Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fotografering - före eller efter vigseln?

Skrivet av Sunshine
Hur ska ni göra med fotograferingen? Före eller efter vigseln? Jag vill egentligen att min blivande inte ska se mig förrän i kyrkan, men det blir lite praktiskare att ta det innan.
Svar på tråden: Fotografering - före eller efter vigseln?

Jag hade tänkt mig

Skrivet av  Hervor
att vi skulle fotas INNAN vigseln men så påpekades det att då får vi massor av publik så i vårt fall måste fotograferingen ske efter vigseln, tyvärr. Hade ju tänkt mig att se fräsch ut på fotona. Jag som är så lättrörd kommer väl att vara alldeles flammig i ansiktet av alla tårar.
 

vi fotade

Skrivet av  Myzan & Co
oss före.
dels för att det är praktiskt och dels för att vi gifte oss på midsommardagen och "bara" hade enkel bjudning i församlingslokalen direkt efter (hade äldsta sonens dop samtidigt).

vill du fota dig efteråt så får ni fixa lite förströelse till gästerna sålänge (drink, tilltugg, tipsrunda om er, "lär känna varandra-bingo" tex.). detta kan juh toastmaster/värdpar ta hand om om ni tänkt ha sådana :)

kramar från oss
 

Sååå svårt

Skrivet av  geo75
Hej precis det jag håller på att fundera på nu. Min sambo vill helst inte se mig innan kyrkan men samtidigt vet jag att såååå blödig som jag är så kommer jag säkert storgråta i kyrkan o förstöra make-up så jag vill helst innan så har man det gjort oxå så man kan åka vidare till festlokalen :)
 

Vi tänkte praktiskt

Skrivet av  • Catharina •
tar det före vigseln. Så man fortfarande ser fräsch ut (om man kommer direkt från frissa/smink) :)
Förhoppningsvis ser man inte ofräsch ut senare, men risken finns ju att man gråter så sminket rinner eller så... :)

Per har redan sett klänningen, och mig gör det inget om han ser mig innan vigseln. Fast det där är ju såklart upp till er!
Det går ju lika bra att ta korten direkt efter vigseln, innan ni åker till festen.
 

för- och nackdelar...

Skrivet av  Estethia ©
fota före
fördelar: man kan ta lång tid på sig utan att gäster blir uttråkade. ju längre tid man har på sig desto bättre bilder eftersom man ofta behöver en stund på sig framför kameran för att kunna slappna av lite.
och det är bra om många bilder ska tas, detaljer och dyl.
är det vintertid så har oftast det vackra, naturliga ljuset inte hunnit försvinna.
man kan fota på flera ställen, tex i festlokalen, om man har lång tid på sig.
man är fräsch i smink och frisyr och corsagen sitter på rätt plats.. ;o)
man är lite pirrigt förväntansfull och det kan vara positivt på bilderna.
nackdelar: man kan vara för nervös så man är stel på bilderna.
man kanske tänker "det där var innan vi faktiskt var gifta" när man tittar på bilderna (hände iaf inte mig).
man måste komma ihåg att ha ringen/arna med sig.
man kanske inte vill ses innan vigseln.

efter vigseln:
fördelar: man är gift.
man behöver inte tänka på att komma ihåg att ha ringarna på.
man har det mest spännande bakom sig och kan slappna av.
nackdelar: man måste ha hittat på något rejält spännande åt gästerna att pyssla med.
man har inte lika lång tid på sig och det kan bli stressat.
man kan förmodligen inte springa runt på flera ställen.
det kan vara svårt om man vill ta bilder i festlokalen när det springer gäster omkring.
är det vintertid kanske det naturliga ljuset är borta.
man kanske har gråtit bort smink och har rufsig frisyr.

jag personligen skulle säga före vigseln eftersom det på det stora hela är mest praktiskt.
men det gäller att fundera och väga vilka för- och nackdelar som väger tyngst för er själva.

lycka till!
 

Definitivt efter!

Skrivet av  ellen
Vi kommer inte sova ihop natten innan bröllopet och inte heller träffas innan vigseln. Därför blir det självklart fotografering efteråt. Däremot kommer vi ha med oss fotograf under hela dagen och kvällen, så det blir både arrangerade bilder och "naturliga".
 

Artiklar från Familjeliv