Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska ni ha för ringar?

Skrivet av Sunshine
Vi har varit och tittat på ringar idag och det är ju sååå svårt. Jag trodde att jag bestämt mig för en alliansring med 5 diamanter (som ni kan se på www.hellkes.se bland de 5 första alliansringarna), men när jag provade den till min förlovningsring kändes det fel med olika höjdnivåer på ringarna. Sedan hittade jag en fin ring som bara kostade 1200:- och såg ganska "vanlig" ut, jag tyckte att det kändes konstigt att köpa en så billig ring som vigselring. Hur har ni funderat när ni köpt ring? Tycker ni det är ok att köpa en vanlig ring som vigselring som är praktisk eller en lite "flashigare" som man behöver ta av sig då och då? Vad tycker ni om nivåskillnader på ringarna? Vore kul att höra hur ni tänker och vad ni köpt för någon.
Svar på tråden: Vad ska ni ha för ringar?

vi

Skrivet av  Myzan & Co
köpte våra förlovningsringar hos en "vanlig" guldsmed (Två hjärtan i Farsta C), dock handgjorda.
när vi sedan bestämt oss för giftermål så designade vi våra egna ringar och vår vän som är guldsmed gjorde dom.
detta betyder att vi har 2 ringar var samt att de har xakt samma storlek som våra förlovningsringar :) skulle inte vilja ha olika höjd på ringarna, men det är min högst personliga åsikt! tycker att det är viktigt att man hittar en ring som man gillar och som sitter skönt på fingret när man bär den tillsammans med sin förlovningsring - priset är "oviktigt" om du förstå hur jag menar. har du en budget på 10 000 kr för ringen men hittar just DIN ring för 2000 kr så är det juh jättebra *ler*
mina ringar finns att se på sönernas hemmis, i fotoalbum i mappen "Vincents dop & mamma och pappa gifter sig" (www.babyfriends.nu/medlem/busbandit).
makens vigselring är helt slät och båda våra ringar är gjorda i en teknik som heter damaskering - det är väldigt få guldsmeder som jobbar i denna teknik.
visserligen vart det en dyr prislapp men det är det värt, vi har juh för avsikt att bära dessa ringar tills vi dör! vi lade pengarna på ringar och fotograf eftersom vi tyckte att det var viktigast, hade dop och bröllop samtidigt *ler*
lycka till i letandet,
kramar från oss
 

Hmmm

Skrivet av  geo75
nu har du gett mig en riktig funderare... Jag hade bestämt mig för en allians ring MEN nu när du säger det, har inte tänkt på det där med nivåskillnaderna. Måste nog kolla upp det där med min förlovningsring i kombination med vigsel ring....
 

Hehe

Skrivet av  Celina, januaribröllop
Jag lät ju blivande mannen välja både förlovningsring och vigselring. Förlovningsringen fick jag se när jag provade ut storlek, men vigselringen kommer jag inte att se förrän den glider ner på fingret på bröllopsdagen :)

Lite allmänt så tänkte vi väl så att är det något man verkligen ska satsa pengar på så är det ringarna, det är ju ändå ett smycke man ska bära varje dag i (förhoppningsvis) resten av sitt liv.

Personligen tycker jag nog att det är snyggast att ha ringar i samma höjd, eller åtminstone i proportionerlig höjd (t.ex. vigselringen hälften så hög som förlovningsringen). En kompis till mig har två identiska ringarn en i rött och en i vitt guld, det är jättesnyggt.
 

Min ring kostade 1900

Skrivet av  • Catharina •
ungefär (inkl. frakt), från Hellkes. Ringen är som nummer 6 (längst till höger, översta raden) bland alliansringarna. 1780:-.

Jag utgick från hur förlovningsringen ser ut. Den har en speciell kantfacettering, och när jag hittade en vigselring med exakt samma kant, så var valet lätt. Den var dessutom snyggare på riktigt än på kortet, så jag är jättenöjd. :)

Huvudsaken vad gäller ringen är att du gillar den & kan tänka dig att bära den resten av livet!
 

Jag tycker

Skrivet av  Hervor
man ska köpa den vigselring man trivs med. Är den sedan billig så är det väl bara en bonus:-) Jag tycker att det i särklass viktigaste när man köper vigselring är att man väljer en ring man verkligen vill ha och inte kompromissar med tanke på att man ska bära den varje dag resten av sitt liv.

Jag ville inte ha nivåskillnad på mina ringar, ville att de skulle ha samma stuk så jag gjorde en ny förlovningsring samtidigt som jag beställde vigselringen. Sambon får också ny förlovningsring för han vill ha en bredare ring än den han hade ursprungligen.

Vi har beställt hos guldsmed, de är alltså gjorda för oss och finns inte i fler exemplar. Min vigselring är i vanligt rött guld med prinsesslipade diamanter och prinsesslipade rubiner som sitter i rader. Den är verkligen jättevacker - rubinerna är helt underbara i färgen.

Priset? För alla tre ringarna har vi betalat 17.200 kronor och det är "billigt" för om vi hade köpt liknande Engelbertringar så hade det kostat det dubbla. Det är den i särklass största kostnaden i samband med vårt bröllop. Men jag ska ha ringen varenda dag i åtminstone femtio år så jag tycker att den inte är så dyr utslaget per dag.
 

Kan du inte beställa?

Skrivet av  Neta brud 18/6-05
Jag har beställt min vigselring precis som jag gjorde med min förlovningsring.
Det blir exakt som min förlovningsring som är en alliansring med 5 st 0,07 ct:s brilljanter.
Om jag inte valt just den så hade jag tagit en ring som är lika tjock och lika bred iaf.
Jag gillar inte nivåskillnader.
Är så knasig att jag vill att viselringen ska kosta minst lika mycket som viselringen, inte billigare.
Det är något som har satt sig i huvudet helt enkelt.
Men man ska göra som man känner annars kommer man att gräma sig resten av livet, och dessutom behöva göra om den för att man ska kunna släppa det.
Tjing!
 

jag ville ha en traditionell...

Skrivet av  Orcid
vigselring men inte dyr. jag ville kunna ha den utan att oroa mig för att tappa den elelr ha "sönder"den.
de jag tittade på hade 5 diamanter men antingen hade den små diamanter och var lika smal som stenarna typ 2mm (såg "fjuttigt" ut elelr så var ringen bredare och stgenarna större vilket fick mina korta fingrar att se avkapta ut.

min vigselring är handgjord och nite dyr. den har 9 diamanter 0.01 karat men är 3mm bred vilket gör att det är #guldram" runt stenarna. jag gillar heller inte "kråkspqarkarna" som är på ytterkanterna av stenarna utan ville ha rakt avslut och så skulle den ah samma välvda form som min förlovningsring (de flesta ringarna nu är raka)
den kostar ca 2700kr och jag är så nöjd :)))
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Sunshine
Nu har jag äntligen köpt min vigselring. Jag har alltid tänkt mig en viss sorts ring (alliansring med stora diamanter), men det kändes inte alls rätt på mitt finger och tillsammans med förlovningsringen. Min sambo hittade en annan fin ring med mindre stenar och som såg lite enklare ut, priset var bara 1300:-. Dum som jag är tyckte jag att en så billig ring kunde jag ju inte ha som vigselring så jag köpte den dyrare och maffigare. Knäppt jag vet. Sedan när jag kom hem ångrade jag mig och fick ont i magen när jag tänkte på det. Vi åkte tillbaka till affären och bytte till den billiga ringen som passar så bra ihop med förlovningsringen och som känns helt rätt. Nu är jag såååå nöjd!
 

Artiklar från Familjeliv