Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående ärftlighet!

Skrivet av M med L -03
Fick häromdagen veta att jag e gravid igen!
Vi har ett barn sedan tidigare, hon e född 03 och hade gomspalt! Min faster hade också gomspalt för ca 50 år sedan, men dessa 2 e de enda som vi känner till i vår släkt! Känner någon till nån % på hur stor risken för spalt e om man har ett barn med det?
Svar på tråden: Angående ärftlighet!

hej

Skrivet av  S
Först ett stort grattis till graviditeten!

Statistiskt bör återupprepningsrisken vara 2-3% om föräldrarna inte är drabbade och endast ett syskon. Men detta är ju som sagt bara en statistisk risk.

Lycka till!
 

båda våra barn

Skrivet av  br
Hej
vår dotter föddes 00 med spalt i mjuka gommen ( ingen annan känd i släkten) vår son föddes 03 med kluven uvula (gomspene) vilket kan tyda på submukös ( dold gomspalt) enl LKG teamet är det troligtvis inget som behöver korrigeras med operation, dock avvaktar vi hur talet utvecklas.
 

2 av 3

Skrivet av  Wildas mamma
av min brors barn har submukös ( dold gomspalt), som de båda är opererade för, Min bror hade oxå det.

Förutom dem så vet vi bara att en kusin till vår farmor "pratade" konstigt vilket vi nu i efterhand nu spekulerar i om det inte var en dold gomspalt där oxå, båda mina brorsbarn kunde inte prata "rent" innan de opererades.
 

Hur op det?

Skrivet av  Ullis m Elias -02
Hur op man en dold spalt? Jag inbillar mig att gommen ser normal ut, men att man saknar ben/brosk, el vad det nu är, i hårda gommen. El vad är egentligen dold spalt? Jag har en bekants bekant som har dold spalt, men jag har bara träffat henne ca 2 gånger o känner att jag inte vill fråga henne om det.

Tacksam för svar...
Ullis
 

Jag är ingen expert...

Skrivet av  Wildas mamma
men i mina brorsbarns fall var det den i den mjukagommen spalten satt och då tror jag att de gör så att de syr ihop muskler och "annat" som behöver fixas.

Kanske finns det någon som varit med om det närmare som kan förklara bättre ;-)