Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fixa det juridiska först, fest ett år senare?

Skrivet av Rebecka - kattmamma
Kunde inte sova inatt, så jag låg och funderade på bröllopsbiten.

Jag vill gifta mig så fort som möjligt för att ha varit gift så länge som möjligt när/om det blir dags att adoptera. Men samtidigt vill jag ha ordentlig fest med minst 70 gäster och den festen vill jag ha minst ett år på mig att planera.

Så vad jag kom på nu, är att man kan gå till rådhuset och fylla i alla papper typ så fort det bara går och sedan vara hemligt juridiskt gifta. Och sedan i februari 2006 (när jag vill ha mitt bröllop) kan vi ha den ceremoni vi vill, där vi ger varandra våra egna löften och byter ringar. Vi hade ändå inte tänkt gifta oss i någon kyrka och på det här sättet slipper vi ju ha någon förättare alls.

Vad tror ni om den idén?
Svar på tråden: Fixa det juridiska först, fest ett år senare?

låter helt ok i mina öron.

Skrivet av  makeba
(Fast duger inte ordet "sambo sedan X antral år" för adoptions-folket?)

Ni kan ju sedan "gifta" er igen. Vet att kyrkan har en utformning som heter "välsignelse över ingånget äktenskap" som är identiskt utformad med vigselakten så när som på att "tager du" inte finns med eftersom ni ju redan "tagit" ;-)
 

Nix!

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
För att få adoptera som par och ej som ensamstående måste man vara gifta. Många länder har dessutom ett visst antal år man måste varit gift för att få adoptera.

Kyrka är inte aktuellt för vår del eftersom vi är ett potpuri av tre olika kristna kyrkor och dessutom en del annan religon. Men man kan kanske få någon sorts borgelig välsignelse? Hmm värt att kolla upp!
 

det mesta brukar gå ...

Skrivet av  makeba
så spring iväg och gift er lite hemligt nu, så tar ni "riktig" (fast låtsas, egentligen) vigsel när ni känner för det.
 

Ska jag vara helt ärlig

Skrivet av  Hervor
så tycker jag inte att idén är helt rolig. Jag skulle hellre lägga kortare tid på festplaneringen och sedan gifta mig tidigare än februari 2006. Lite av grejen med bröllopsfest är ju att man faktiskt vill vara med på "den riktiga" ceremonin.
 

Fast...

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
...det blir ju den riktiga ceremonin. Eftersom vi inte är ett dugg troende och ändå inte hade tänkt gifta oss i kyrkan kan vi ändå utforma ceremonin som vi vill. Och det viktiga för oss är ju vad vi säger till varandra, inte om det bokförs i något register.

Tack för dina synpunkter, jag behöver bolla!
 

Vad jag menar

Skrivet av  Hervor
är att jag, som är lite larvig, gärna vill vara med när det rent juridiska sker också. Alltså med vigselförrättare på ängen eller vid strandkanten. Det blir, i alla fall för mig, lite känsla av teater om jag vet att den juridiska ceremonin redan ägt rum och det man själv är med på är reprisen.

Men om du känner att det är viktigt att få planera festen lång tid så tycker jag att du ska göra det. Det är nämligen ER dag och den ska kännas rätt för ER!
 

Du har säkert rätt

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
Det skulle säkert kännas lite konstigt, och inte riktigt lika mäktigt.

Jag frågar ju här för att få olika synvinklar på det hela, och så kan jag och sambon bestämma hur vi ska göra sedan.
 

En liten personlig fråga bara...

Skrivet av  fru E
det här med adoption. Läste i din info att ni försöker få barn och att du slutat med piller - vet du att ni inte kan få barn eller har jag missat nåt?

Spelar det så stor roll hur länge ni varit gifta vid adoption? Gör det inte det, så satsa på det bröllopet ni vill ha - det är ju ett minne för livet!

Annars så kan ni väl prata med vänner/släkt och berätta varför ni gifter er nu och pejla stämningen för en stor fest!

Lycka till med både bebisar o giftemål!!

 

Nej...

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
...jag vet absolut inte att jag inte kan bli med barn, men jag kommer förmodligen att behöva hjälp eftersom jag knappt har någon ägglossning. Och jag är bara halvsugen på att gå genom en massa hormonbehandlingar när det för mig känns som ett lika bra sätt att få barn att adoptera dem som att föda dem. Så jag vill vara förberedd.

För vissa länder spelar det roll hur länge man varit gifta, och det känns bra att ha så många länder som möjligt att välja mellan.
 

aha, tack för svaret...

Skrivet av  fru E
då förstår jag hur läget ligger och att ni är sugna på ett snabbt giftermål. Hur ställer sig era föräldrar till att bidra eller låna er pengar så att ni kanske kan slå till i vår/sommar? För på något sätt tycker jag att det är lite kul när allt kan ske samtidigt - bröllop och fest!


Vi planerade vårt bröllop på 4 månader och det var fullt tillräckligt - såvida vigselförrättare och ev lokal är ledig föstås!!

Stort lycka till och håll oss gärna ajour med vad som händer!!
 

Absolut!

Skrivet av  Elanor
Min kusin var tvungen att snabbgifta sig för en del år sedan inför en längre resa. Hans bröllopsfest avhålls sedan ett halvår senare. Helt OK och jättekul!

Annars är det väl i och för sig inga problem att planera en fest för 70 pers på ett par månader. En kompis och jag lyckades med det för ett år sedan till en gemensam jämn födelsedag. Det blev väldigt lyckat. Det beror väl på hur noga man är med saker och ting.
 

Artiklar från Familjeliv