Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ängslig dotter..

Skrivet av Anne-Li med Alva
Min lilla tjej har alltid varit glad och kavat. När hon ska sova har vi läst saga och sen har hon nästan puttat en ur sängen, släckt lampan och vill att vi ska gå.På nätterna har det varit tyst där inne.
Senaste månaden har det skett en förändring. Hon är mycket kramigare på dagarna, vill inte bli lämnad ensam på övervåningen,blir lätt ledsen, svårt att somna på kvällen och vaknar ofta på nätterna. Hon somnar om fort men det krävs att vi går upp och stoppar om henne.
Jag känner inte igen detta från storasyster och funderar på om det har hänt något eller om det är en period som är naturlig. Hennes värsta trotsperiod verkar ha lugnat ner sig ungefär samtidigt.
Hur är det med era barn? Är det någon som känner igen sig eller har ngn teori om vad det kan bero på?
Svar på tråden: Ängslig dotter..

inte Hanna men

Skrivet av  Marie med Hanna och Lina
hennes kompis Hugo (som är lika gammal) har blivit precis så den senaste tiden berättade hans mamma idag. Han sover dåligt, har mardrömmar, blir rädd och vill att hans pappa ska sova på soffan i hans rum. Han är även lite ängslig och mer mammig på dagarna och har börjat prata om att vara ledsen, vara ensam, etc och spöken.

Kanska är det nån fas?
 

Känner igen!

Skrivet av  Lotta S o Jonathan 0908
Jonathan somnar efter många om och men numera!
Vill somna i soffan och helst ska vi sitta vid sängen och sjunga till det dagas.
Nästan varje kväll så sover han ca en timma och vaknar sedan och är jätteledsen och vill inte somna om!
Ibland har det varit just när jag ska lägga mig och av ren trötthet har jag då skickat mannen till gästrummet så sover Jojje hos mig (inte bra ,jag vet)
Verkligen jobbigt eftersom jag minns hur bra det funkat tidigare med sängdax senat 20 och sen sova hela natten.
Hoppas verkligen det bara är en fas och att den SNART är över!
Känns bättre nu när jag läser att andra oxå känner igen sig! :)
 

yes! yes!

Skrivet av  Ulrica med Hedvig &Vidar
Här har vi haft oroliga nätter. Vaknar ofta och ropar på någon av oss. Jag tror det har att göra med julens "turné" (bott på två ställen, lite nya rutiner) men visst det kan vara en fas.

Svägesrkan berättade att båda kusineran vid ung. 3-årsålder hade väldigt mycket mardrömmar och oroliga nätter. Kanske något i den stilen?

Hedvig är liksom inte riktigt vaken och det hjälper med att svara henne så sover hon igen men det händer så ofta och det blir sådant spring att pappa bitvis sovit på hennes golv. Hedvig är också mer reserverad för vissa saker, vill ha tänt när hon ska sova och säger att olika saker är läskiga eller att hon inte tycker om... t ex vargen i Bamse, då vill hon att man stänger av.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Anne-Li m Alva
Skönt att höra att det finns fler "ängsliga" barn där ute. Jag känner igen det där med spöken, att tycka saker på TV är otäcka osv. Det är nog (förhoppningsvis) en övergående utvecklingsfas, hennes fantasiförmåga har ju formligen exploderat under hösten med rollekar osv och det är klart, alla fantasier är inte mysiga.
 

Samma här

Skrivet av  Lotta Li med Edvin och Ella
sovningen har fungerat klockrent till efter jul. Nu får pappa gå upp varje natt och ligga på "drassen"(madrassen som ligger bredvid Edvins säng) och så får dom ligga där båda. Edvin brukar säga: -pappa hålla ryggen!

Otroligt jobbigt. Jag hoppas att det går över tills Fredrik börjar jobba igen.
 

Artiklar från Familjeliv