Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad är FVP, MKP, Nupp ? är ny här.

Skrivet av Nykomling än så länge
Ska försöka bli gravid med mitt 3:a barn, är 36 och vill då ta prov så att inde det är något fel på barnet. Vilka prov ska man då ta ? Vill inte att barnet ska ha Downs, mm.
Svar på tråden: vad är FVP, MKP, Nupp ? är ny här.

Lite svar

Skrivet av  Annika60
Fvp= fostervattenprov. Man tar ett prov på fostervattnet och gör därefter en analys av kromosomerna i de celler fostret stött ut i vattnet.

Man ser om det finns för många eller för få kromosomer, större fel på kromosomerna och kan även - efter ytterligare analyser - se vissa genetiska avvikelser. Dessa prov görs dock bara om det finns en ärftlighet, dvs inte på vem som helst.
Provet görs cirka vecka 16 och svaret dröjer fyra veckor i normalfallet.

Moderkaksprov visar kromosomavvikelser och större fel, görs tidigare (runt vecka 9 tror jag) och innebär att man tar provet på moderkakan i stället för vattnet. Provsvar tar cirka 14 dagar.

NUPP är ett specialultraljud som tas runt vecka 11. MAn undersöker om det finns en ökad vätskespalt i barnets nacke. Den spalten kan vara *indikation* på att det finns en kromosomavvikelse. Läkaren gör en riskbedömning utifrån vätskespaltens storlek, din ålder och ev ärftlighet, som grund för beslut om ev fostervattenprov.

NUPP ger alltså ingen diagnos, bara en riskbedömning. Får du låg risk på NUPP kan du välja att inte gå vidare med fvp, vid högre risk kan du göra fvp för att få en diagnos.

Ditt viktigaste beslut blir dock vad du ska göra med resultatet. Även om du känner dig absolut säker på att du inte vill ha barn med Downs syndrom bör du tänka igenom hur du känner inför en sen abort.

Jag antar att du också är medveten om att fostervattenprov visar några avvikelser, men att det finns många andra som inte syns. Inga prov i världen garanterar alltså ett friskt barn.

Och angående din ålder: Vid 36 är risken för att få barn med kromosomavvikelser bara obetydligt högre än vid 26 (riskökningen mäts i delar av promille).
 

Moderkaksprov tas tidigast i vecka 11...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
Ett moderkaksprov tas tidigast vid 11 fullgångna graviditetsveckor och svar på detta prov får man inom 10 dagar. Fostervattenprovet kan tas efter 15 fulla graviditetsveckor och svaret får man inom 3 veckor.
 

varierar lite när FVP tas

Skrivet av  L
här är det vanligast vid 14 fulla veckor dock
men för inte så längesedan togs det i vecka 12 det ändras hela tiden
 

Risken för MF högre före 14 v

Skrivet av  Lena
Det är det jag hörde när jag diskuterade om vi skulle eller ej.

1:100 före vecka 14, 1:200 efter vecka 14.

Om det nu _är_ så lämnar jag åt de som tagit fram statistiken :)
 

Senare och senare...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
nuförtiden pga missfallsrisken.

Hittade min information på

http://www.uas.se/templates/page____5477.aspx

När jag tog mitt prov här i USA så skulle man ha gått 15 fulla veckor. Min läkare sa att sjukhuset där jag tog provet hade missfallsrisken 1 på 400. Man var vana där och tog många prov. Jag tror även att många svenska sjukhus kan ha en risk som är lika låg.

 

Hittade informationen här

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
http://www.uas.se/templates/page____5477.aspx

Jag har också fått veta ifrån min läkare att missfallsrisken är högre om man tar fvp tidigare i graviditeten. Här i USA ska man ha gått 15 fullgångna veckor och jag tror att det blivit vanligare även i Sverige.
 

Artiklar från Familjeliv