Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efternamnsfundering

Skrivet av Sabsan
Hej!
Vore det konstigt om man efter bröllopet fortfarande har olika efternamn?
(Om både vägrar byta).
Svar på tråden: Efternamnsfundering

Näe inte ett dugg...

Skrivet av  Sandra brud 050212
..mina svärföräldrar heter olika i efternamn trots att
de är gifta. Hon är som mig, ville inte byta till ett
vanligt namn :) Vi kommer dock heta lika jag och blivande mannen, det tycker jag är bäst :) Vi har inte riktigt bestämt oss för vad men det kommer :)

Lycka till!
 

vanligare och vanligare....

Skrivet av  makeba
Det är ju inte i efternamnet relationen sitter även om jag personlige tycker det är trevligare om man enas om ett efternamn.
 

jag ville...

Skrivet av  Estethia ©
... inte heta mitt gamla efternamn men ville inte heller ha min mans efternamn (kombinationen mitt förnamn och hans efternamn påminde mig om en person jag verkligen inte gillade) så vi bytte till ett helt nytt egenpåhittat namn.
vi gillar det strongt båda två och det var huvudsaken.

men det kanske inte är ett alternativ för er?
 

Nej...

Skrivet av  sabsan
Han vägrar byta,och jag vägrar ha ett -son efternamn. Vi är lika envisa båda två.

Men det känns tråkigt att ha olika efternamn. Sen så tycker jag synd om framtida barn (två efternamn kan inte vara speciellt roligt). Jo,jag funderar mycket,jag vet. *ler*
 

Vore det inte...

Skrivet av  Nea
för att jag vill heta samma som mina barn skulle jag aldrig ha bytt när vi gifte oss. Jag har dock valt att ha kvar mitt flicknamn som mellannamn och många gånger anväder jag bara det. Tycker inte alls det är konstigt att inte byta.
 

Vad kommer dina barn att heta??

Skrivet av  Annelie m E & E
Kanske kan du fundera utifrån det?
 

Som många andra också skrivit...

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
...man vill ju gärna ha samma namn som sina barn... och därför vill jag ha samma namn som sambon. Dock kan vi inte enas om vems namn vi ska ta ;-)
 

klart du ska behålla ditt namn

Skrivet av  ulmerkott
jag tycker det är jättekonstigt med kvinnor som byter namn när dom gifter sig. Ens namn är ju jätteviktigt - ska man bara byta när man hetat samma sak i 25-30 år??
 

Håller med

Skrivet av  loppran
För mig är det mer självklart att behålla namnet än att byta. Om min blivande man absolut vill heta samma efternamn som jag får han byta. De äldre barnen (12 oxh 14) har sin pappas efternamn, och det vill de inte heller byta bort då det är ett slags minne av pappan (som dog när de var 7 resp 5 år gamla).
 

Håller också med

Skrivet av  Anna
varför byta om man är nöjd med det namnet man har...
 

Nej, det tycker jag inte

Skrivet av  Hervor
Kan man inte enas om ett namn så är det väl bättre att man behåller respektive namn än att man driver igenom en kompromiss som ingen blir glad över. Å andra sidan tycker jag kanske att om man kan enas om något så stort som att gifta sig och skaffa barn så kanske man borde kunna enas om efternamnet också.
 

Inte alls konstigt

Skrivet av  Jennie
Vi har valt att göra precis så och det fungerar hur bra som helst!
I vårt fall så var det väl inte så att båda vägrade byta utan ingen av oss såg vitsen med att byta.

Jag tycker det är ganska intressant att de flesta tror att det är en väldigt gammal tradition att kvinnan tar mannens efternamn vid giftemål. Traditionen är dock inte särskilt lång utan det var först i början av 1900-talet som gemene man (eller kvinna!) började ta mannens efternamn.
Innan dess hade man, i de flesta fall, sitt -dotter eller -son namn kvar även som gift.

/ Jennie
 

Våra barn

Skrivet av  Jennie
har mitt namn som efternamn och makens namn som mellannamn så de har båda våra namn.
Det hade dock inte gjort mig något om det varit tvärt om eller om de bara hade haft makens efternamn som efternamn.

/ Jennie
 

Nej, inte speciellt...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... egentligen, men jag hade nog funderat på hur äktenskapet kommer att se ut om man inte ens är villig att kompromissa om en så världslig sak som vilket efternamn man ska ha.

Reagerade främst på att båda "vägrar" byta - tycker det låter ganska starkt.

Visst kan man fortsätta heta sina "gamla" efternamn om det är det man/båda vill, men när man lägger så starka värderingar som att "vägra" så känns det som om det gått prestige i det hela och då undrar i alla fall jag om det är så resten av äktenskapet kommer att se ut...
Men det är bara min ödmjuka åsikt om det hela ;o)
 

Artiklar från Familjeliv