Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låg efter logopedbesök...

Skrivet av Ullis m Elias -02
Jag känner mig OERHÖRT låg efter att vi var med Elias till logopeden på NUS i fredags.

Elias är nu 2 år o 10 dagar o han kan bara säga ca 6-7 ord. Vissa ord är inte riktiga ord, så att säga, utan han säger "lalla" för nalle osv. Sen har han en massa brummanden o vokalkombinationer för sig. Han försöker prata, det är ju bara så svårt att förstå vad han egentligen menar. Eftersom han inte säger mer än så, så sa hon att hans talutveckling är försenad och att han med största sannolikhet ALLTID kommer att ha problem med talet. Samt att man inte skulle ha nån övertro på att slutningen av hårda gommen ska lösa allt. Kände hur jag bara rasade ihop...

Inte hjälpte det till att jag dagen innan fått veta att min pappa har cancer...

Finns det nån som har barn i 2-årsåldern? Hur mycket/litet pratar de?

Elias har en relativt bred, u-formad spalt i både mjuka o hårda gommen. Finns det nåt hopp el är han dömd till ett ensamt liv utan nån större kommunikation?

Depp-hälsningar, Ullis
Svar på tråden: Låg efter logopedbesök...

inte ovanligt!

Skrivet av  Katta&Linus
Hejsan!
Jag har en pojk som är 2,5 år och han säger inte heller flera ord än din, Linus säger inte orden som dom låter utan vi hör på tonfallet vad han säger(ibland fattar man ingenting). jag har hört att många inte får ett bra tal förrän hela gommen är sluten, det var klumpigt och oproffsigt av logopeden att säga så där.
Vi väntar en tid från logopeden, det ska bli intressant att höra vad våran säger. Linus har en mycket bred spalt som de hade svårt att sluta, han har ingen läpp eller käkspalt.Hoppas detta gör att du känner att ni inte är ensam om detta problem med talet.
kramar Katta
 

Tack...

Skrivet av  Ullis m Elias -02
för att ni engagerade er Katta o Jenny. Det känns skönt att höra att nån har liknande problem. Med all teknik o sånt som går framåt så skulle man ju tro att sånt här gick att lösa jätteenkelt. Men så är nog inte fallet...

Jo, jag förstår oxå att Elias kan kommunicera via teckenspråk o dyl (jag jobbar själv med att tolka till döva). Men eftersom han hör så kommer han ju att vara en katt bland hermeliner i båda lägren, både bland hörande o bland döva, o inte bli fullt ut accepterad bland nån av oss/dem.

Eller så kanske logopeden har helt fel, vem vet...? Jag tyckte oxå att hon var klumpig, men samtidigt är det ju inte bra om hon skulle lindat in saker o ting o sen skulle jag blivit jättearg på henne om språket inte kom igång efter op om hon lovat det. Så det hade kanske inte varit bra det heller.

Ja, det är väl bara det gamla vanliga att vänta o se. För det blir inte fler logopedbesök förrän han är ca 3 år o har slutit hårda gommen. Det kändes lite hårt att hon bara konstaterade att talet var sent o sen inte gav mig nån hjälp, annat än att det bara var att öva på med ord o sånt som står på de papper som vi redan fått.

Något mindre deppiga hälsningar, Ullis
 

Hej!

Skrivet av  Jenny m Klara-04 (gomspalt)
Först vill jag skicka en tröstkram och sen säga att han med största sannolikhet inte är dömd till ett ensamt liv utan kommunikation, det har jag svårt att tro. Även om det talade språket inte kommer bli helt bra blir det säkert bättre än vad det är nu och han kan säkert lära sig kommunicera på andra sätt.

Vad beror hans talförsening på tror det? Kan han ljuda men inte prata i ord?
Kommer han få hjälp av logoped och/eller talpedagog nu? Kan det inte bli aktuellt med en talförbättrande operation (svaljlambå eller vad det heter)?

En kompis dotter har INTE nån form av spalt men för nån månad sen sa hon inte så mkt mer än mamma, pappa och sin lillasysters namn, hon bli 2 år nu i december.

Kram Jenny
 

Förstår dig!

Skrivet av  Regina & Eliel
Det var ju inget trevligt besked...
När vi var till logopeden i Uppsala i samband med Eliels mjuka gom op i september,sa hon att han hade ett felaktigt "tal".
Han pratar alldeles för mycket "bak" i munnen.(gutturalt tror jag det hette).
Eliel har oxå en ganska bred spalt.

trappa tex. blir : a-a

Men jag kan trösta dig med att Eliel inte säger fler ord än Elias.
Och han fyllde 2 i nov.

Däremot så använder vi stödtecken,och det är jag väldigt glad för att vi börjat med.
Han kan ju iaf göra sig förstådd hemma på det viset!
Han kan drygt 100 tecken nu,och det är inte fy skam tycker jag.
Och om han behöver använda dom ännu när han börjar på dagis nästa höst,så får ju personalen där lära sig teckna dom oxå,eller?

Jag tycker att du skulle börja anv. tecken åt honom.
Det är ju aldrig fel att kunna fler språk.
Testa och se om han anammar det!


 

Hej!

Skrivet av  Karin med Sigrid
Vår dotter fyllde 2 år i november, hon föddes med dubbelsidig läpp-käk och gomspalt. Jag har förstått att hennes tal kommer att bli sent. Men det jag har fått höra är att man kan göra fler operationer efter att hårda gommen är sluten, ifall talet inte blir bra av det. Jag tror att så nog kommer att bli fallet för Sigrid, då hon trots gomplattan hon hade förut ändå ofta fick upp mat i näsan. Det måste ju betyda att det inte sluter tätt längst bak i svalget, alltså att den mjuka gommen inte stänger när hon talar/äter. Då blir det ju problem med ljuden.
Vi har använt stödtecken i drygt ett år. Man använder det även på dagis. Men nu har faktiskt Sigrid börjat prata så mycket att vi har legat av oss vad gäller tecken. Nu är det oftast att jag frågar henne om hon kan visa med tecken i de fall jag inte förstår. Och då säger hon kanske ett namn, eller något annat, där vi inte lärt oss eller henne ngt tecken. Så ibland förstår man henne inte. Men att hon nu säger meningar på tre ord (dock otydligt förstås, bara vi som är vana förstår henne helt) kan ju också bero på att hon är tjej. Som jag förstått brukar de i vissa fall vara tidigare i utvecklingen. Så du behöver nog inte oroa dig. Visst kommer Elias kunna prata, det tror jag. Men det kommer säkert dröja längre än för andra, men det har vi ju alla insett att det kommer göra för våra barn... Deppa inte för mycket!