Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

less på att vara kurator

Skrivet av Trött på att bara lyssna
Hej,
Jag trivs bra på mitt jobb som inte är en kuratorstjänst men jag har liksom den rollen. Jag var smickrad från början måste jag erkänna att jobbarkompisarna pratar med mig och berättar (det är chefen som är föremålet för alla samtal). Jag får ta emot så mycket frustration och irritation. Jag har försökt ta upp detta men får inget gensvar av mina jobbarkompisar. De tycker att det är viktigt att vi ständigt och jämt pratar om detta. Någon som har varit med om samma sak och som har något bra svar.
Svar på tråden: less på att vara kurator

du måste nog ta upp det i situationen..

Skrivet av  sisla
Svårt om man från början bjudit in till att de andra ska använda en som "lyssnare" att sedan plötsligt sätta stopp för det, men det är nog enda sättet för dig att få andrum. Gissar att det inte funkar att ta upp det som en allmän fråga, utan att du måste i den stunden då någon kollega kommer till dig och börjar prata om chefen säga "Jag uppskattar ditt förtroende, men jag vill inte prata om detta just nu/mer över huvudtaget.." Har svårt att föreställa mig att de insisterar på att fortsätta babbla i ditt öra om du är Tydlig med att du inte längre vill/orkar lyssna. Fortsätter de får du lämna rummet. Bara DU kan sätta gränser för dig själv, bara du kan säga Nej. Du kan inte förvänta dig att de andra ska förstå av sig själva hur trött du är på detta.

Hoppas du sätter stopp nu. Kram!
 

Tack

Skrivet av  Trött på att bara lyssna
Sisla och du har nog alldeles rätt. Jag har redan på ett mycket fint sätt tagit upp det som en allmän fråga med två av dem och det har ju inte funkat alls.
 

Artiklar från Familjeliv