ha på 2 v. tror jag att det var då.
Antar att det inte ska ligga något mot läppen i onödan?
Napp-plattan ligger ju mot läppen på ett helt annat sätt än bröstet/nappflaskan.
Och dom har ju även sytt ihop musklerna inne i läppen.
Så musklerna kanske blir överansträngda om barnet suger på napp oxå?

Det gick över förväntan att vara utan napp.
Och armskenorna blir dom oxå vana med otroligt fort.
Dom är ju tvugna att anpassa sig liksom.
Hej igen :o))
Näe, detta med dopet är mer en praktisk fråga. Efter op är han liksom för stor för dopklänningen *ler*. Visst finns tankarna kring om det ska gå snett, det kan jag inte förneka men har inte tänkt så aktivt på just det. Däremot är det bara en stor olustkänsla kring hela grejjen, så stort liksom.

Ja, tänk att han inte kommer att se ut som nu. Man kan inte föreställa sig det.

Tusen, tusen tack för dina svar. De lugnar otroligt och det är så skönt att få höra en annan förälders upplevelser kring det hela. Jag vet att vi "bara" har läppspaltsbarn men för oss är det en sån jättegrej. Våra andra barn har nästan aldrig behövt sjukvård alls, en sprucken läpp är väl det värsta och några turer för att suga bort öronvax. Så en operation blir en jättesak.

Igen tack och kram.
Annons:
annons