Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan nån tolka?

Skrivet av L
För tre månader sedan tvingades vi avbryta en pågående graviditet i v.20, pga att jag hade svår havandeskapsförgiftning och att vår bebis inte heller skulle kunna leva utanför magen. Usch vad det har varit tungt och jobbigt att inte vad som egentligen var fel mer än att det var en "kromosomskada".

Nu har jag fått ett brev som förklarar vad som var fel, men jag förstår inte riktigt, kanske det finns någon kunnig här som kan förklara på "svenska"?

"Sammanfattningsvis har man funnit ett tillväxthämmat foster av kvinnligt kön med påvisad kromosomal störning. Man har funnit så kallad mosaikbild, det vill säga delvis normala celler och delvis celler med en extra x-kromosom. "

Svar på tråden: Kan nån tolka?

Ledsen att höra...

Skrivet av  Annika60
.. att er baby inte överlevde.
Barnet ni väntade hade en extra könskromosom (X) i en del av sina celler.

Mosaik innebär att en del celler är normala (har 46 automomala kromosomer och två könsbestämmande kromosomer, vilket innebär en X och en Y för pojkar och två stycken X för flickor.)

Barnet ni väntade var alltså en flicka som då hade en normal uppsättning (46) autosomala kromosomer i alla sina celler, men några celler hade tre stycken X-kromosomer i stället för två stycken i några celler, medan några celler var normala, dvs hade två X-kromosomer.

Att ha tre stycken X brukar iofs inte vara dödligt, men eftersom fostret var tillväxthämmat fanns möjligen andra fel också.

Jag beklagar återigen att ert barn inte överlevde.
 

Tack

Skrivet av  L
Tack för den tydliga förklaringen, nu blev jag lite klokare. Bebisen hade även fel på sina njurar, så det var inte "bara" kromosomskadan som var fel.
 

Det kanske var så

Skrivet av  Ann
att själva kromosomfelet inte var anledningen till att du var tvungen att avbryta utan din havandeskapsförgiftning som faktiskt kan vara dödlig både för mor och barn. Att man mao "offrade" barnet för att du skulle överleva? Jag hade början till havandeskapsförgiftning när jag väntade Frida och var inskriven på sjukhus och fick ta bltr och äggvita i urinen varje dag och jag vet att de sa att blev det sämre så fick de sätta igång förlossningen. Även tillväxthämningen kan ju ha berott på ditt tillstånd. Så det kan ha varit så att barnets kromosomfel var det minsta problemet. Men vet gör jag inte. Jag tycker du ska fråga den läkaren du hade, man behöver få klarhet i såna här situationer för att lättare kunna bearbeta!

Stor kram
Ann
 

Kan inte svara men...

Skrivet av  Wendy
kan tipsa dig om en sida där du kan läsa mycket om kromosomer och gener mm. samt ställa frågor.
www.gensvar.se
Stor kram
Wendy
 

Artiklar från Familjeliv