Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät om läggtider för 3 åring

Skrivet av Eva m Isabelle020102
Hej
Jag och min sambo har en 3 årig dotter.Vi har inga direkta rutiner om vilken tid hon ska sova. På helgerna är det väldigt olika men i veckan när hon ska till dagis ska hon ligga mellan 7.30-8.30 ca. På morgonen går hon upp mellan 7.00-8.00.
Jag är lite nyfiken på när era barn går och lägger sig på kvällarna så här kommer lite frågor om det.

1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
4:Hur är era läggningsrutiner?´
Mvh
Svar på tråden: Enkät om läggtider för 3 åring

Millan svarar:

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
mellan 19-20, oftast strax efter sju

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
nu går ju inte Liam på dagis, men det kan ändå bli lite senare till helgen, typ nån timma. Och beroende on/hur han har sovit på dan så kan det bli senare.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
jag känner nog att jag/vi får tillräckligt med egentid, annars skulle jag se till att barnen kom i säng tidigare. För visst blir det skillnad om Liam går och lägger sig klockan sju eller klockan nio, men när han väl stannar uppe så är det ju mer mysfaktor.

4:Hur är era läggningsrutiner?
typ bad, bolibompa, pyjamas+välling+bokläsning, tandborstning och i säng. Men det är inte lika varje kväll.
 

Lisa svarar

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?

18.30.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?

Samma tid om det inte är något väldigt särskilt, om vi är borta eller så. Är vi hemma är det 18.30 som gäller.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?

--

4:Hur är era läggningsrutiner?´

Dusch o tandborstning, sedan bolibompa o 18.30 går vi o lägger oss. Jag ligger bredvid o läser en bok (bara 1, han vill gärna försöka få flera), sen tar det ca 5 min o sen sover han. Funkar utmärkt för oss!
 

Lena svarar

Skrivet av  Lena
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
Vardagar 19.30-20.30 ungefär. Helger lite senare.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
Nej olika, det blir lite senare på helgerna.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
För oss? Det är lagom om han somnar kring 20.30 så vi hinner umgås lite, men det gör han oftast. På helgerna är det mysigt för då hinner vi träffa Leon lite mer när han är uppe längre, det är ett plus då.

4:Hur är era läggningsrutiner?
Vi läser tre sagor, sedan dimmar vi ljuset och så ligger vi och kramas tills han somnar. Mysigt :).
 

Hanna svarar

Skrivet av  Hanna m Adam-02 o Ida-04
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
- Olika, mellan 20-22. Oftast runt 20:30.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
- Han går inte på dagis så det är inte skillnad mellan helg och vardag. Däremot kan det vara skillnad från dag till dag, det beror på vad vi gjort under dagen. har han varit igång mycket somnar han tidigare. Han sover inte på dagen.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
- Vet inte riktigt hur jag ska svara på frågan. För det mesta gör det inget om han är uppe lite senare, han är rätt lätt att ha att göra med. Det brukar vara ganska mysigt. Men självklart är det också skönt om han somnar tidigt så jag och maken hinner umgås lite. Fast då är oftast lillasyster vaken istället..

4:Hur är era läggningsrutiner?
- Adam brukar säga till själv när han vill gå och sova, eller så märks det på att han blir gnällig. Då byter vi blöja och sätter på pyjamas, han får välling och borstar tänderna. Sen läser vi saga i sängen (en eller två), släcker ner (myslampa tänd) och så ligger jag bredvid honom tills han somnar, vanligtvis max 5 minuter.
 

Kattis svarar

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 20
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?

Vi går upp på rummet ca kvart över sju och han lägger sej vid halv 8. Somnar strax därefter.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?

Nej, han lägger sej alltis samma tid. Undantag om vi är borta eller han sover hos mormor och morfar. Senare än 20 blir det dock sällan. Om vi läger honom senare vaknar han ändå lika tidigt så enda resultatet blir att han är tröttare dagen därpå.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?

Vet inte om jag förstår frågan. Vi tycker det är skönt med lite "vuxentid" på kvällen, men orsaken till att han lägger sej tidigt är främst att han ska hinna sova sina timmar innan det är dagsidax.


4:Hur är era läggningsrutiner?

Jag och Magnus lägger varannan dag ungefär. Vid kvart i sju sätter vi oss i soffan och äter lite kvällsmat (en macka eller lite yoghurt) och kollar på film. Sen pyjamas och tandborstning. Upp på rummet ca 19.15 och läsa i ca en kvart. Sen lägger han sej, jag släcker och sjunger ett par minuter. Gonatt och jag går ut ur rummet och Theo somnar strax därefter.
 

3- och 4-åringssvar

Skrivet av  Fia med Martina och Marcus
Våra barn är nu snart tre och drygt fyra och se har samma tider bägge två.

1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
** På vardagarna mellan 19 och 20.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
** Är uppe längre om de inte ska upp dagen efter.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
** VÄLDIGT skönt med egen tid på kvällen, men ju äldre barnen blir nu, desto mer roar de sig även på egen hand så det går bra att ha dem uppe på kvällarna om de inte är för trötta. Sönt för mamma och pappa också om de sover lite längre på morgnarna... ;)

4:Hur är era läggningsrutiner?´
Pjamas på, tandborstning, toabesök, i säng, lite gos i sängen, på med radion och sen går vi ut. Sen går barnen alltid på toa igen då vi gått av nån anledning... *S*
 

Myzan svarar

Skrivet av  Myzan & Co
detta är våra rutiner för båda våra barn, Vincent 3 år och Felix 2 år i mars :)

1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
* vid kl.19 ungefär, på helger kan det hända att de lägger sig kl.20

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
* se ovan

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
* vi tycker att det är skönt att ha kvällen för oss. dessutom så hinner man plocka undan osv så när barnen är vakna så ägnar vi tiden åt dom!

4:Hur är era läggningsrutiner?
* vi byter till pyjamas och så får killarna välling som dom äter här nere i soffan tillsammans med oss. sen är det tandborstning och så går vi upp tillsammans och nattar. dom sover i gemensamt rum och har spjälsäng så vi lägger dom, stoppar om och säger godnatt och går ut ur rummet. det tar sällan mer än 5-10 min innan de sover sött! de sover hela natten och vaknar vid 8-tiden på morgonen. klart att de "vaknar till" (läs knappt vakna) av drömmar nån enstaka gång men då räcker det med att nån av oss går in och stoppar om så fortsätter de sova :)

kramar från oss
 

Nericas svar

Skrivet av  Nerica med Tove+2
1:Vilken tid går ditt barn och lägger sig?
Mellan 18 och 19,30. Härom dan somnade hon i soffan 17,40.

2:Är det olika om h*n ska upp på dagis dan efter eller samma tid alla 7 dagar?
Försöker nog att få henne i säng tidigare om hon ska upp. Men hon är morgonpigg och vaknar tidigt även om vi är lediga.

3:Märker ni av skillnad med mindre/mer egen tid på kvällen?
Vill nog ha barnen i säng senast 20 för att få lite egen tid. Skönt att kunna röja upp lite och sen ta det lugnt en stund.

4:Hur är era läggningsrutiner?´
Tar på pyamas före eller efter Bolibompa sen tandborstning, saga i soffan och så lägger hon sig i sin säng och lyssnar på en sagoskiva. Ofta Pippi eller Pettson. Ibland kommer hon uppsmygandes några gånger men oftast somnar hon efter 10-15 minuter.

 

Artiklar från Familjeliv