Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pass och namnändring?

Skrivet av Neta brud 18/6-05
Nu har vi bokat vår bröllopsresa, det bär iväg till Miami Beach!!!
Vi har ju en liten tös kommer att blir 15 månader på resan så det känns som ett bra alternativ eftersom jag jättegärna vill till USA.
Nu till min fråga: När måste jag göra namnändring för att hinna få ett nytt pass?
Hindersprövningen gäller ju i 4 månaders men så tidigt vill jag ju inte byta, räcker med att jag måste byta innan vi gifter oss.
Samma sak gäller ju körkortet, ur lång tid tar det att få?

Hoppas någon kan hjälpa mig i djungeln.


Svar på tråden: Pass och namnändring?

Du kan inte byta innan

Skrivet av  Nilla -P:s puma
Du kan inte byta efternamn innan du är gift!

Hur snart efter att ni gift er ska ni åka? Har du giltigt pass nu? har din dotter ett pass?
Ska du byta till din blivande makes efternamn?

Om ni ska åka direkt efter viseln, så att du inte hinner få ett nytt pass, så gör det väl inget om du åker iväg med ditt gamla, giltiga, pass eller hur.

Det viktiga är att det står samma namn på flygbiljett, pass och legitimation!!

Så om du bokat flyg i ditt gamla, nuvarande, efternamn så behöver du använda ditt gamla pass också.

Prästen kan inte skicka in vigselbevis och de handlingarna förrän efter att ni gift er, det går inte att ta ut någonting i förskott.

Det tar lite tid innan alla papper och myndigheter har allting klart. men det gör inget.

Under tiden som du väntar på körkort m m så får du på vissa ställen visa eller skicka ett personbevis.

Hmmm, jag skulle ju hjälpa dig i djungeln, inte röra till det värre... Hoppas att du får mera svar! ;-)
 

Ånej!

Skrivet av  Neta brud 18/6-05
Det var inte vad jag ville höra. ;0)
Vi åker den 20 juni och vi gifter oss den 18:e så allt måste fixas innan.
Vi ska ju till USA och där kräver de ett Eu-pass, det har inte jag och jag vill inte behöva fixa 2 pass!
Jag ska byta till min blivande makes efternamn och resan är bokat i hans efternamn men det går ju givietvis att ändra.
Min dotter har "rätt efternamn redan så det är ju lugnt.

Har du något bra svar på hur jag slipper fixa 2 pass kanske?
 

Undantagsregel från USA:

Skrivet av  A
http://www.dhs.gov/dhspublic/display?content=4075

Hoppas att det hjälper!
 

Artiklar från Familjeliv