Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp!

Skrivet av Jannika med Julia
Jag och sambon ska ha ett väldigt litet bröllop och gifta oss på stranden på vårt sommarställe i Tanum. Vi har tänkt be prästen att komma dit och viga oss. Men det känns lite futtigt på något sätt att bara rada upp oss där på stranden, prästen säger sitt, vi säger ja och sen klart, slut! Funderar över ev dekorationer eller musik, men vet inte hur jag ska gå till väga. Kan ni hjälpa mig rent praktiskt och har ni några fler eller bättre idéer??
Tusen tack på förhand!
Svar på tråden: Behöver hjälp!

Ni kanske kan

Skrivet av  Hervor
ha någon som spelar någon/några psalmer på antingen gitarr eller t ex tvärflöjt.

Jag har bara varit på ett utomhusbröllop och där hade de inga dekorationer men bröllopet var på en fin plats och det i sig räckte som dekoration. Sedan spelades musik på gitarr i akten. Jättefint och perfekt för ett utomhusbröllop.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Jannika med Julia
Spelades det gitarr just när brudparet kom gående och skulle vigas eller när menade du? Vill ha alla tips jag kan få.
Det enda svåra för oss är ju att vi bara är 9 st inklusive oss själva och jag tror inte nån av de kan spela nåt instrument, förrutom piano då, men det blir svårt på en strand.
 

Det spelades

Skrivet av  Hervor
lite gitarr när de kom gående men psalmerna sjöngs a capella av oss gäster.

Kanske någon av gästerna sjunger vackert och kan sjunga någon fin sång för er andra.
 

Inga egentliga tips för strand

Skrivet av  Åsa med Klara
bröllop men ni kanske kan ha nån som spelar gitarr eller nåt-har ni några spelkunninga i bekanstskapskretsen?
Sen kan nu väl ha dekorationer runt stugan och duka upp fin buffé inne eller ute beroende på väder -smälla upp lite ballonger i träden om det finns några,ljuskyktor till kvällen-köpa lite blommor och ha framme.
Egebtligen tror jag inte det behövs så mycket mer-stämningen är nog underbar nog en bröllopsdag!
Lycka till
Ps just ett strandbröllop om jag förstår dig rätt ska väl vara lite naturligare-mindre bjäfs just för att stranden och havet tar "över".
 

Tack Åsa!

Skrivet av  Jannika med Julia
Tack för alla tips. Tyvärr har vi nog inga som kan spela av de få som kommer. Undra om prästen kan ta med någon spelkunnig? Tror du man kan med att fråga om det?

Sen så ska vi ju BARA ha vigselceremonin vid vattnet vid vår sommarstuga. Maten äter vi på en restaurang i närheten, det är mycket därför som jag känner att det blir lite futtigt. Alltså så snabbt över när man inte är i en kyrka och så. Får fundera mer på hur jag kan fixa det så bra som möjligt. Man vill ju så klart att dagen ska bli helt fantastisk och perfekt ;)
 

Var på ett utomhusbröllop i somras

Skrivet av  Celina, januaribröllop
Det var också vid en sjö, fast i en björkdunge. De hade gjort så att alla först samlades uppe vid huset och fick varsitt glas champagne. Sedan gick vi i "procession" ner till vattnet, anförda av bröllopsvärdarna med björruskor i händerna. Väl därnere ställde sig alla i en halvcirkel, och en kille spelade en sång på gitarr medan brudparet kom vandrandes från ett annat håll, längs vattnet. Sedan sa de några utvalda ord till varandra, efter det var vigselceremonien, och sist så skålade alla för brudparet. Jättefint!
 

Vad kul att...

Skrivet av  Jannika med Julia
läsa om ett annat utomhusbröllop. Hade ni med er glasen från huset ner till vattnet då? Hur lång tid ungefär tog själva vigselceremonin?
Tack för att du svarade!
 

Ja

Skrivet av  Celina, januaribröllop
Alla hade varsitt glas i handen när vi gick ner till vattnet. Själva vigselceremomien var superkort, kanske två-tre minuter, men med deras små "ord till varandra" blev kanske totalt runt tio minuter. Lycka till med ert bröllop!
 

Musik...

Skrivet av  Emelie som sjunger
Varför inte ha någon som sjunger och ackompanjeras av gitarr/fiol/cello/klarinett/flöjt eller ngt annat "transportabelt" instrument? Då får ni dessutom ingångs- och utgångsmusik på köpet!
Om ni har ett enkelt bröllop på en strand vore ju t.ex. Öppna landskap med en kille som sjunger & spelar gitarr urläckert!
 

Flytljus?

Skrivet av  Emelie som sjunger
Tänkte förresten att det kunde vara fint om någon närstående/barn eller ni själv lade flytljus eller blommor eller nåt i vattnet, kanske i samband med en dikt eller så? bara en tanke. Det finns ju färgad sand också, t.ex. billigt på Ikea.
Kanske kunde man hälla ut det i sanden som en slags symbol för ngt.