Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utbränd kompis - hjälp vad kan jag göra?

Skrivet av Anonym idag pga ämnet
Min bästa vän har drabbats av utbrändhet, hon klarar inte längre av att jobba men blir ej sjukskriven pga att läkaren inte tror på henne. Hon har 2 små barn som hon knappt orkar ta hand om längre. Hennes man jobbar mycket och ofta kväll/natt. Hon sköter det mesta med barnen, hemmet, tar hand om både sina OCH hans sjuka föräldrar mm mm mm.
Nu har det gått så långt att hon inte kan sova eller äta, hon har magrat massor. Hon har fått sömntabletter för att kunna sova men hon blir bara degig och ledsen av dem. Jag skulle kunna fortsätta berätta länge men vad jag undrar är VAD jag kan göra för att hjälpa henne? Behöver råd, tips och idéer. Jag pratar med henne om detta så ofta det går men det är svårt, hon vill inte gärna öppna sig helt och samtidigt har vi alltid barnen (både hennes och mina)omkring oss som ständigt avbryter.
Jag har försökt att få med henne på olika grejer som ex bio, spa, simhallen, promenader etc. Men hon säger alltid nej av den anledningen att hon inte vill lämna över ansvaret för allt på mannen. Han är ett kapitel för sig....blir jättesur om hon någon gång gör något utan honom, eller om han får ta allt ansvar för barnen så därför gör hon allt själv.
Det är svårt att förklara men vad tycker ni att man kan göra för att hjälpa henne???? Har funderat på blommor, vykort men det hjälper ju inte!!?? Egentligen borde jag ta hand om hennes barn så hon får vila men det orkar jag inte någon längre stund eftersom jag har flera barn själv och dessutom är ganska stressad och slutkörd jag också.

Tack för att du orkade läsa ända hit.

Svar på tråden: Utbränd kompis - hjälp vad kan jag göra?

ja,

Skrivet av  Solen
avlastning vore säkert det bästa. Men om du inte orkar, orkar du inte, det tjänar ju inget till att två är slutkörda.
Vad gör hennes man? Har han någon egentid eller är det bara hon som inte har? Tror det ligger största problemet i att han inte stötter henne (om det är så), men det är ju ingenting du kan ändra på. Eller jo, du kan lyssna på henne. Du kan kritisera saker hennes man gör fast inte honom som person. Tycker det låter väldigt osunt att hon inte "får" göra något på egen hand. Inte konstigt att hon är slutkört.
Om ekonomin tillåter kanske hon kan gå ner i tid? Det har hon rätt till när hon har två små barn.
Kanske hon kan anlita barnvakt, men då kanske sambon blir sur också?
 

det är nog svårt att göra

Skrivet av  Solen
mycket som vän.Det viktiga är att hon fattar att HON ändra på sitt liv.
Va bollplank och va där för henne.
 

Artiklar från Familjeliv