Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här.

Skrivet av vivi
Fick reda på via ul att det barn jag bär kommer att födas med en lkg-spalt. Men vet inte änn hur mycket eller lite den är i gomen. Så som ni säkert vet bubblar det i huvudet utav en massa frågor och funderingar. Finns det någon här inne som är i samma sitts som jag? Det lilla livet kommer att titta ut någon gång i mitten på mars.
Svar på tråden: Ny här.

välkommen

Skrivet av  Jenny m Klara 26/8 (gomspalt)
relativt ny här jag med. Fick en dotter i augusti med gomspalt. Allt var kaos några veckor men nu känns allt bra, ska börja med smakisar nu, lite nervöst men...

Jenny
 

gomplatta?

Skrivet av  vivi
Har ni fått gomplatta då eller ger man inte det till alla? Gud man känner sig så dum för man har sett dom barn som har lkg men aldrig tänkt på hur mycket mer det är som mat och amning mm. Hur har du gjort? Har du pumpat ut och givit på flaska istället? Får höra så många olika tips och ider men från folk med friska barn och det känns inte som att jag kan ta dom till mig...vill höra från dom som vet och lever med det. Min lilla flicka kommer att titta ut om ca 10v...är det något som jag bör köpa eller förbereda innan? Det kanske finns något som du kännt att du önskar du visste innan eller köpt som du tycker skulle ha under lättat. Förlåt om jag e frågvis :o)
 

ingen gomplatta

Skrivet av  Jenny m Klara-04 (gomspalt)
Hej!

Nej, Klara har inte gomplatta det är nog om spalten är bred och/eller går genom hela gommen, Klaras spalt går från halva hårda ungefär och bak genom den mjuka - den är normalbred, kanske åt det smalare håller enl läkaren. När spalten upptäcktes på efterkontrollen (hon var 5 dagar då) så sa den läkaren att hon skulle ha platta men enl lkg teamet behövs det inte.

Jag pumpade bröstmjölk i ca 3,5 månad, från ca 2 månader fick hon ersättning också. Bröstmjölk är ju det bästa om man kan och orkar pumpa, det blir ju dubbeljobb att både pumpa och mata så ibland var jag vansinnigt trött på det! Nu är hon 4 månader och har precis börjat med smakisar och det går rätt bra, peppar peppar....

Den flaska man fick tidigare (med ballongnappen) finns ju inte längre, vet inte vad som erbjuds/rekomenderas nu av lkg teamen, kanske habermanflaskan men jag tycker inte du behöver köpa nån flaska i förväg. Logopeden från lkg teamet kommer nog informera om matningen på BB. Det är väl inte säkert heller att hon har spalt i gommen så har du tur kommer amningen fungera!

Önskar att jag hade vetat mer om lkg innan, nu kom det som en spark i magen och det kändes som om de lika gärna kunde sagt att hon var döende. Det berodde nog på ovisshet och rädsla för vad hon skulle behöva gå igenom. Med lite kött på benen och när chocken lagt sig så kändes det bättre. Visst oroar man sig för framtiden ibland, operatíon, tal mm men mest är jag ju bara glad för min fina tjej!

Läs på är mitt råd och fråga gärna mer om du undrar nåt, här finns många experter ;-)
 

Hej!

Skrivet av  Karin m Sigrid och pyret 24/6
Jag är kanske inte i samma sits som du, vi har en dotter på drygt två år som föddes med dubbelsidig lkg. Men jag väntar också barn, och då jag gärna vill veta om detta barn också kommer ha LKG har jag frågat om möjligheterna att få titta efter detta på UL. Men jag inser att alla läkare säger olika. Min läkare sa att det var nästan omöjligt att se, och verkade inte alls intresserad av att jag skulle få göra något extra UL för detta. Jag tror att det är bra att veta innan, så slipper man kanske lite av chocken vid födseln. Men det är ju också viktigt att inte det blir den största grejen med hela graviditeten, det är ju ett litet vackert barn som kommer ut, en fantastisk människa med fantastiska möjligheter, det är viktigt att komma ihåg och se fram emot... Men nu svamlar jag kanske lite...
 

karin.

Skrivet av  vivi
Men säger läkarna att man inte kan se lkg på ul? Vi så tydligt på vårat ul...även för ett otränat öga.Men det kanske bara syns om det är en "stor" spalt?! För det dom sagt till osss är att man inte kan veta hur pass mycket det går upp i gomen. Våran lilla flicka ser ut som en liten kisse katt på ul-bilderna. Vilken vecka är du i nu? Har du gjort något ul?
 

Vivi

Skrivet av  Karin m Sigrid och pyret 24/6
Hej! Nej, jag tror att många läkare inte vet. De säger att det kan vara svårt att se... Då vi gjorde Sigrids ul såg ingen något, men vi tittade ju heller inte efter det. Och hon hade dubbelsidig lkg, alltså så mycket man kan ha av det hela... (Hon hade platta förresten, i Gbg sa man att de med dubbelsidig LKG brukar få sådan, men det skiljer sig mellan olika sjukhus).
Vi ska göra vanligt UL i januari, så vi får väl hur det går. Men jag tror att man måste titta extra efter det, ni måste haft "tur" som såg det så tydligt utan att leta efter det (eller gjorde ni det?).
Såg att du också funderade kring bröstmjölk och pumpning. Jag pumpade i 6 månader, men det är inget jag skulle orka med om det inte var första barnet. Det tog tid, men blev nån slags vana. Jag fick låna en elektrisk pump från BB, och köpte till en "dubbelsats" så att man kunde pumpa båda brösten samtidigt, då tog det ca 10 minuter att pumpa, ca 4 ggr/dag. Men jag tror inte du kan planera så mycket av detta än. Vissa barn kan ju ändå suga om spalten är liten, eller om det t ex bara sitter i läppen och käken. Det bästa är nog att vara lite mentalt förberedd bara.
 

Karin

Skrivet av  vivi
Vi tittade inte extra efter LKG utan det var något hon såi förbi farten. Vad vi vet så är det ingen i vår släkt som har lkg. Har ni det i släkten? Jag hoppas att jag orkar pumpa ut ett par månader men jag har juh Leon att ta hänsyn till (kommer att vara 2år när hon kommer). Hur gammal är Sigrid?
Har ni gått på babysim? Den loggoped som vi har pratat med säger att dom har alla reflexer som "vanliga" barn öven dykreflexen.

Får jag fråga hur du reagerade när du första gången såg Sigrid? Du behöver självklart inte svara om du inte vill. Själv drömmer jag bara mardrömmar om hur hon ska se ut när hon kommer...känner mig jätte dum. Jag vet att jag kommer att älska henne och säkert bli lite överbeskyddande.

 

Svarar Vivi

Skrivet av  Karin med Sigrid
Hej igen!
Sigrid fyllde två år i november. Hon är världens sötaste! Vi tyckte hon var väldigt söt redan då hon föddes, fast visst känndes det lite ledsamt, mest när man funderade på hur andra skulle reagera, skulle man sätta in födelsekort i tidningen t ex. (Det gjorde vi). Då jag först fick se henne såg jag henne uppifrån. Det såg ut som om hennes tunga stack ut. Jag sa "räcker hon ut tungan?". Barnmorskan, som hittills bara sagt att vi fått en fin liten tjej sa bara "nej". När jag tittade närmare såg jag hur hon såg ut, och utbrast "jaha, hon är harmynt". Det var helt oväntat, vi har ingen i släkten som har detta. När vi fått en broschyr om vad det hela handlade om kom sorgen, men inte över hennes utseende, utan om alla operationer hon skulle behöva gå igenom. Vi har en hemsida på Libero, som inte är uppdaterad på väldigt länge, men om du vill titta på hur hon såg ut förrut så finns där lite kort. Ska försöka sätta in något aktuellt kort där också snart. Adressen är: http://baby.libero.se/Sigrid
användarnamn: gaest lösenord: jamting
 

Hejsan

Skrivet av  Fumlan
Vi såg inte på ultraljud att vår dotter hade läpp- och käkspalt. Världens gulligaste unge är det iaf. Med andra barnet var vi på extra ultraljud, men som jag förstod det då kunde man inte se om det fanns någon spalt i mjuka gommen (stämmer det?). Han föddes utan spalt.
 

Tillägg

Skrivet av  Fumlan
Jag kom att tänka på en sak. På vårt bb sa de att jag inte kunde amma och det fanns även informationsbroschyrer som sa det. Har ditt barn inte spalt i gommen så är det många gånger möjligt att amma som vanligt. Det kan vara bra att veta, för inom sjukvården kan de alltså säga tvärtom och i princip hindra dig från att försöka amma. Det tog 14 dagar innan jag fick prova att amma på grund av felaktig information...

Om barnet har spalt i gommen kan det vara skönt att vara förberedd på att inte amma kan jag tänka mig. Och att börja pumpa lite av den första mjölken till barnet efter förlossningen. På sjukhuset har du tillgång till jättebra pumpar som du kanske också får låna hem. Åtminstone var det en chock för mig att inte kunna amma. Där blev jag lite tagen på sängen för jag kände mig inte som en riktig mamma även om jag intalade mig det. Lite fånigt så här i efterhand men just då kände jag mig jätteledsen för det fastän det egentligen inte är nån stor grej.
 

Artiklar från Familjeliv