Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tänker han?!

Skrivet av L
Min sambo och jag har då och då pratat om bröllop och jag hoppas att jag snart ska kunna komma in här och snacka mer (och mer konkret) om detta. Vi pratar också om barn och jag har hunnit få ett missfall. Han säger också att det är viktigt för honom att vi är gifta innan vi får barn.

Han har ännu inte friat...

Hur tänker han? Jag har sagt till honom att man kan behöva upp till ett år för att planera ett bröllop.
Svar på tråden: Hur tänker han?!

Frieri är väl inte så viktigt.

Skrivet av  karin
Det går alldeles utmärkt att komma överens om att gifta sig utan ett formellt frieri. Ni kan väl prata om hurdant bröllop ni tänkt er, och när ni känner att ni är överens om ungefär hur det ska gå till, så bokar ni ett datum. Varför krångla till det?
 

Grejen är...

Skrivet av  L
Att det är HAN som är traditionalisten. Det är HAN som säger att han vill gifta sig. För mig mig är det inte så viktigt. Då får väl HAN ta och fria också? Jag tror verkligen att han vill ha med ett frieri i paketet.

Frågan VAR faktiskt "Hur tänker han?", inte ett önskemål om frieri... ;-)

Detta är ett gemensamt svar till er alla.
 

Förlåt att vi blev tjatiga.

Skrivet av  karin
Det lät verkligen på ditt inlägg som att det var så han tänkte. Och jag har fortfarande inget annat svar. Om han vill gifta sig, och ni pratar om det och han ändå inte friat, så tycker han väl inte att det är så viktigt att fria. Jag kan inte komma på något annat. Oföretagsamhet kanske, men nej, var det viktigt så tror jag han skulle fria. Men vad vet jag, det är du som känner honom bäst.
 

Måste han fria då?

Skrivet av  Sara m. Viggo
Det räcker ju att ni tillsammans bestämmer er för att gifta er! Inte behöver du vänta på frieri! Och vill du ha klara besked är det ju bara att fria själv, eller?

Förra nyårsafton bestämde vi gemensamt oss för bröllop hösten -04. Vi planerade vårt hyfsat stora bröllop på 9 månader, det var rätt så lagom.
 

Se ovan. Samt...

Skrivet av  L
Det är möjligt att vi klarar det på 9 månader. (Mer än möjligt.) Men jag tror inte att han räknat på det alls, utan istället har någon vag föreställning om att det går att svänga ihop på två månader...
 

Se ovan. Samt...

Skrivet av  L
Det är möjligt att vi klarar det på 9 månader. (Mer än möjligt.) Men jag tror inte att han räknat på det alls, utan istället har någon vag föreställning om att det går att svänga ihop på två månader...
 

Varför friar inte du då??

Skrivet av  ...
.
 

Oj vad du tog i!

Skrivet av  L
;-) eller varför besväret med att skriva ...?
 

Nu blev det lite konstigt

Skrivet av  karin
Det är faktiskt en relevant tolkning av din ursprungliga fråga. Han kanske tänker som så: När ska hon fria? Men när jag läst dina svar, så förstår jag att du inte tycker att det är så troligt. Jag tycker inte att ... tog i så värst mycket. Jag tyckte tvärt om att det var ett ganska bra förslag! Varför inte? Vad förvånad han skulle bli!
 

Jag anser inte heller

Skrivet av  L
att ... tog i. Men eftersom hon använde den signaturen istället för sin normala (antar jag) så undrar man ju... Eller är det bara extremt lågt i tak här?

Jag har insett att jag gjorde något fel med att skriva som jag gjorde. Jag får se om jag ids komma tillbaka någon gång och ställa en enkel konkret fråga, eller säga något som ni kan säga grattis till... Det blir väl bäst så.
 

Oj!

Skrivet av  L
Jag är inte riktigt så butter som det lät i inlägget ovan. :)
 

... är min signatur, har alltid

Skrivet av  ...
varit och tänker inte byta.

... har jag använt innan mitt bröllop förra året här på sidan och efter.

Och jag tog inte i i min fråga utan det bar bara en rak ärlig fråga!

lycka till
 

Skippa frieriet..!?

Skrivet av  • Catharina •
Sätt er & boka ett datum. Fråga honom när han tycker att bröllopet ska vara...

Eller vem vet, han kanske går omkring & spånar på ett riktigt romantiskt frieri nu?? Håller tummarna... :)
 

Jag får väl

Skrivet av  L
på något sätt göra klart för honom lite mer hur jag tänker. Jag vill gärna prata om positiva och negativa aspekter på att vara gravid när man gifter sig (har han tänkt igenom det?), när på året vill vi ha det, hur lång tid behöver folk på sig för att kunna planera in det, o s v. Tyvärr så är det lite av en het potatis hos oss. Vi pratar en massa om olika saker, men detta... Vill jag vara lite mer konkret så frågar han skämtsamt "Är detta ett frieri?", för att komma undan diskussionen. (INTE för att han vill att jag ska fria.)

Jag har tänkt tanken att han kanske planerar något, jag skulle inte bli jätteförvånad.
 

Kan ju mkt väl vara så

Skrivet av  • Catharina •
att han planerar nåt. Om det nu är han som är mest noga med att ni ska vara gifta innan ni skaffar barn. Och att han kanske är mer "traditionell" vad gäller att mannen ska fria etc.

Du får väl känna av läget kanske då? Avvakta lite & se om det kommer ett frieri, alternativt ta upp det här med att du t ex inte vill gifta dig som gravid (om du inte vill det vill säga), att det kan ta rätt lång tid att planera ett bröllop etc.

Lycka till :)
 

Tack! IMT

Skrivet av  L
 

Jag kom på en grej!

Skrivet av  karin
Jag har tänkt på ditt dilemma lite av och till, så var det en tanke som slog mig:

Du kan fråga honom om han vill förlova sig med dig! Och så bestämmer ni ett datum för det. Och så kan ni gå och köpa ringar. Då vet ni båda två vilken dag han ska uttala de magisk orden, kanske på en fin restaurang eller nått, som ni bestämmer er för. Vad tror du om det? (Eller är ni redan förlovade?)
 

Tack för tipset.

Skrivet av  L
Det känns bara inte riktigt rätt för mig. Många av mina kompisar har gjort så, men jag tycker att man missat grejen lite då. Det är ju när man bestämmer sig för att gifta sig som man förlovar sig... Om man besämmer sig för att förlova sig om två veckor, så har man ju redan varit förlovade i två veckor när man förlovar sig! Förstår du hur jag menar? Jag tycker att förlovningen ska vara startskottet för den riktiga bröllopsplaneringen. Om vi sätter ett datum för giftermålet så kan vi ju inte i efterhand sedan förlova oss... Det känns ju jätteknäppt!? Då är det ju bättre att höfta lite och i efterhand skriva i förlovningsringarna "hösten 2004" eller nå\'t.

Om vi börjar planera mer ordentligt nu, så skulle jag nog inte kunna ta ett "frieri" på riktigt allvar sedan.

Så funderar jag.
 

Men du skrev ju att det inte var så viktigt

Skrivet av  karin
Men du skrev ju att det inte var så viktigt för dig? Att det var din man som var noga med sånt? Eller tar jag fel nu?

Jaja, du ska förståss göra som du känner.

Jag tycker inte det finns nån grej att missa. Man har ju ändå redan bestämt sig för varann. Och förmodligen går ni ut och väljer ringar tillsammans, och då måste det ju vara uppenbart för er att ni ska förlova er redan.
 

Alltså förlovningsringar. imt

Skrivet av  karin
.
 

Jo, men

Skrivet av  L
jag vill inte hänga med på "traditioner" som jag tycker är dåliga, missuppfattade eller så. Då får det hellre vara. Jag skulle t ex inte acceptera att gifta mig i kyrkan bara för att han tycker att det verkar trevligt, eller att alla andra gör så. Jag vill göra det här på allvar.

Antingen så har han chansat och köpt ringar på öppet köp, eller så köper vi dem tillsammans efteråt.
 

vänta nu, jag tror du missförstod

Skrivet av  karin
Jag skrev att man sätter ett datum för att förlova sig. Datumet för att gifta sig kan man sätta långt senare, när man varit förlovad en tid.
 

Ok

Skrivet av  L
Men det blir ju samma fel (för oss) då också.

Sen tycker jag att det inte ska dröja för länge mellan förlovning och giftermål.

:-)
 

VI har gjort såhär...

Skrivet av  mammis
vi har pratat om att gifta oss, precis som ni, så jag pratde om det lite mer, och så bestämde vi datum, 21maj. Och nu har jag sagt att han har till dess på sig att fria. Annars kommer jag ju inte till kyrkan, eller säger "nej" *ler*.
Så jag tycker det är jäspännande vad han ska hitta på.
 

Suck...

Skrivet av  L
Så kanske det får bli... ;-) Nej jag vägrar nog att förlova mig i efterhand. Då får vi gifta oss utan förlovning! (Se svaret ovan.)

Jag blir bara så förbryllad av hur han tänker... I övrigt verkar det logiska tänkandet fungera bra.

Tack för svaret!
 

Artiklar från Familjeliv