Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För liten kyrka:-/

Skrivet av Malin
Den kyrka vi skulle vilja gifta oss i får man vara max 55 personer i inklusive kantor och präst.
Som det ser ut nu så är vi max 56 totalt om alla tackar ja. Då har jag räknat med några som är i jättenya förhållanden och räknat med att någon träffar någon innan bröllopet i september. Det innebär ju att det inte får komma någon mer som bara vill se vigsel.

Vågar man chansa på att vi blir max 55. Ska vi försöka banta gästlistan eller ska vi se oss om efter en annan kyrka? Hur hade ni gjort?
Svar på tråden: För liten kyrka:-/

Så det är en person för mycket totalt?

Skrivet av  makeba
Då skulle jag boka kyrkan. Skulle alla mot förmodan ha möjlighet att närvara så skulle jag ställa ut en extra stol alt. låta brorsan STÅ för att få den kyrka jag vill ha ;-)

Brandrestriktoner, eller bara stolproblem?
 

Brandrestriktioner

Skrivet av  Malin
Det är en gammal kyrka så det finns bara en utgång. Nu när jag har tänkt lite mer på det så inser jag att jag inte har räknat med vår dotter då hon bara ska vara med på vigseln och inte på festen.... De släpper inte in fler än 55 så extra stolar hjälper liksom inte. Åh, det är sååå svårt! Funderar på om man kunde höra med mina gamla klasskompisar om det är ok att deras partners inte följer med. Jag har bara träffat dem en gång och min blivande har inte träffat dem alls. Kan man vara så fräck?

Kyrkan är verkligen jättesöt och ligger jättebra till i förhållande till festlokalen. Åå pust!! Tänka, tänka...
 

Sommarvigsel: Ute på kyrktrappan?

Skrivet av  makeba
Det kan ju vara ett alternativ?
 

September...

Skrivet av  Malin
Man vågar kanske inte lita helt på vädrets makter då? Men tack för tipset!
 

Hur ligger kyrkan?

Skrivet av  Johanna
Ligger det i närheten där ni bor eller där era familjer bor? Jag kan tänka mig att det är många som inte är bjudna som ändå kommer till kyrkan, det är ju en öppen gudstjänst. Det var det i alla fall när vi gifte oss. Minst ett 20-tal skulle jag tro.
 

Japp

Skrivet av  Malin
Det är i vår hemstad... Du har antagligen rätt. 20 låter mycket, men när jag tänker efter så finns nog risken att det dyker upp så många. Vi får nog se oss om efter en annan kyrka. Det vore tråkigt om det kom någon som inte får komma in!
 

Ja...

Skrivet av  Johanna
jag hade tex gamla arbetskamrater, dotterns förskolelärare, barndomsvänners förldrar mfl som vi inte hade räknat med.
 

Jag hade bantat

Skrivet av  engeltina
listan men jag är inte du :-)
Lycka till.
 

Jag hade nog...

Skrivet av  *Brud 6/8 -05*
bokat en annan kyrka. Skulle vara trist om det blev för många och om man skulle boka en annan kyrka så skulle man slippa oroa sig för att alla inte får plats...
 

Det är inte säkert det hjälper...

Skrivet av  karin
För i princip får ju vem som helst gå på gudstjänster, även vigslar, i Svenska kyrkan, och det är ju trist att behöva sparka ut någon. Det brukar också upplevas som trevligt för mer avlägsna vänner och bekanta om de kan komma och droppa in för at övervara vigseln och lämna er en hälsning i dörren... det var många som gjorde så på vår vigsel, som jag inte hade en aning om skulle komma. Det tyckte jag var fint! Mammas vänninor och så.

Jag skulle byta kyrka. Det finns så otroligt många otroligt vackra kyrkor, och då slipper ni grubbla över om ni får plats eller inte. Den lilla kyrkan kanske passar bra för ett barndop, om ni får några barn så småningom.
 

Japp

Skrivet av  Malin
Vi byter har vi kommit fram till. Barn har vi redan så det kanske blir den kyrkan vi döpte vår dotter i trots att det ligger en och en halv mil längre ifrån festlokalen... Får fundera vidare.
 

ta kyrkan!

Skrivet av  Solen
Folk får väl maka på sig. :-) Tycker det inte låter så farligt faktiskt.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Malin
De släpper inte in mer än 55 så kommer det någon mer så får de inte komma in. Vi vill inte riskera det så vi kör på en annan kyrka istället. Vi har nog hittat ett bra alternativ nu så vi känner oss rätt nöjda i alla fall. Efter några "om och men" ;-)