Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mina svärföräldrar

Skrivet av Ann
har köpt en framåtvänd bilbarnstol på OK som de monterat i deras bil. Jag har inte sett den men vet att den kostar typ 179 kronor och den är tydligen för barn från 3-4 årsålder. Min dotter har redan suttit i den men vad jag undrar är om nån har koll på om detta verkligen är en bra stol? Skulle ni kunna tänka er att låta ert barn sitta i en sådan när svärisar/egna föräldrar är barnvakt??
Svar på tråden: Mina svärföräldrar

Gabriels

Skrivet av  Åza m G-02 & Victor 040414
mormor köpte en enkel bilkudde för nån månad sen till sin bil ifall hon skulle behöva köra Gabriel någon gång. Tycker att det är ok eftersom det är otroligt sällan han åker där och aldrig några långa resor.
 

tillägg

Skrivet av  Åza m G-02 & Victor 040414
eftersom nästan alla är sååå negativa kan jag säga att i nödfall situationer så är det ju bättre än ingenting. Mamma var tvungen att hämta Gabriel för ett tag sen eftersom jag var på akuten på lillebror, då var iaf jag glad att hon hade någon slags stol/kudde..
 

Nja...jag

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
skulle inte göra det. Resonerar som så att får han inte sitta framåtvänd i vår bil får han inte göra det i nå\'n annans bil heller.Detta oavsett hur korta sträckor det än handlade om.Känner inte till vad det är för stol.
 

nej

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
mitt barn åker bakåtvänt så länge som mjligt och det gör hon i alla bilar.
Ska hon åka med någon annan får de antingen låna vår stol eller ha en bakåtvänd själva!
Möjligen skulle jag rucka på regeln om det var fara för ett liv inte annars!
 

Aldrig!

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
Inte framåtvänd innan 5 års ålder såvida man inte absolut MÅSTE sitta frmåtvänd pga. åksjuka eler att man absolut inte får plats eller vuxit ur alla bakåtvända stolar. Är benhård på den punkten.

Har precis släpat en bakåtvänd stol till Spanien för att BÅDA mina barn skall kunna åka bakåtvända. Martina i en stol som alltid finns är och Marcus fick med sig sin egen stol. Är helt kompromisslös på den punkten! :)
 

skulle jag inte göra

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
Adam ska sitta bakåtvänd så länge det går. Jag lånar hellre ut min egen bilstol om han ska åka med någon annan isåfall. Olyckor kan hända även på kortare sträckor.
 

Har Jeanna barnvakt...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
så lånar vi antingen ut bilen med bilbarnstol eller så lånar vi ut bilbarnstolen och monterar den då i barnvakternas bil. Allt för att hon skall sitta så säkert som möjligt!
Tänkte på ett allternativ, kan ni inte köpa en begagnad bakåtvänd bilbarnstol och sätta i svärföräldrarnas bil?
 

Nej...

Skrivet av  Lena
Mina föräldrar vill också köpa en enkel framåtvänd stol, men jag har vägrat, han måste vara minst 4 år innan han får åka framåtvänd. Om vi hälsar på dem mer än några dagar hyr de faktiskt en bra stol, annars tar vi vår bil upp istället.
 

Jag tycker..

Skrivet av  Ammis
..nog att det är ok.

Tänk pa att den här bakatvända-stol-grejen faktiskt bara finns i Sverige. I resten av världen (hela USA, England, Tyskland etc etc) aker barnen frammat fran typ 9 manader HELA TIDEN. Tänk er det pa autobahn tex. Svenska föräldrar skulle fa dandimpen direkt.

Man kan inte heller säga att en bakatvänd stol ALLTID är det bästa sättet för barn att aka pa. Det maste ju bero pa vart man krockar. I stadstrafik tex maste ju risken vara större att man blir pakörd bakifran i tex en kö. Da borde det ju vara bättre att sitta frammatvänd???

Och om mormor och farmor bara är barnvkat ibland och aker till badhuset och tillbaka stadstrafik sa...

Och sa det där om hur vi växte upp igen. Vi satt utan bälte i baksätet - eller kanske hängde mellan mamma och pappa i mitten. Inte sa smart kanske, men de flesta av oss har överlevt.
 

Men faktum är

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
att Sverige har mycket bra siffror när det gäller barn i olyckor. Överrepresenterade i bilolyckor med skador är tyvärr invandrarbarn- som i högre grad inte åker bältade för att man inte har den traditionen i föräldrarnas hemländer.

Och att säga att de flesta av oss har överlevt trots att vi hängde mellan stolarna tycker jag- förlåt att jag säger det- är ett vansinnigt resonemang: Att vi lever beror på att vi inte krockade när vi satt så.

Vi hade inte cykelhjälmar heller- men det betyder ju inte att det är båg att man skadar sig om man slår i huvudet...bara att man inte visste bättre.

Man kan bli precis lika skadad i stadstrafik- bara att smälla i 50 km/h är en enorm påfrestning på kroppen, och har man otur kan en knyck i smällen tex göra att man slår i olyckligt.De flesta barn i våra barns åldrar är dessutom så lätta att om de sitter på en stol modell "kudde" så är de för lätta vilket gör att bältet åker upp mot halsen om det blir en kollision.
Det är heller _inte_ bättre att sitta framåtvänd om man blir påkörd bakifrån.Det är inte därför de sitter bakåtvända.(För övrigt- det kan ju lika väl vara man själv som är den som kör på nå\'n annan bakifrån!?)

Barn är säkrare i alla krocksituationer om de sitter bakåtvända, och vetskapen att det är så gör att det för mig är fullständigt ointressant att en massa föräldrar i andra delar av världen inte har sina barn på det sättet. Det får de ta på sitt ansvar.

Vi har erfarenhet av två olyckor med tragisk utgång i vår familj - i den ena dog mina kusiners pappa- när yngsta sonen ,som nu är 10 år, var 6 veckor och i den andra blev min fasters sambo svårt invalidiserad för resten av sitt liv- han är blind, delvis förlamad, har afasi (kan inte tala)och en hel del andra hjärnskador. Det var inte ens en stor krock- bara en lätt kollision med en lastbil (som körde i samma riktning) i dimma- som ledde till att hans huvud slog i sidostaget i bilen- ungefär där bältet sitter fast, vilket ledde till de hjärnskador han har idag.Han var en skicklig fotograf och en ung människa med livet framför sig- idag har han tillbringat 20 blinda år på institution, och har mot alla odds lärt sig gå och kommunicerar genom att skriva lösryckta ord med en penna på ett block eller bokstavera med fingret i ens hand. (Om nå\'n sett filmen Smärtgränsen så handlar den om honom.)

Så, jag kan lova- det behövs _väldigt_ lite för att släcka ett liv, och jag kommer göra allt som står i min makt för att det händer någon i min omgivning som jag hade kunnat hindra. Har man sett vad en även förhållandevis liten olycka kan ställa till med vill man aldrig mer vara med om det.
 

Jo, men jag säger inte..

Skrivet av  Ammis
..att det är rätt att ha framatvänt bilsäte heller. Om man kan välja. Men här var det ju fragan om huruvida det var ok att nagon enstaka gang lata barnet aka i en bil med framatvänd stol när inget annat finns att tillga, och det tycker jag faktiskt att man kan ga med pa.

Jag VET att Sverige har koll pa bilsäkerhet. Jag är försöker bara sätta det i ett perspektiv. Tycker det blir lite väl hetsigt att kräva att hela släkten och alla vänner maste fixa bakatvänt om mitt barn skall aka med i bilen. Och de där stolarna är ju sa himla trixiga att byta mellan bilarna ocksa...

Jag ser varje dag barn här i England som inte sitter fastspända överhuvudtaget, sa jag tycker vilken barnstol som helst är ett steg i rätt riktning.

 

Ni resonerar som mig

Skrivet av  Ann
det känns inte särskilt bra att min dotter sitter framåtvänd när vi själva är så noga med att hon ska sitta bakåtvänd. Svärisarna hävdar att de bara kör kortare sträckor, men som nån skrev kan ju olyckor även ske då. Och de säger även att ni vet ju att vi kör förskiktigt,men vad hjälper det om det kommer en dåre. Svärföräldrarna köpte den för 2 veckor sen och hon har redan suttit i den tre gånger, detta tycker jag är på tok för ofta. OK i yttersta nödfall men inte annars. Måste ta upp detta med min sambo, som brukar vara mycket rädd om våra barn men som är lite för mesig när det gäller föräldrarna... men ska de få vara barnvakt får de faktiskt ta vår bil om de nu promt ska ut och åka bil. I helgen som var tyckte tom min sambo att det var OK att samåka till affären i svärföräldrarnas bil istället för i vår bil.Jag är alltid orolig, tom när svärfar kör VÅR bil för man vet aldrig. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det skulle hända nåt och jag tillät henne sitta i hans stol...
 

Jupp

Skrivet av  Madde B och Vilgot 0201
Det händer att Ville sitter framåtvänd i bältesstol i vissa situationer. Det är inte optimalt men det är ändå sååå mycket säkrare än att sitta utan något skydd alls.
 

Sant

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Hellre det än något skydd alls.
 

Artiklar från Familjeliv