Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blä, vilket tråkigt inlägg! :-(

Skrivet av Sara m. Viggo
Rent ut sagt blev jag ledsen när jag läste "Lite hemlig":s svar på åldersfrågan nedan. Hon/han skriver: "Ett tips till er som är unga och gifter er. Tänk på äktenskapsförord om det finns tillgångar. Trots allt spricker 50% av alla äktenskap."

Fy farao vad cyniskt och trist skrivet. Varför skulle det vara större risk att äktenskapet spricker för att man gifter sig ung? Har man hittat sitt livs kärlek och bestämmer sig för att gifta sig så har man väl samma utgångsläge, oavsett ålder?! Och äktenskapsförord?! Jösses, det skriver man väl om man har intressen att skydda, oavett vilken ålder man är i? "Lite hemlig":s inlägg känns nedvärderande mot alla som inte uppnått den gyldene åldern av 37 när de skrider mot altaret - dumt och onödigt!!!

Jag överreagerar måhända, men dylika trista inlägg slipper jag gärna på detta annars supertrevliga snack!
Svar på tråden: Blä, vilket tråkigt inlägg! :-(

lite överreagerar du allt ;-)

Skrivet av  makeba
Jag ser mer inlägget som ett tips " i all välmening" även om det blev lite tokigt.

Det kan mycket väl vara så att 50% av alla äktenskap som ingås som unga spricker MEN det som egentligen är sorligt i sammanhanget är de som gifter sig och har skilsmässa "som utväg" i medvetandet redan från början. DÅ har man inte tänkt över sitt giftermål.
DOCK så tror jag de allra flesta gifter sig och verkligen ÄLSKAR varandra och har intentionen att det ska bära livet ut.
Att det sedan kanske inte gör det i slutänden är ju inget man ska ta med sig i bagaget redan från början. Det främjar ju inte relationen att vid altaret tänka "Det kommer säkert spricka så tack och lov kan man ta ut skilsmässa" ;-) ;-)

Fast detta tycker jag gäller oavsett ålder man gifter sig i.

Att h*n nämnde äktenskapsförord är ju bra - för en del kan ju behöva det men inte tänkt på det :-)
 

Men finns det verkligen dylik statestik?

Skrivet av  Sara m. Viggo
Att det är vanligare med skiljsmässa vid giftermål i en viss ålder?

Uppmuntrande, tycker jag, är att skiljsmässorna generellt faktiskt går neråt! Färre och färre skiljer sig, efter många års trend åt andra hållet.
 

Färre gifter sig också?

Skrivet av  Zara
IMT
 

*fniss* imt

Skrivet av  makeba
 

Fel, statestiken är att fler

Skrivet av  Ann med klara
skiljer sig, tyvärr!
 

Men hon talar ju ur egen erfarenhet!

Skrivet av  karin
Att hon är glad att det inte gick till äktenskap tidigare för att det ändå tog slut sedan. Det var väl bra? Jag tycker det är fel att kalla henne cynisk när hon talar ur egen erfarenhet. Dessutom har hon rätt i sak. Naturligtvis ska man tro på kärleken. Det är dock bra att tänka efter medan man fortfarande är sams, vad som skulle inträffa den dag man inte är det längre. De flesta behöver inte skriva äktenskapsförord. Även om man har tillgångar kan man känna att går vi olika vägar så ska vi ändå dela på vad vi har, även om vi hade olika myckat innan vi gifte oss. Men ibland om tex den ena har en bostad i Stockholm, så kan det kännas viktigt att göra upp medan man älskar varandra, vem som står kvar på kontraktet om man en dag går skilda vägar.

Bli inte ledsen, det behöver inte gå för dig som för henne. Förresten borde ju rådet om plan B gälla alla som gifter sig, för det är ju långt från säkert att man klarar det bara för att båda är gamla.
 

Tycker att du överreagerar lite

Skrivet av  Hervor
Dessutom är det tyvärr så att "Lite Hemlig" faktiskt har rätt. Det är långt ifrån alla som gifter sig unga som skiljer sig men faktum är att många par som är unga upptäcker med åren att de utvecklas åt olika håll, för det är ju trots allt så att man utvecklas betydligt mer under åren 20-30 än vad man gör efter 30.

Tyvärr så har de flesta i min bekantskapskrets som gift sig före 27 års ålder skilt sig idag, fem till tio år senare. Trots att de trodde att de träffat sitt livs kärlek och att det skulle vara tills döden skilde dem åt. Det är så otroligt sorgligt och tråkigt men tyvärr sant. Jag har bara två par kompisar som fortfarande är gifta av dem som gifte sig relativt unga.

Att tänka på äktenskapsförord kan dessutom vara lämpligt för alla, oavsett ålder. Särskilt om tillgångarna är ojämt fördelade. Det är dessutom inte bara i händelse av skilsmässa som ett äktenskapsförord är bra att ha, om den ena parten drar på sig stora skulder och Kronofogden kopplas in kan det vara bra att maken/makan har sina tillgångar skyddade.
 

Nu kan det låta lite fel här...

Skrivet av  Hervor
Måste ju tala om att de som gift sig efter 30 års ålder ännu inte varit gifta så länge att man vet om det kommer att hålla eller ej så jag får väl göra ett nytt inlägg på den här sidan om fem år;-)
 

Rådet..

Skrivet av  S-J
.. att skriva äktenskapsförord ifall det finns egendom som är och ska fortsätta vara enskild är aldeles utomordentligt. Det mindre bra var förståss att det riktades specifikt till de som gifte sig _unga_ (vad nu unga är för övrigt) och inte allmänt... jag förstår att du reagerade. Det finns alltid oavsett ålder en risk för skilsässa, att skilsmäsorna ev. är fler i vissa åldrar eller vissa samhällsklasser eller vad det nu är betyder ju inte att enbart de bör skydda sina intressen.
 

Det var jag som började...

Skrivet av  Lite hemlig
Hej!

Det var jag som skrev inlägget som du retat dig på. Det var skrivet i all välmening när jag såg vad unga alla var. Jag menar inte att era relationer är mer benägna att spricka än vår egen. Det finns separationer i alla åldersgrupper. Det jag menade i all välmening var att gör upp medans ni älskar varandra. Något jag aldrig skulle brytt mig om för 10-15 år sedan. Och det är baserat på egen erfarenhet att det kan bli en dyr läxa som du får dras med hela livet i värsta fall. Som tur var kom jag och mitt ex aldrig iväg till prästen, det kom alltid något imellan som skulle klaras av först. Sedan blev det som Hervor skrev ovan (tack för ditt förstående inlägg), han fick en maniska psykos och handlade två bilar för 600 000 på en vecka och i kontanter lånade han närmare en miljon. Han var helt okontaktbar och jag fick fly relationen med barnen. Hade vi varit gifta utan äktenskapsförord, hade jag suttit minst sagt pyrt till.

Jag menade inget illa utan tvärtom. Jag önskar INGEN att hamna i min situation och man kan förebygga den. Det var bara det jag ville ha sagt.

Kram alla som föstod att jag inte menade illa.
Det är väl bäst jag fortsätter att vara anonym;-))
 

Nä varför det?

Skrivet av  Åsa med Klara
Klart man får tycka olika utan att bannlysas för det!
Din erfarenhet är hemsk ,förstår verkligen att du vill berätta hur det kan gå om saker snurrar till sig så som det gjorde för dig...

Även om det inte behöver gå så illa så kan man ju få problem ändå om kärleken tar slut!

Kram !
 

Artiklar från Familjeliv