Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Pruttbarn"

Skrivet av MBM med Celina 020131
Ni som har - har haft barn som har mycket gaser och har skrikperioder på kvällarna, när brukar det gå över? Vid vilken ålder? Vad har fungerat för att lugna? Vi använder Minifom och massage samt mycket närhet. Hon vill inte sova annat än i famnen eller i rullande vagn på dagarna. Det är lite tärande när hon har sina sämre dagar. Alla tips och glädjande berättelser emottages tacksamt.
(När hon har sina bättre dagar är hon en pussgurka.)
Svar på tråden: "Pruttbarn"

Vi hade ett..

Skrivet av  Nina & Oskar 20/11
kolikbarn. Oskar grät varje kväll från 20.00-04.00... Inte kul alls för varken Oskar eller oss. Vi använde också Minifom och massage, men tyckte inte att det hjälpte alls. Han somnade endast i babysittern ocm vi gungade på den ett bra tag. Annars somnade han i vagnen. Det var en jobbig period.

Jag kan dock trösta dig med att det går över snart. När Oskar blev tre månader blev han bra i magen och slutade gråta. Nu är han världens gosigaste bebis.

Aniste hjälpte lite grann mot gaserna minns jag. Man kokar lite aniskryddor i vatten och låter det svalna. Sen matar man bebisen teet med sked. Man ska ge det i god tid innan skrikperioden börjar. Det tar ju ett tag innan det verkar.

Jag förstår hur ni har det och kan bara säga håll ut. Snart är det över :-)
 

Isak...

Skrivet av  Linnea med Isak 28/1
skriker också på kvällarna. Som tur är, är det bara varannan ungefär. Han skriker mellan 1800- ca 21-22. Det är verkligen jobbigt, man vet inte hur mycket man ska krama, trösta eller massera den lille. Jag tycker så synd om honom, för det syns ju att det är jättejobbigt. Han blir illröd i ansiktet, drar upp benen och är alldeles genomsvettig.
Det enda som hjälper något är att vara på pappas mage i babybjörnen eller ligga på skötbordet (ibland, inte alltid) Till slut så somnar han alltid och verkar helt färdig.
Idag ska jag börja med amningsteet från Mimimundus som visst ska vara bra för gaser, så vi får hoppas på det bästa.
Jag hoppas att det inte sitter i så länge. Isak är ju 2 månader nu. *puh* Kanske bara en månad kvar! *hoppashoppas*
 

Om hon inte är...

Skrivet av  Liina & Elvira 21/1
allt för skrikig brukar det hjälpa om men tar tag i
hennes fötter och cyklar försiktigt med benen medans man sjunger en cykelsång. Men man får
inte sluta för då blir hon lessen.
Annars är det bara att gunga henne upp och ner som gäller, jättejobbigt... eller bära henne på mage på underarmen, min arm alltså.
 

har ni...

Skrivet av  Myzan med Vincent 5/1
provat att lägga princessan på mage över era knän och gunga? har oxå' hört att det ska finnas nåt annat mot magont på apoteket - dofiluskapslar - tror jag det var? kanske nån här vet om det finns och om det funkar. annars så sägs det ju att magontet ska försvinna när dom är runt 3 månader. hoppas det blir bättre snart! det finns inget värre än när bäbis skriker vad man än gör - det är sååå synd om dom (och er). kramar från oss
 

Erik

Skrivet av  gabs31
är jättepruttig och har haft tydliga problem med detta. Vi gav minifom men när vi slutade blanda ut hans mat med Bifidus vart det myyyyycke bättre...=)
 

En till fisunge :-)

Skrivet av  Madde B med Vilgot 020123 och Alfons 000619
Vilgot har också varit skrikig och väldigt gasig i magen. Minifomdropparna har hjälpt sådär men vi har ändå varit tvungan att ha honom i famnen hela kvällarna. Sällan att han är helt otröstlig men det är ett lirkande och bärande och gungande och fngersugande och ammande hela tiden för att han ska vara lite nöjd i alla fall. Men sedan förra veckan är det faktiskt mycket bättre. Jag har börjat dricka amningste som jag gör på 1,5 l vatten som jag kokar upp och sedan låter 1 msk fänkål och 1 msk anis stå och dra i några minuter. Med mycket socker i är det riktigt okej att dricka även om det ser lite giftgrönt ut.
Inte vet jag om det är téet eller om det är åldern som gör susen men hur som helst så kan det kanske sprida lite hopp till dig.
Kramar
 

Artiklar från Familjeliv