Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej igen...

Skrivet av Katah
JAg har ett barn av "varje" sort :)
Min 7-årig har en grav språkstörning. Han kan uttala alla ljud, men hans problem ligger på grammatiken, arbetsminnet( svårt att komma ihåg ord) och svårigheten att berätta vad som har hänt så att lyssnaren han hänga med. Han skulle kunna säga precis som den tjejen. Han har nästan inga "småord" som binder samman meningar ( som , om ,men,...) och när dom fattas fattas helt plötsligt jättemycket.

Du kan säkert fråga om du kan se tjejens logopedutredning, där det beskrivs väldigt detaljerad vad hon kan/ inte kan.
Det är en hel vetenskap kan jag lova.. säket 20 olika områden där man kan ha problem på olika sätt.
Det finns "annars helt normala " barn som kan prata själv men inte förstår vad andra säger och barn som förstår andra men kan inte berätta själv.
Min son råkar finna sig på bägge grupper och går på en skola för språkstörda barn. Han har kunnat utveckla någorlunda fungerande kommunikation tack vare två år på språkdagis på samma skola, men fortfarande måste vi ha en loggbok för att beskriva vad som har hänt för att läraren förstår honom rätt.

i början tränade han substantiver, sen verber, verb böjningar ( han pratade länge på infinitivform) "båten åka vi" var det förra året?
i helgen? , drömde du om det, nästa sommar?
man fick gissa hela tiden.
nu tränar har oregelbundna substantiver bror, bröder
mus möss
han får logopedträning varje vecka på skolan och personalen använder tecken som stöd. de är tydliga och det finns mycket personal ( 6 barn i klassen , en speciallärare, två förskollärare på heltid +logoped)

« Tillbaka till trådstart

Artiklar från Familjeliv