Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur kan ett barn visa så skilda personligheter?

Skrivet av Wondergirl
Cassandra började på dagis för snart 4 veckor sen.
Jag hade ont i magen, dels för att jag verkligen inte orkade med henne längre och dels för att jag trodde att hon inte skulle klara av det.
Hon började på en småbarns avdelning tillsammans med sin lillebror på ett år.
Det är totalt 10 barn på avdelningen men de är sällan där samtidigt.

Hemma är hon supertrotsig och har varit det sen 10 månader, hyperaktiv, väldiga problem med koncentration och rastlöshet. Jag har aldrig lyckats få henne lägga minsta knoppussel och enda gången hon sitter still är framför teven.

Så kommer jag och hämtar henne på dagis och då har hon gjort ett pärlhalsband!!!!! Jag trodde inte på personalen när de sa att hon, min Cassandra suttit i 45 minuter och gjort ett pärlhalsband.
De säger att hon är SÅ glad, det finns inga problem med henne mer att hon frågar efter mig efter lunch, hon leker MED andra barn ( det har jag aldrig sett henne göra utom med storebror), hon kan sitta still och pyssla.
Hon får bara lovord. Inga utbrott, inget trots, ingen rastlöshet, ingen motorisk oro, allt är bara bra. En jättehärlig tjej helt enkelt.

Jag är ju naturligtvis jätteglad över att det funkar så bra på dagis. Men samtidigt blir jag väldigt konfunderad för den tjejen de beskriver, henne känner inte jag. Och jag har ändå kännt henne i snart tre år.

Hur kan ett barn vara ett barn på dagis och ett annat hemma?
Jag vet ju att de ofta uppför sig bättre på dagis som tex när Zacharias var inne i sin slåsstrotsålder när han var tre, så pratade jag med hans dagis och naturligtvis var han en ängel där. Men han var ändå samma barn där som hemma så när som på trotset.

Cassandra därmot, tappar jag hakan varje gång jag pratar med personalen på hennes dagis för de pratar om en annan tjej och på samma sätt känner de när jag beskriver henne hur hon är hemma.

Till och med min mamma är ju inne på att det är något som inte är helt okej med Cassandra.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro. Jag är som sagt jätteglad över att det funkar så bra och Cassandra gillar dagis, men varför kan hon inte visa mer av "dagispersonligheten" hemma?

När vi kommer i från dagis området då bryter helvetet löst igen och hon är närmast hanterbar, medan hon är jättegullig inne på dagis när jag hämtar henne.

Nu mer än nånsin känns det som om det är mig det är fel på?
Vi skulle till läkaren i januari för hennes svåra beteende, vi skulle bara vänta in tills hon började dagiset. Och hade hon varit lika svår där så skulle det påbörjas en utredning. Men nu skiter det sig. För hon är ju helt underbar på dagis.
Hur kan ett barn visa så skilda personligheter?
Har ni nån aning?
Svar på tråden: Hur kan ett barn visa så skilda personligheter?

Ingen aning

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Men vill iallfall säga att det är glädjande att höra att det funkar så bra på dagis...:-)
 

Din 10 000:- fråga...

Skrivet av  Pia m. Antoine 011227 & Béatrice 030529
...kan jag inte svara på, mer än att mina barn lever också Dr Jekyll och Mr Hyde liv (ett på dagis och ett heeeelt annat med oss här hemma) *s*!

MEN jag vill däremot passa på och tala om hur roligt det var att höra att förskolan funkar så bra för Cassandra :-))!

Det var glada, glada nyheter!
 

vad jag tror är

Skrivet av  Mia med ludvig 29/12-01
att det handlar om att på förskolan så har de så tydliga rutiner och förhållningssätt så din lilla tjej behöver inte att testa och ifråga sätta.
Men vänta du hennes rätt humör kommer nog fram på förskolan också. Då hon upptäcker att det är så här livet kommer att vara.
 

Lite funderingar

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
Dagis är fortfarande nytt, även om hon trivs. Det innebär att hon inte känner sig så trygg där som hos dig. Och barn har ju förmågan att visa sina allra treevligaste sidor borta och hemma med den de känner sig trygg med så visar de helt andra sidor. Så du får väl ta det som positivt att C känner sig trygg hos dig, annars skulle hon inte våga visa såna sidor ;-)

Sen kan jag mycket väl tänka mig att hon mår bra av dagis rätt så strikta rutinerr, plus att det verkar vara een rätt så liten grupp där personalen förhoppningsvis ahr tid för varje barn. Och får hon mycket uppmärksamhet och stimulans därifrån så är det ju mycket möjligt att det underlättar.

Jonna är världens envisaste och tjuriga unge. Men på dagis är hon alltid glad, alltid trevlig. Ibland undrar ajg om de menar min dotter när de berättar det. Hon fick världens utbrott nån gång när jag hämtade henne och alla fröknarna stod mer eller mindre choclade o tittade *s*
Hon hade aldrig visat ens något i närheten av detta på dagis, de kände inte alls igen henne.
Och så är många barn, inte alls ovanligt.

Kul iaf att det verkar funka bra på dagis, men visst är det trist om det leder till att ni inte får nån utredning och hjälp, om hon behöver det.
Men hon kanske "bara" behöver dagis just nu, med lite tur kanske det blir bättre hemma sen? Håller tummarna för att hon fortsätter utvecklas positivt iaf.
 

Vad bra!

Skrivet av  kadi
Att det går bra alltså :))) Särskilt om du har oroat dig. Varför hon är så olika på dagis och hemma vet jag inte, men det verkar ju inte helt ovanligt om man säger så ;)
 

Vet inte heller

Skrivet av  Nerica med Tove + 2
men va skönt att det går bra. Ska du gå med henne till läkaren ialla fall? Han kanske kan svara på några av dina frågor, eller har inte bvc nån barnpsykolog du kan ringa? Det finns här där vi bor, en del väntetid men ändå.
Hade kontakt med dem när Tove var liten för hon var så rädd för allt och alla. Tydde sig inte till nån, gillade inte att vara borta etc.
Vi har ju autism i släkten, aspbergers och ADHD i olika former så man funderade ju en del. Nu är hon en helt annan unge. Hon sov borta för första gången nu i helgen och det gick jättebra.
När vi skolade in Tove tog det nästan ett år innan hon började trivas till 100%, och till hon började prata med personalen och barnen....
 

Min teori...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
som som tidigare baseras på myn hyperaktiva hund...han var också som du beskriver Cassandra, skitjobbig. Men med massor av mental aktivitet(vilket Cassandra också får på dagis) så var han jättetrevlig. Så jag har en teori om att Cassandra äntligen (om jag får säga så) får stimulans och istället för att sysselsätta sig själv och världen med bus så kan hon nu sitta lungt och titta på hur världens snurrar. Njut!!!!!!!!!!! Och hoppas att det håller i sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vet att man inte alltid skall jämföra med hundar, men ur dessa jobbiga små hyperaktiva glin kan alldeles underbara glin komma...och de man jobbat mest med är också de som finns närmast ens hjärta, så håller detta i sig får du en underbar belöning!

KRAM
 

Vad kul

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
att det går så bra på dagis!!! Och jag tror inte alls det är fel på dig! Du har ju kämpat med näbbar och klor för att hjälpa Cass sen hon föddes! Men jag håller med om att det vore ju kul om hon visade lite med dagishumör hemma... Ta upp detta då utredningen börjar, så kan ni säkert få hjälp att komma till någon bra lösning...
 

Artiklar från Familjeliv