Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gör jag fel?

Skrivet av Baby blues
Min kompis enda förälder har varit sjuk i cancer i många år. När hon hämtat sig efter ett slag kommer ett nytt. I hennes ögon är mina bekymmer futtiga.

Har dock varit djupt deprimerad från och till i snart ett och ett halvt år efter graviditet och förlossning. När jag har nämnt att jag inte mår så bra tar hon inte det på allvar. Blir bara förlöjligad och banaliserad. Jag borde bara vara tacksam för det jag har.

Nu glider vi allt längre ifrån varandra. Jag vill inte längre tala med henne om läget eftersom jag vet att hon inte skulle förstå. Men gör jag fel med tanke på hennes omständigheter? Skäms ibland för att jag inte orkar vara ett bättre stöd.
Svar på tråden: Gör jag fel?

Nej.

Skrivet av  sanna
Jag tycker inte att du gör fel. Det är jobbigt om bara den ena parten ska engagera sig i den andras problem, om man aldrig får något stöd tillbaka. Hon är antagligen så uppe i sin egen situation, att hon inte orkar ta sig an sina vänner.
Vad du ska göra åt det.... Jag vet inte. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du inte engagerar dig mer i henne. Du kan väl hålla lite distans ett tag, och se vad som händer. Det låter som om er vänskap tär på dina krafter.
Hon kanske inser att man borde både ge och ta. Om hon inte inser det själv, kanske du ska tala om för henne att du inte orkar bara ge och ge till henne men aldrig få något intresse tillbaks?
Försök låta bli att ha dåligt samvete i alla fall...
 

Artiklar från Familjeliv