Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev så sugen på överraskningsbröllop

Skrivet av Jenka
när jag läste om "systerA!" några sidor bak.
Men hur ska man få ihop det? Någon som har tips och ideér?
Jag fyller 30 i sommar så anledningen till att bjuda in släkten finns, men däremot vet jag inte hur jag ska bjuda in min blivande makes kompisar. Vi brukar inte fira varandras födelsedagar, men att ha dem med på ett bröllop vore roligt. Kanske ska man nöja sig med "släktkalas". Har inte tillgång till restaurant eller bra lokal i närheten av kyrkan, så antagligen måste vi försöka flytta prästen. Kanske kan vi vara hemma i trädgården. Någon som har tips hur man kan lösa fågan om hur man "gömmer prästen"? Alla tips och ideér mottages tacksamt.

Jenka
Svar på tråden: Blev så sugen på överraskningsbröllop

Hmmm....

Skrivet av  JessicaF
... men kan ni inte helt enkelt säga till kompisarna att det är grillfest i första hand? Ja, då blir det ju inget konstigt så där... Prästen kan man ju kanske gömma på så vis, att en enda invigd vänlig själ kanske kan åka och hämta prästen på en i förväg avtalad plats, när alla har kommit... Eller så kanske prästen går med på att vara "civilt klädd" tills precis innan, och går med på att presenteras som nya jobbarkompisen ett litet tag eller något ditåt?
 

Joooo,

Skrivet av  Jenka
hade också fundering på att bjuda släkten på 30 års kalas och kompisarna på grill/sommarfest, men hur blir det då om släkten har med sig presenter men inte kompisarna. Svårt när man vill bjuda många och ändå får det inte bli så att någon känner sig "dum".
Att låta prästen vara civil är tyvärr ingen lösning eftersom vi vill ha samma präst som döpt barnen osv, han blir igenkänd m a o. Kan någon hämta upp honom på annan plats. Tack för tipset!
 

Det är just det som är det tråkiga med...

Skrivet av  Sara m. Viggo 030120
...överraskningsbröllop, att många gäster väljer att inte gå på en t.ex. 30-årsfest eller inflyttningsfest för att de har annat för sig, men som de skulle ha bortprioriterat för ett bröllop. Har själv varit med om det flera gånger i bekantskapskretsen, vilket i efterhand varit till förtret både för gäster och brudpar. Hur känner din blivande make? Är det viktigt för honom att ha sina vänner med på bröllopet? Men ni känner ju er släkt och era vänner bäst, och vet kanske om ni tror att de ändå kommer.

En annan aspekt av överraskningsbröllop kan du också läsa några sidor bak, där överraskningen blev totalt misslyckad och svärmor blev besviken och brudparet ledsna.

Nu menar jag inte att tanken med överraskningsbröllop är alltigenom dålig, men man ska nog tänka över saken först. En överraskning är ju just en överraskning och man kan ju aldrig vara säker på hur folk reagerar, så det gäller att känna sina släktingar och vänner.

Nåväl, till ditt problem! För att få så många gäster som möjligt att komma tycker jag t.ex. grillbuffé är en bra idé. Det brukar gå hem hos många, är gott och lagom avslappnat. Jag skulle göra så att festen får starta, kanske med champagne, snittar och mingel? Under tiden har ni en bundsförvant som hämtar prästen och sen har ni vigseln ganska omgående i början av kvällen (ju längre ni väntar in på kvällen, ju större tror jag risken är att överraskningen avslöjas i förväg). Att ha vigseln i trädgården tror jag är jättemysigt!

Lycka till, hur ni än gör!
 

Tack för dina svar

Skrivet av  Jenka
Visst krävs det en del fundering och planering för hur man ska göra så att det inte blir fel.
Jag vet att skulle vi ha ett "vanligt" bröllop så skulle min blivande svärmor vilja ta över alltsammans och köra över oss andra som en ångvält. Därför har vi tidigare varit inne på att åka utomlands för att gifta oss i smyg, men det känns lite tråkigt att inte få dela med sig av denna dag till någon, för att inte tala om hur svärmor skulle reagera!!! Vi får väl ta oss en rejäl funderare, men ska det bli i samband med min 30 års dag så börjar det ju bli lite panik.

Vi får se hur det går
 

Men ni kan ju hålla det hemligt...

Skrivet av  Sara m. Viggo 030120
...även om ni inte har ett överrakningsbröllop!

Planera allt innan ni skickar ut inbjudningskorten, sen om svärmor börjar lägga sig i har hon inget att säga eftersom allt redan är klart. Kanske är läge för din blivande att säga ifrån till sin mor också?
 

Ha med ordet tråkigt i samma mening som...

Skrivet av  systerA!
överraskningsbröllop gör mig FÖRBANNAD!!! Vi bjöd dom närmaste vännerna, dom vi verkligen visste skulle komma på sambons 30-årsfest. ALLA vi bjöd kom, ALLA var jättenöjda. Blir ledsen av att läsa detta. Är det den svenska avundsjukan som tittar fram??? Vårat bröllop/30-årsfest blev PERFEKT. Vi har inte planerat oss gröna i ansiktet som vissa gör, det tar udden av själva glägjen o tanken med att gifta sig tycker jag.


Jenka!!!! Kör hårt! Ni kommer inte att ångra er. Lycka till.
 

Avundssjuk?

Skrivet av  Sara m. Viggo 030120
Verkligen inte. Måste man vara avundssjuk bara för att man har en åsikt som inte överensstämmer med din? Att tänka på ett överraskningsbröllops potentiella baksidor innan man bestämmer sig är väl smart, så man inte står där och ångrar sig sen?

Jag är jätteglad för er skull att ert överraskningsbröllop blev lyckat, men jag vet många som det blivit helt misslyckat för. Läs t.ex. det här: http://www.alltforforaldrar.se/snack/show.php?art=7034924
 

Oj oj oj....

Skrivet av  systerA!
Här uttrycker man en åsikt och får massa skit. Jag BLEV ledsen av ditt inlägg, det tänker jag inte be om ursäkt för. Min första tanke som dök upp var faktiskt avundsjuka.
Vi känner våra nära och kära väl och VISSTE att alla vi bjöd (det var inte många (15 st), vi bjöd de som verkligen betyder någonting för oss) absolut skulle komma på sambons 30-årsfest.
Vi är jättenöjda och tänkte inte på några ev baksidor, det var ju VÅR dag, inte de andras. Är det ngn som skulle tycka att det var en dålig idé så är det inget vi skulle bry oss om. Fokusera på ER och inte alla runtomkring, det är ER dag att minnas resten av livet. Gör den som ni vill ha den och inte ev svärmödrar. (Min mamma är död, pappa otillgänglig för tillfället, sambons föräldrar finns inte med i bilden; så vi hade ett föräldralöst bröllop= hur bra och lyckat som helst, hade givetvis önskat att mamma fanns med men nu är det som det är)
Som sagt är detta min åsikt.
Lycka till på din dag!
 

Smaken är ju olika

Skrivet av  Jenka
Vi är dock fortfarande inne på överraskningsbröllop. Känns dock fortfarande lite svårt att få det att klaffa. Vi bor på landet så avståndet till allt är ganska långt, dvs mellan restaurant/festlokal/hemmet och kyrkan.
Vi har inte tid och lust att planera hur mycket som helst, men det känns som vi är ute lite i sista minuten. Jag och sambon har varit tillsammans i många år, vi har två barn så bröllopet känns lite även som en praktisk detalj.

Någon annan som har tips på hur man fixar ett bra överraskningsbröllop.
Hur gick era planeringar till SysterA!?

 

Planering!!!

Skrivet av  systerA!
Hej Jenkan!
Vår planering började på vår förlovningsmddag i nov ( vi förlovade oss på 5-årsdagen!), sambon tyckte att vi skulle gifta oss i samband med hans 30-årsdag, vi bestämde på en gång att det skulle vara i hemlighet!

1. Vilka och hur många ska komma? Skicka enkla hemmagjorda inbjudningar om det inte är för många som skall komma (jobbigt att skriva 50 inbjudningar för hand ;)) Vanliga enkal enfärgade kort " Välkommen, vi ska fira NN och du/ni är välkommna att fira osv......ange klädkod om ni vill ha det osv...

2. Var ska allt ske, kyrka, restaurang, lokal,fotograf osv....Börja ringa runt när datumet är bestämt (reservdatum kanske är bra att ha om du känner att ni är sent ute)

3. Hindersprövning!!!

4. Mat&Dryck!! På restaurang, lokal eller hemmma med catering eller egengjord mat??

5. Kläder, klänning/kostym, skor, underkläder. Ring/ringar, blommor, bordsplacering

Har säkert glömt bort något, men på det stora hela var det så här vi tänkte!

Lycka till och hoppas allt går enligt era planer! Att ha ett överraskningsbröllop är helt otroligt, det ger en extra dimension till det hela, att få dela denna hemlis med sin blivande man gör att man blir mer förälskad och kommer varann närmare!

Kram och ha det bra!
 

kan ju vara bra med att först

Skrivet av  
hitta ett lämpligt tillfälle då man vet att släkten ändå är samlad, Julafton kanske? Kan ju var alite udda o kul o ha det som bröllopsdag.
 

Det var väl att ta i!

Skrivet av  Fru Kanske
Jag tyckte att det Sara sade var omtänksamt...hon ville att de skulle tänka sig för innan, eftersom hon visste att folk har haft dåliga erfarenheter, så det var verkligen inte juste av dig att hoppa på henne sådär som du gjorde...berätta istället öppet om att ni har en annan erfarenhet än den dåliga typen, så får Jenka själv avgöra vad som är bäst för dem.
Jag hade själv om jag varit Jenka velat höra ALLA typer av erfarenheter, bra som dåliga.
Dessutom ger du dig på de "som planerar sig gröna i ansiktet" i ditt inlägg och får det att låta som om det DU gör är det absolut bästa för ALLA!
 

Jaha du fru kanske....

Skrivet av  systerA!
Ger jag mig på dom som planerar sig gröna i ansiktet???? Det tycker jag verkligen inte att jag gorde, men du väljer tydligen att tolka det så, det är upp till dig. Jag vet iaf vad jag menade. JAG hoppade väl ändå inte på Sara, är det ngn som känner sig sårad så är det JAG.....jag har ju för 17 svart på vitt att det kan bli PERFEKT!! Men det betyder givetvis inte att det är bäst för ALLA.

Hoppas du får bli någons fru någon gång, det är en underbar känsla, oavsett överraskninge eller ett traditionellt bröllop (vad det nu egentligen är??)
 

Menade inte att skapa sådant debatt

Skrivet av  Jenka
Ville bara ha lite tips och råd inför ett överraskningsbröllop. Men tack i alla fall!

Jenka
 

Det är väl jättebra att fråga om tips!!

Skrivet av  C
Det är nog ingen som tycker att du ska be om ursäkt!!!! Har läst denna "debatt" och tycker att Sara m viggo har burit sig lite fult åt. Man grusar inte någon annans lycka (SysterA) över ett i hennes tycke och uppenbarligen gästernas, perfekt bröllop. Håller helt klart med SysterA i att ha ordet tråkigt i samma mening som bröllop inte passar sig.
 

Artiklar från Familjeliv