Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kräksjuka eller inte.

Skrivet av Monica m Rebecka -02 o Hannah 040509
Jag vaknade av att Rebecka kom in till mig i natt. De få gånger hon brukar komma in så brukar hon vara klarvaken och ha med sig napp och kudde, men nu kom hon bara in och la sig utan nappen och kudden. Så efter en stund började jag ana att något inte stod rätt till och gick in och tittade i hennes säng........en kräkla. Sedan hörde jag hur hon kräktes i min säng.
Vi har varit försonade från magsjuka. Så Rebecka fick lära sig hur man använder en hink och så fick vi byta alla lakan. Såklart att Hannah vaknade också.
Hur smittar kräksjukan, är det luftburet?
Får hoppas att det bara är R som drabbats och att det var något hon ätit som hon inte tålde.
På måndag morgon ska hon få vara med på dagis lussefirande och hon har pratat om det i veckor. Rebcka slutade på dagis för tre veckor sedan.
Svar på tråden: Kräksjuka eller inte.

lite svar

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
grymt smittsamt kan man väl lugnt säga. Vi är inne på tredje nu (Isadora var sjuk en vecka lördag-fredag) och freddi var sjuk förra veckan och fick det en gång till i onsdags och är fortfarande inte frisk (hon är riktigt dålig hon får fortfarande inte behålla mer än max 1 dl ersättning i taget.
Minst 48 timmar ska du hålla henne hemma efter sista kräket/diarré. Så tyvärr får ni nog avveckla det där med lucia.
Försök hålla flickorna i från varandra (jättesvårt jag vet), köp dax handgel på apoteket (steriliserar händerna) och smörj allas händer med det. Tvätta hink och toalett med ättiksssprit (steriliserar också)
Här är en bra länk:
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12675&PreView=

Lycka till och hoppas hon snart mår bättre!
 

Krya-pa-dej-kramar i stora lass!

Skrivet av  Åsa med Herman
Hoppas ni andra slipper! Forra julen nar vi var hemma i Sverige blev Herman jattedalig och kraktes i flera dagar... men varken jag eller Per eller nan annan i huset blev dalig sa det behover ju inte drabba alla! *haller tummarna*
 

krya-på-er kramar från oss :) *IMT*

Skrivet av  Myzan & Co
 

48 timmar efter sista symptom

Skrivet av  På besök
det vill säga 48 timmar efter sista kräkning eller diarré ska hon hållas isolerad, för att inte smitta andra. Jag håller tummarna för att det inte blir något mer kräks så att hon kan vara med på måndag.
 

hej

Skrivet av  Sara m Elliot 020208
Hade oxå en incident i natt.. Elliot vaknade oxå mitt i natten o skrek efter oss o sa att han hde ont i magen.. Vi tog upp honom o hörde hur han började hulka. Sen spydde han ner hela hallen.han sov mellan mig o sambon efter det men inga mer kräkningar eller diarréer och ingen feber. Kräksjukan kommer med kräka sen diarréer o sen feber.. Så det var väl bara nåt olämpligt som han ätit då eftersom han sken som en sol i morse igen

Sara
 

Artiklar från Familjeliv