Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter konstnären...

Skrivet av Wondergirl
Jag fick ett hjälpmammesamtal ( jag är hjälpmamma i amningshjälpen) och Cassandra och Zacharias satt snällt och ritade. Plötsligt kommer Z och säger: -Mamma...
- Tyst, säger jag, jag pratar i telefon. Han går tillkaka till det andra rummet , men efter en liten stund kommer han tillbaka;- Mamma...
Jag hyssjar och vinkar iväg honom.
Jag avslutar mitt samtal och frågar honom vad det var han ville.
- Cassandra ritar på väggen, sa han.
-Jaha, suckar jag, och tänker att hon gjort några streck eller nåt på väggen.
Kommer in i rummet där konstverket syns klart och tydligt på väggen ca 1-1,5 meter har hon med rött, svart och lilla kladdat ihop nåt abstrakt konstverk.

Japp, bort med kritorna igen.
Svar på tråden: Min dotter konstnären...

Ja

Skrivet av  Lialia
samma sak här för ett par dagar sedan. Golv, matta, bord och vägg var försedda med runda ringar.
Tur att det går att tvätta bort. Värre är det med tusch, och det får vi nog vänta läänge med :-)
 

Eller...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
låt det sitta kvar och diskutera med henne varje gång ni ser det att så gör man inte. Du behöver säkert inte vara särskillt hård, utan målningen kommer bli en obehaglig påminnelse om när hon gjorde fel och mamma blev ledsen. Jeanna ritade ju med bläck på våra köksskåp – går inte bort! Hon har aldrig gjort om det och hon kommenterar det själv numera…dvs att man inte får rita på köksskåpen.
En annan grej för att lära Cassandra att ta ansvar för sina handlingar är att få henne att hjälpa till att tvätta väggen. Viktigt är i alla fall inte att skrika och gråta och skälla på henne utan att sakligt förklara dels hur dyrt det blir att fixa väggen och dels hur ledsen hon gjorde dig.
 

Här är nagellacket....

Skrivet av  Catrin med Ville 031013 & Freja 020113
bortplockat sen en chockartad händelse i somras. Vartenda nyslipat golv på ovanvåningen, väggarna, möblerna i sovrummet, balkongdörren, övriga dörrar, ja allt var lila! Och försöker man ta bort nagellack från lackade golv, ja då försvinner även lacket.... Låååååångt bort med nagellack och även saxar har jag märkt:o(

Kritorna räknas in efter övervakad användning. Tyvärr blir det inte många ritstunder eftersom man måste ha stenkoll och vi vill inte ha mer färg här!

Hoppas ni hittar något bra sätt att dölja konstverket på.
 

Artiklar från Familjeliv