Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Film om BÅDA världkrigen, finns det?

Skrivet av Glad för svar!
Alltså om det andra världskriget finns en hel uppsjö men finns det någon bra spelfilm om det första?
Angående andra världskriget; vilken rekommenderar ni?
(jag läser historia och vill ha någon som är någorlunda "verklig" o inte BARA glamoriserar USA..)
Svar på tråden: Film om BÅDA världkrigen, finns det?

Bäst om första:

Skrivet av  Christopher
"På västfronten intet nytt" är väl en klassiker. Glorifierar definitivt inte kriget i varje fall
 

Solens rike!

Skrivet av  Trileia
Å den är så bra!!
Handlar om britter i Japan.
*älskar*
 

ja

Skrivet av  Busluren
en suuper film med världens bästa skådis(fast han är väldigt liten där)- Christian Bale!
 

Ja men den handlar ju inte om kriget i stort..

Skrivet av  cb
Jag rekommenderar faktiskt en TV-serie, som jag tror hette "Krig och fred" eller "en värld i krig", jag minns inte. Robert Mitchum spelade en amerikansk amiral. Den försökte förklara en del ur olika perspektiv (amerikanskt, sovjetiskt, japanskt, tyskt)och den kändes ganska historiskt korrekt.
 

Krigets vindar

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 18/4 *på besök*
Hette den inte så? Tänkte rekommendera den igår men hade inte tid att skriva då!

Det är iaf en bra historielektion för mellan själva scenerna så är det berättarröst (Mitchum) som i stora drag berättar om tex Pearl Harbour, När Tyskarna gick in i Polen etc.

Dessutom är släkten det handlar om stor så man får följa med på många ställen i världen. Jäääättebra serie, jag älskade den!

/mie
 

Krigets vindar/Krig och Hågkomst

Skrivet av  Lingling
Det var två serier, bygger på böcker av Herman Wouk (han som skrev ´´Myteriet på Caine´´), läs gärna dem, De nakna och De Döda har det också gjorts film av.
En höjdare är den gamla evighetslånga teveserien ´´En Värld i Krig´´ som gick igenom hela kriget.

WW2
Okänd Soldat - gamla versionen i svv
Vinterkriget
ToraToraTora
Den längsta dagen - Bland det mest seriösa jag sett, med sekvenser på engelska, franska och tyska, regisserade av olika regissörer, invasionen i Normandie
En Bro för mycket - slaget vid Arnhem

Öht finns det många filmer som tar upp en viss händelse i kriget, eftersom hela kriget är lite för mycket för en långfilm.

Kolla med militärhistoriskt bibliotek?
 

Massor om 1:a världskriget

Skrivet av  Christopher
Om det andra finns det hur mycket som helst men det första världskriget är nog inte lika väl dokumenterat. Det var ju på många sätt en otäckare slakt även om det nog var i högre utsträckning soldater som drabbades.

Här finns massor av information, bilder och länkar om 1:a världskriget: http://www.firstworldwar.com/
 

Mitt tips...

Skrivet av  Chrillan
...om andra världskriget är Den engelska patienten. Fast den kanske inte riktigt passar in. Den fokuserar inte på kriget utan historien utspelar sig under och efter kriget.
 

TACK ALLA!

Skrivet av  Glad för svaren!
Ni har hjälpt mig otroligt mycket!