Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sulky på flyget?

Skrivet av Kattis m Theo & Pyret v 12
Får man ha med sulkyn till gaten när man flyger? Hur gör man annars? Vi har ingen paraplysulky, utan en "vanlig" emmaljunga. På lanvetter klarar väl vi oss utan, men flygplatsen i Bryssel är ju enorm, där får man ju gå flera kilometer.
Svar på tråden: sulky på flyget?

Pa Landvetter..

Skrivet av  Ammis
..kan man lana en sulky. Det kan du säkert inte göra i Bryssel.
Jag skulle föresla att du lanar en paraplyvagn av nagon du känner, kanske, och tar den med dig till gaten. Det far du säkert. En Emmaljunga tror jag inte att du far ta med dig! Den är för stor. Plus, att tar du den med dig "slänger" dom ganska säkert sönder den för dig pa flyget.
 

Jag har inte fått...

Skrivet av  Catrin med Ville 031013 och Freja 020113
ta med mig sulky till gaten på någon flygplats. När jag har rest med sulky har den klarat sig i bagagehanteringen. Det gjorde inte min Emmaljunga:o(



 

Kan vara knepigt

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
På svenska flygplatser brukar man kunna få låna sulky, me när vi blev strandade i Madrid efter att anslutningsflyget gått ifrån oss fanns ingen vagn att låna. Fyra timar med två barn, två vuxna och en hund och vi hade varit vakna i över 24 timmar... Knappast!!! Jag ställde till med en mindre scen och fick då vår egna dubbelsulky (E-L) upphämtad från bagagehanteringen. Den fick jag sedan ha med till gaten och fick den sedan direkt vi gick av planet. DET var perfet, men inget jag tror är särskilt vanligt... *ler*

Mitt tips är att du lånar eller köper en paraplysulky samt sedan använder all din charm och bestämdhet för att få ta den till gaten så ni kan använda den även i Bryssel. Tryck på med att du är gravid, puta med magen så mycket du orkar! Och att du VET att de inte har vagnar till lånt i Bryssel, "för det har du kollat". Ville de inte, eller påstår att det visst finns vagnar i Bryssel, så kräv att de ordnar så att det finns en vid gaten då ni kommer. Med vänlighet kombinerat med bestämdhet kan man komma rätt långt.

Lycka till!
 

Vi brukar strunta i vagnen

Skrivet av  Lena
Inte vad du frågade efter iofs, men vi brukar strunta i vagnen på semester och resor och sånt. Jag har hört så många som fått vagnen förstörd på resan, alldeles oavsett om man lämnar in den som specialbagage eller inte... Det är ju olika vad man tycker, men vi tycker det överlägset smidigaste på resande fot är att bära Leon, så sitter han nöjd och kommer upp en bit och vi slipper krångla med hans vagn överallt. Men det är ju vad vi tycker förstås...
 

Kan du inte fråga

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
flygbolaget ni åker med om dom kan ta reda på hur det är i Bryssel? När vi åkte till Island i somras fick vi låna sulky på landvetter. Och så fort vi klev av flyget i Reyjkavik kunde man låna sulky även där.
 

När jag flög med Karl Johan

Skrivet av  linda & Karl Johan-02
så satte jag honom på en bagagevagn eller likande på flygplatsen. SEdan lånade vi/hyrde vi en sulky på plats (charter)
Men jag antar att ni kanske behöver sulkyn även inne i Bryssel, inte bara på flygplatsen?? Jag hade aldrig orkat bära Karl Johan. Han klarar att gå långt, men tycker att det är trist att gå i affärer och dyl för länge. Då är en sulky bra!

Försök att l\'hgga sulkyn i något som tar de västa smällarna. Jag har kompisar som t o m har haft med sig bilstolen på resan!
 

vet inte om det är ett bra tips.....

Skrivet av  Monica m Rebecka -02 o Hannah 040509
men det finns billiga sulkys på COOP.
 

Vi har en paraplyvagn

Skrivet av  Åsa med Herman
och den har vi alltid fatt ta med anda fram till gaten, pa alla flygplatser vi har varit pa! Vet inte hur det ar med en sulky dock, den gar ju inte att falla ihop pa samma satt och kanske vill de helst att den gar med bagaget...

Ring och fraga (men forlita dej inte pa att personen vid incheckningen tycker samma sak som den du pratade med i telefon... *ler*) eller kop en billig paraplysulky!


Nar ska ni aka? *nyfiken*
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 12
Vi gör nog så att vi tar med sulkyn och checkar in den med bagaget. Vi klarar oss nog utan den på flygplatserna, när jag tänker efter. Bagagevagn var ju ett bra tips och i Bryssel finns det ju kilometerlånga rullband. Paraplysulky är inget bra alternativ eftersom det är kullerstensgator i hela Bryssel, inge skönt att åka paraplysulky då. Att inte ta med någon vagn är absolut inget alternativ. Gå i affärer och på stadspromenader i stora Bryssel med Theo i handen skulle jag aldrig våga/vilja. Jag bär ju inte heller, gravid som jag är. Så nu hoppas jag bara att sulkyn klarar flygfärden! :-/
Tack för alla tips och tankar!
Svar till Åsa: Vi åker den 3/12!
 

Vad kul!

Skrivet av  Åsa med Herman
Ska ni fira jul utomlands, precis som vi? *ler* Hoppas ni inte stannar dar nere for lange sa vi inte hinner ses...!

Hur ar det med lilla maggen?

*kram*
 

onej

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 12
vi stannar bara fredag-måndag. Hade varit sååååå kul att ses, men jag bor ju som bekant inte i Götet längre. Men vi får väl se om vi kan få till det!
Jo, magen mår bra. Fick se bäbis i måndags - underbart!
Kram!