Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har era barn ändrat sig

Skrivet av Anonym just nu
sedan de började dagis? Lärt sig ngt nytt?
I vårt fall har det hitills bara varit negativa saker.
Min dotter har börjat med att slåss. När hon inte får som hon vill kommer det ett slag med armen, reagerar jag inte då nyps eller rivs hon. Detta är alldeles nytt och har inte inträffat förut. Min fundering är om hon sett andra barn slåss på dagis och "prövar" det på mig hemma (mamma kan man ju pröva det mesta på) Hon skulle aldrig göra så mot min sambo. Jag blir jätteledsen och vet inte riktigt hur jag skall reagera. Ignorera eller säga ifrån??? Vad tycker ni? Någon som känner igen sig?
Hitills har jag sagt ifrån på skarpen och ibland tagit tag i henne. Många gånger bara skrattar hon då. Vad skall man göra?
Svar på tråden: Har era barn ändrat sig

Min Moa

Skrivet av  Anna-Lotta & Moa 011229 + bf 2/12
började göra så ett par månader_innan_hon började dagis. Det har snarare slutat när hon började inskolningen. På samma sätt som med din dotter gjorde hon bara så med mig och inte hennes pappa. Jag har hela tiden markerat att det inte är OK att rivas, nypas eller slåss utan någon till synes god effekt men som sagt var så har det nu slutat och vill hellre kramas igen :-)

Kan det inte "bara" vara en ålders grej?
 

ibörjan så var både

Skrivet av  Mia&Ludvig29/12
oliver och Ludvig bråkiga när de började på dagis.
De testade hemma om det gick och vi sa ifrån ordentligt. Det mattades av efter ett par veckor. Att de slår kan också vara en rektion att de har varit ifrån mamma och pappa att de vill straffa och det är deras sätt att visa kan jag tänka mig.
Försök att stoppa henne i nypet och ta upp henne i knät och krama henne. På så sätt kommer hon av sig.
Lycka till.
 

Precis så gör Freja också...

Skrivet av  Catrin bf 30/9 med Freja 020113
ibland. Hon gör så både mot mig och min sambo. Om man säger ifrån så skrattar hon oftast, men om man säger att man blir ledsen så klappar hon en på kinden och tröstar. Ibland sätter jag ner henne och går därifrån och då blir hon ledsen. En bra anledning att ta upp och krama henne direkt. Jag tror att det är viktigt att markera att det inte är ett ok betéende, även om det inte alltid får den omedelbara effekt man önskar sig. Jag hoppas att det här är en snabbt övergående fas.
 

Elias

Skrivet av  Ingela m Elias 020131 + bf 8/1
brukar oxå sparkas och slåss när han blir arg och det är inget han sett andra göra, han har inte börjat på dagis än och tur är väl det annars hade jag trott att han lärt sig det där.
Jag brukar alltid säga till på skarpen att det gör ont och att man inte får sparkas eller slåss, jag tycker inte man ska ignorera det. Elias har blivit lite bättre nu och brukar alltid smeka en på kinden som förlåt efteråt. Det hänger nog ihop med åldern och att dom inte kan uttrycka sig genom språket riktigt än. Jag hoppas att dom lutar snart.
 

Artiklar från Familjeliv