Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga snällt?

Skrivet av Marie med Hanna och Lina
Hur \'artiga\' är era barn? Hanna är ofta värsta generalen som ger order om vad hon vill ha - oftast med mer eller mindre gnällig röst. Förstår ju att hon blivit sådan för att vi accepterat det (och också för att språket saknats) men har ni några tips på hur man får henne att bli lite mera hövlig? Ska man enbart föregå med gott exempel och hoppas hon tar efter med tiden eller ska man mer aktivt lära henne att tacka, be på ett snällt sätt, etc? Jag kräver självklart inte att min lilla tvååring ska vara nån artig liten prinsessa men känner ändå att de gnälliga kommandona börjar bli lite jobbiga ibland.
Svar på tråden: fråga snällt?

Samma här

Skrivet av  lili m clara
vi har också en liten general osm dessutom tycker oma tt ropa ut sina order med gäll röst. Dock kan hon även be snällt. När hon beordrar sådär säger vi nåt i stil med "Clara, säg vad du vill ha snällt istället" och så ger vi exempel på hur man kan säga. Så när vi kommenterar det säger hon "Snälla pappa, kan jag få mjölken.". Det är väl inget vi tillämpar varje gång men det är ett sätt som har fungerat för att dämp ade värsta generalfasonerna. Annars är Clara väldigt artig. Hon säger "tack" och "varsegod", oftast står hon för hela dialogen själv. Det är nog för att vi lekt det med henne mycket. Vi säger det alltid när vi tar emot saker fårn henne och ger henne saker. Inte som en stor grej utan mer som en del i vardagen. Clara uppfattar det inte så högtidligt utan svänger sig med det automatiskt i många sammanhang när någon ger henne något. " Tackemyckematen" säger hon också iblnad när andan faller på. Främst hos sin farmor eftersom hon på nåt sätt förstått att farmor tycker det är viktigt. :-)

Hon tycker att det är lite kul att säga "tack" eftersom det automatiskt förljer ett "varsegod" efter. Det blir som en liten ramsa, tror jag hon tycker.
 

Vi kräver faktiskt att hon ber snällt

Skrivet av  Ulrica med Hedvig &Vidar
För vi har tröttnat på gnäll, suck och stön från henne och allehanda utbrott. Vi har under veckor (många) sagt "...och vad säger man..." och då har vi försökt få in "snälla mamma/pappa kan du hjälpa mig/snyta mig?" Nu börjar det ge resultat och det känns och låter mycket bättre.

Jag tro H är inne i en riktig gnäll period för det är många saker som inte passar, eller så säger hon bara att hon inte orkar... en riktig liten latmask ;) Då säger vi "snälla Hedvig kan du plocka upp/hämta leksaken" eller vad det nu är. Så det funkar åt två håll.
 

Tack, tack...

Skrivet av  Anna m Embla
...är en ibland på tok för vanlig replik hemma hos oss. Vi har varit noga med att Embla ska tacka, men ibland går det nästan till överdrift.

Dock är hon precis som Hanna då det gäller att få ngt utfört och det beror på samma anledning som hos er - avsaknaden av språk. Nu finns språket där och nu kan vi jobba på att få in en vänligare ton.

Skam den som ger sig ;)
 

Tack, tack...

Skrivet av  Anna m Embla
...är en ibland på tok för vanlig replik hemma hos oss. Vi har varit noga med att Embla ska tacka, men ibland går det nästan till överdrift.

Dock är hon precis som Hanna då det gäller att få ngt utfört och det beror på samma anledning som hos er - avsaknaden av språk. Nu finns språket där och nu kan vi jobba på att få in en vänligare ton.

Skam den som ger sig ;)
 

Jag tror...

Skrivet av  Venus
att de lär sig av att lyssna! Om du alltid tackar och ber snällt kommer hon oxå att göra det!

Jag har aldrig sagt åt Ida att säga förlåt tex, men det gör hon ofta ändå!
Tack oxå...

Men jag känner igen den där gnälliga rösten och ibland blir jag nästan tokig på den... :)
 

Här är vi artiga och belevade...

Skrivet av  Jessie & Emelie
Emelie tacka snäll och frågar försiktigt efter en kaka när vi är och hälsar på hos någon. Inget krävande om vi inte är hemma. Då kan det bli annorlunda, men inte så att det blir stökigt.

När vi var över till min farmor på fika före jul satt hon och mumsade på en bulle och frågade så försiktigt att det knappt märktes om hon fick ta en kaka också. Hon var jätte söt och när hon fick den tackade hon snäll.

Hoppas att det håller i sig.
 

jojo..

Skrivet av  ida 17/9
Ida frågar snällt första gången. Får hon inte omedelbar reaktion kan hon vråla: -HA DET!! Dumma dig, pang dig osv...tvärilsk.
Jag brukar säga till henne när hon får nåt o hon inte säger nåt. -Vad säger man? får då oftast till svar: -tackamycke mamma!
 

Alva..

Skrivet av  Anne-Li m Alva
är ganska artig av sig,hon säger tack och ber ibland vänligt. Jag tror att hon helt enkelt bara tagit efter oss andra i familjen. Hon frågar aldrig om hon kan få en kaka (det gör ju inte vi heller) men väntar oftast tills den som bjuder säger varsågod.
Men visst kan hon bli gnällig också och kräva saker men jag ser det mer som en trotshandling eftersom det oftast handlar om sånt hon redan fått ett nej på (godis innan maten tex).
 

Artiklar från Familjeliv