Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Shrek 2 *fråga*

Skrivet av Cay
I början, ca 8 min i på filmen, på shrek 2 så står det en man med en trumpet, vilken signatur melodi börjar han spela på.

Vilka anspelningar hittar ni i filmen till andra filmer????
Svar på tråden: Shrek 2 *fråga*

Har bara sett den en gång

Skrivet av  Christopher
Däremot minns jag att bara i öppningsscenen anspelade man på "Härifrån till Evigheten" (Hånglandet på stranden", "Spindelmannen" (Han hänger upp-och-ner och får en kyss), "Svindlande höjder" (När de springer mot varandra från var sitt håll) och några till som jag just nu har glömt.

Sedan fanns det en hel del anspelningar i resten av filmen också. Det är väl sådant som gör att man som vuxen kan ha behållning av att barnen vill se den ännu en gång på video.
 

Några till...

Skrivet av  Lena m Ella
...sådär på rak arm (har också bara sett den en gång)
Sagan om ringen finns ju med, både i början med ringsekvensen och även senare när de är vid värdshuset.
Mission impossible - När Pinoccio hänger i trådarna...
Pepparkaksjätten Mongo är en referens till bla: Ghostbusters(marshmallowjätten), ET ("Be Good"), Det våras för vilda västern ("jätten" i den filmen heter Mongo).
Det finns flera referenser till Wizard of Oz.
När Gudmodern sjunger i slutet = Tha fabulous Baker boys...
Marilyns Monroes klassiska "kjolscen" från Seven year itch är med.
Flashdance - katten får vatten över sig när han dansar...
Lite obskyrt kanske men det finns även en referens till Rocky Horror Picture show - vid middagen men de flesta har ju inte sett Rocky Horror :-)

Sen är ju hela filmen fylld med "cameos" från andra Disney filmer - Kapten Krok, Tingeling, Lilla sjöjungfrun, Skönheten och odjuret etc, etc, etc :-)

Vääligt bra film iaf :-)
 

Artiklar från Familjeliv