Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på att hålla nere kostnaderna?

Skrivet av **
Vi ska gifta oss nästa år, men kommer samtidigt att köpa ett hus,, så vi skulle behöva lägga våra pengar på kontantinsatsen istället...... så jag skulle villja ha lite tips på alternativ som håller kostnaderna lite lägre, men utan att det känns som en "snik fest"....
Svar på tråden: Tips på att hålla nere kostnaderna?

Lite tips kommer här!

Skrivet av  Åsa med Klara
-Beg klänning finns jättemånga fina på bröllopstorget
-lagom många gäster
-Buffé blir billigare än middag -går att göra själv=ännu billigare
-Köp sprit och vin själva
-Vet nån som bad om festuppsättning hos frissan,sparade en del på det
Några tips från mig,vi räknar med 30 gäster och hamnar runt 25000!

 

En kompis till mig

Skrivet av  Hervor
kommer att ha stort grillparty hemma i nya villaträdgården i stället för strikt bröllopsmiddag på lokal. Jag tycker att det är en jättebra idé för det passar brudparets personligheter perfekt och inte känns det snålt heller.
 

blommorna

Skrivet av  Helena
kan man spara in på tycker jag, köp en vanlig bukett och inga storslagna bordsdekorationer.

för vår del blev det också dyrare att göra inbjudningar mm själva, jämfört med att köpa färdiga.

önska dig saker du behöver till bröllopet till jul, födelsedag, morsdag mm, jag fick presentkort hos frissan, brudsminkningen och nagelförlängning i presenter innan vi gifte oss. perfekt!

kolla runt efter kontakter, ni kanske känner nån son känner nån som är frissa, fotograf, har en catering firma osv

förresten fotografen kan man spara in mycket pengar på. kolla om ni hittar nån duktig hobbyfotograf.



sen tycker jag inte alls att buffé absolut blir billigast. vår catering tog 190:-/pers och den buffe vi hade tänkt oss gick på över 250:-/pers

ja det var väl några grejer iaf.
 

Oj, dyr buffé!

Skrivet av  • Catharina •
Men 250:-/pers tror jag knappast det kan bli om man gör maten själv till buffén. Skillnad såklart om man tar det via firma.
 

Nä vår buffe =180 kr!

Skrivet av  Åsa med Klara
så det spar man mycket på särskilt när man kommer upp i många personer!
Och då är det catering,hemmalagad bli mycket billigare.
 

sant

Skrivet av  Helena
men det var vissa dyra saker som vi absolut ville ha med o då blev det dyrt.
 

nej så mkt betalade inte

Skrivet av  Jolin
jag...
Vi gjorde allt själva...vi hade:

2 sorters kallmarinerad fläskfile
Kassler
Rostbiff
Marinerad kyckling
Kalkon
Kall kokt lax med romsås
Marinerade räkor
Potatissallad
Pastasallad m. pesto
Grönsallad
Melonsallad
Olika ostar
smör och bröd

Barnen fick:

Pizzabullar
köttbullar och grillkorv

Totalt gick allt på 3500 kr och vi var 60 pers = 58,50 kr / pers...
Då köpte vi allt via en grosist visserligen...

 

Mina tips

Skrivet av  SH
så här gjorde vi för att hålla kostnaden nere:

- Lagade maten själv, tillsammans med våra föräldrar.
- Hyde hembygdsgård där vi hade festen.
- Handlade vin och sprit i Tyskland.
- Hade ej fri sprit hela kvällen.
-Utnyttjade vårt kontaktnät vilket ledde till gratis blommor och bukett, gratis håruppsättning, billigare band, gratis åk i fin bil, billigare tårta, gratis fotografering.
- Sydde klänningen själv med hjälp av svärmor.
- Valde en lite enklare billigare ring, som jag i framtiden ska bygga på med fler stenar.
- Gjorde mycket själv, inbjudningkort, dekorationer, fest och vigselprogram.
- E-bay, handlade massor på e-bay, underkjol, dekorationer, engångskameror, näbbklänning. Man kan ju köpa allt där, skor, brudklänning, underkläder mm. Extra billigt nu när dollarn är så låg!

Va la nog ut allt som allt ca 20000 kr på vårat bröllop, och då blev det precis som vi ville ha det, och vi hade över 100 gäster.

Lycka till!
 

Tack! Berätta om e-buy, hur funkar det? IMT

Skrivet av  Marie
.
 

Artiklar från Familjeliv