Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

angående mat..

Skrivet av em m William 030525 & Victor 040728
Hej Victor är nu lite mer än 4 månader & vi ska ju så småningom börja med mat. Men hur?? Han har en ganska stor gomspalt.
Vi har provat lite och allt kommer upp i näsan . Jag har spätt maten med bröstmjölk, men det går inte alls bra.om det inte går kommer de då att op tidigare?? Har ni några tips.
Kram Emilie m William 030525 & Victor 040728
Svar på tråden: angående mat..

Eje fick upp en hel

Skrivet av  anita
del mat i näsan innan han var färdigop vid 3 men det gick bra ändå. Sköljde med koksalt ibland, värre var det när han fick upp bitar där senare som gjorde att han blödde lite.

Hoppas att det går bra ändå för er!!!
 

Prova att...

Skrivet av  Ullis m Elias -02
mata den lille sittandes i sittern, el bilbarnstolen. Jag tyckte att det gick bättre att mata Elias så, när jag började med puréer. Tyngdlagen hjälper till lixom. Men mycket åkte upp i näsan ändå... det är jobbigt att se, o jag grinade ibland för jag tyckte att allt kändes så tröstlöst... men nu äter Elias som en häst. Han är 2 år nu o vill äta samma mat som oss andra. Det går ganska bra, men hårdbröd o kex fixar han inte. Men typ korv, fiskpinnar o köttbullsbitar slinker lätt ner ifall man skär dem i bitar. Trodde aldrig att jag skulle uppleva det!

Jag var så avis på alla med "vanliga" barn, där de satt o mumsade kex o frukt utan att sätta i halsen/få mat i näsan. Men det löser sig till slut, jag lovar.

Jag vet tyvärr inte om de op tidigare för att det inte funkar med ätandet. Tänkte aldrig på att fråga om sånt då.

Lycka till, Ullis
 

De lär sig

Skrivet av  Jenny m Klara-04 (gomspalt)
har jag fått höra men vi har ju inte provat än. Är lite nervös, tänkte börja lite smått efter nyår.
Hur stor är Viktors spalt? Svårt att förklara kanske men är det hela gommen/är den bred?
Logopeden sa att yohurtkonsistens är svårast, brukar bli enklare när maten blir lite tjockare.
Om det absolut inte fungerar med mat efter månader av försök så måste de väl nästan operera tidigare!?

Jenny
 

Svårt...

Skrivet av  em m William 030525 & Victor 040728
den är ganska lång men smal den går inte fram till tandraden . Hur är Klaras??
Får hon upp mycket mat i munnen??hur har det gått med napp flaskor för eran del?? Själ skärde jag hål i en vanlig napp i går och han drack 100 ml.
kram
 

tips

Skrivet av  Jenny m Klara-04 (gomspalt)
Vi använder vanliga nappflaskor men sk wideneck med stor bred napp till Klara nu när "ballongnappen" inte finns längre. Istället för att rycka på flaskan som tidigare som trycker jag nu på nappen. Märket Nuk har även latexnappar som det funkar att göra extra hål i med het nål.
Klara har spalt i mjuka gommen och drygt 1/3 av hårda gommen, den är normalbred, ev. lite åt det smalare hållet enl kirurgen på KS. När hon äter ur flaska får hon väldigt sällan mat i näsan men när hon kräks så kommer det upp i näsanrätt ofta. Får se hur det blir med smakisarna efter nyår *nervös*
Är du med i lkg föreningens mammagrupp? Hörde att de skulle träffas men då kunde inte jag, lite synd.
/Jenny
 

hur går man..

Skrivet av  em m William 030525 & Victor 040728
med i den gruppen??
 

Em, gick inte

Skrivet av  Jenny m Klara-04 (gomspalt)
att svara under ditt inlägg så det kommer ovanför...

Gå in på http://www.lkg-stockholm.org.se/ så hittar du det nog där. Vi har gått med i föreningen och det var en mammaträff 20/11 men då hade vi dop så det missade vi. Kanske andra här på sidan som är med?

Jenny