Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mer bilbarnstolar...

Skrivet av Lena
Vi har en Britax two-way, som vi köpte för att man ska kunna vända den när han börjar bli 4,5 nånting. Men nu hörde jag av en granne att de inte är särskilt säkra framåtvända, utan man ska köpa en ny stol då. Nån som vet nåt mer än det här? Orsaken var att man inte får använda stolens internbälte när den är framåtvänd utan ska ha bilens säkerhetsbälte, och det sitter inte särskilt bra.
Svar på tråden: Mer bilbarnstolar...

Jag tror ifs

Skrivet av  Kristina
att det alltid är så att man ska använda det vanliga bilbältet när det gäller framåtvänt (har svårt att tänka mig något annat, materialet i stolen är ju inte jättesegt och tänk vilka krafter det blir framåt - men jag kan ha fel). Jag skulle avvakta/prova och se om det funkar bra i er bil innan jag gjorde något.
 

Jo, fast...

Skrivet av  Lena
Jo, men en stol som bara är gjord för framåtvänt åkande styr det vanliga säkerhetsbältet bättre än en som man kan ha åt två håll, därför ska de vara bättre. Har jag hört då, därför vill jag kolla med er också :).
 

Vi har en Akta

Skrivet av  Nerica med Tove + 2
som vi har vänt på och det funkar bra. Använder den med det vanliga trepunktsbältet och i sidan på stolen finns det "spår" i axelhöjd där man trär i bältet. Finns det inget sånt på din Britax?
Min svägerska har en framåtvänd TwoWay och jag tror hon är nöjd med den.
Prova vad du tycker.
 

så här är det

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
kombistolar är aldrig riktigt bra framåtvända. Bältet sitter inte helt bra.
Internbältet är godkänt för framåtvänd åkning i twowayen (typ enda på markanden) men det rekommendras inte då det blir för stumt. Vi har ju rullbälten i bilar för att det ska bli en mjuk uppfågning, med internbältet blir det stumt och kan därför orska typ wiplash.
Så har jag fått det förklarat för mig. Däremot är twoway en bra stol eftersom den är vid och hög i ryggen vilket gör att barnet kan åka bakåtvänt länge. Jag kommer att låta mina barn åka bakåt så länge de inte växer ur stolen på längden (öronen över kanten) och sedan köpa bilkuddar med rygg!
 

här kan du läsa mer

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
http://www.ntf.se/konsument/fragelistor.asp?recid=1&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg