Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

grymma svenska foraldrar :)

Skrivet av Sara i Ungern
Hej,

jag laste alla som hade svarat om somnen nedan. Verkligen skillnad pa Sverige och Ungern, dar jag bor! Jag har berattat for ganska manga bekanta har atti Sverige sa ar det foraldrarna som bestammer hur mycket barnen ska sova pa dagis, och det tycker de flesta verkar heltokig. "Va, maste personalen vacka barnen da?!!!" ar den vanligaste reaktionen, och manga tycker att det ar supergrymt att vacka sovande barn. 2-3 timmar somn verkar vara det vanliga upp till 4+5-aldern. Det ar tom sa att en del av informationen infor skolstart ar att man ska tanka pa att inte lata barnen sova middag sommaren fore de borjar skolan (som ar vid 6 eller 7 ars alder).

Nar det galler dagis sa hor det val kanske till dock att det inte finns mojlighet till samma flexibilitet som i Sverige, da barnen sover pa baddar som laggs fram i samma rum dar de ar annars, sa det gar inte att en del springer runt och andra sover hur som helst.

Konstigt nog ho9r jg aldrig foraldrar klaga over att barnen itne somnar pa kvallen sedan.

Sara

Halsningar Sara
Svar på tråden: grymma svenska foraldrar :)

He he...

Skrivet av  Åsa med Herman
I sa fall ar jag ar en grym utlandssvensk foralder... Herman sover inte middag alls langre och har inte gjort pa sakert ett halvar! Fast a andra sidan var det inte jag som bestamde det - det var han sjalv! Men innan han slutade styrde vi hans middagssomn ratt mycket i slutet... Han "fick" inte sova middag for sent pa eftermiddagen och han "fick" inte sova for lange (men som ni sakert vet sa gor barn ofta som de sjalva vill och Herman var ganska omojlig att vacka forran han hade sovit fardigt... *s*) for da var det party party fram till midnatt... och sen gick det inte att skaka liv i honom forran kl 10-11 pa formiddagen.... Visst, jag ar hemmamamma och de dagar vi inte hade nat planerat var det OK, jag fick ju ocksa sovmorgon! *ler* Men skulle vi vara pa andra sidan stan kl 10 sa var det inte sa lyckat....


Men jag tycker 2-3 timmars middagssomn later mycket for en 4-5-aring.... Har i USA skulle det absolut inte funka for har gar barnen i skolan vid den aldern! Sa amerikanska foraldrar ar grymmast! ;)
 

kan jag flytta till er?

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
Jag blir ju idiotförklarad här för att jag anser att min dotter själv kan bestämma hur mycket hon vill sova (iof gillar dagispersonalen min inställning).
Ibland sover hon inte allas och ibland sover hon en timme. Mina kompisar tycker att jag är knäpp (iof för att jag låter henne sova öht...)
 

Alla är vi olika

Skrivet av  Jolin
och prioriterar olika...
Om mina barn sover middag så är dom uppe till 24...
jag vet att en del inte har problem med det men det har jag. För det första behöver jag min egen tid på kvällen, efter jobb, hämtning, laga mat, mys etc..då behöver jag vara i fred. Sån är jag!

För det andra går vi upp 5.30 och om mina barn är uppe till 24 vill dom inte gå upp 5.30 vilket är ett ganska stort problem när man ska åka hemifrån 6 för annars kommer jag för sent till jobbet och kommer jag för sent kan affären inte öppna.

En kompis till mig har gärna barnen uppe på natten för hon jobbar deltid 11-16.30 och väljer att ta sin egen tid på morgonen...jag HATAR mornar...

men hur ser situationen med dagis och arbete för kvinnor ut i Ungern? som i Sverige? Jobbar mammorna 100% och har barnen på dagis precis som här? (alltså en rent nyfiken fråga...)
 

Artiklar från Familjeliv