Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bokstäver...

Skrivet av Kattis m Theo & Pyret v 16
Theo känner igen rätt många bokstäver nu. Ett tag blev han helt upprörd över att nån annan kunde ha HANS bokstav. Han blev uppriktigt arg på mej när jag skrev KATTIS och han upptäckte att jag försökte ta hans bokstav... Nu har han fattat att T kan finnas med i andra ord också. Igår blev jag helimpad när Magnus frågade vilken boksstav Totte började på och han svarade "T". Jag och Magnus tittade förvånade på varandra... Wow liksom, börjar han knäcka koden? Sen frågade vi vad Mamma började på för bokstav och fick svaret "T". Jaja... :-)
Svar på tråden: Bokstäver...

Leon blir också upprörd...

Skrivet av  Lena
Leon har varit intresserad av bokstäver sen i somras, och brukar fråga vad Ior börjar på, Nasse, Kanin då? osv. Men han brukar bli upprörd över dels att Mamma och Lena börjar på två olika bokstäver (NEJ du börjar på M ju, inte L!!!) och dels att flera namn kan börja på samma bokstav (Nej E är Erik, inte Emilia!). Men de sista veckorna har han börjat acceptera att det faktiskt kan vara så.

Det roligaste som hänt var när jag sade att Lilla Ru började på L (Lilla tänkte jag), när Leon visste att Ru började på R (för det har pappa sagt). Så nu varje gång han frågar om Lilla Ru och jag lydigt säger R, så skrattar han och säger "Inte L mamma, tokigt, du sade fel!".... Jaja, det får man bjuda på...
 

Jakob

Skrivet av  Ylva m Jakob 0202 och Emilia 0308
har också ett litet intresse på gång. Precis som ni med J som i Jakob och E som i Elefant och Emilia. P som i Pappa, Peter och Pingu är perfekt tycker Jakob. I dag tittade vi på en bokstavstavla på dagis och Jakob visade E som i "stora" Emilia. D v s E på dagis var inte lillasyster Emilia utan kompisen Emilia :-)
 

Jättekul!

Skrivet av  Linda & Karl Johan -02
Karl Johan kan många bokstäver och har tyckt att det varit kul rätt länge. När vi är ute och kör ser han bokstäver överallt som t ex stora skyltar som IKEA. Parkeringsskyltar = pappas skylt. Han stavar sitt namn så här; KAO OHJN (en bra början...): Han kan inte skriva, bara skriva på datorn. Han ahr också tyckt att det varit konstigt att någon annan kunnat ha "hans bokstav" .
 

*fnissar*

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
Vår dotter Martina (dock 4 år) kan alfabetet som ett rinnande vatten, känner igen alla bokstäver i vilken ordning som helst. "kul" - tänkte jag. "undrar om hon kan bokstavera ord också?" Så vi började testa och bokstaverade och ordade. S - O - L. Och vad blir det då frågade jag och tittade på Martina ungefär som om hon ksulle öppna ett paket. "HUND" hojtade Martina och tyckte hon var jätteduktig! :D Det tyckte jag med... Fast inte riktigt på det sättet jag tänkt mig... *ler*

Visst är det otroligt häftigt att följa den här utvecklingen och se hur de klarar problem för problem!
 

ja

Skrivet av  Åza m Gabriel -02 & Victor 040414
de är ju för söta! Gabriel tror liksom att alla ord med bokstäver från hans namn är just hans namn typ och i somras sa han att alla ord med T eller Y var Toyota...
 

Stort intresse här

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
Adam har en bok som heter Majas alfabetsbok (eller nåt liknande). Den ska vi läsa 1000 gånger om dan o så säger han. Adams bokstav, Bamses bokstav osv...Känner igen alla bokstäver o har en referens till dem. J är
t ex Joels och Johans bokstav (barn på dagis), men efter en stund kan han säga "men inte Davids" (som är Johans bror..).Han ser också "sin" bokstav överallt. Han gillar att skriva (på datorn) o kan skriva sitt namn, fast ADM. Han vill absolut inte skriva ett A till för det "har jag redan tagit"...jaja. Just nu är det faktiskt nästan siffror som är mer intressanta. Säkert beroende på alla kalendrar med siffror. 1=den hade jag när jag var liten, 2=min siffra, 3=den får jag när jag blir lite större osv...
Kul är det iallafall!