Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

min flicka trivs inte

Skrivet av mamma till 6 åring
så bra hon känner inte någon på skolan hon började i, det är blandade klasser med 6, 7 & 8 åringar i samma klass.
Hon säger hon inte har någon att leka med, prata med & känner sig ensam.
jag har pratat med henne fröken & hon säger det till viss del är så som min dotter säger.
Hur ska jag hjälpa min dotter?
kan ju inte tvinga andra barn leka med henne.
Hon är annars väldigt social, glad tjej.
men jag ser nu humlöret börjar dala, i takt med att veckorna går.
Alla verkar känna någon på skolan, alla utom hon, som är helt ny.

jag är lessen varje gång jag lämnar henne, och jag jobbar så att hon måste vara på fritids med på eftermiddagarna.
samma gäller där, men där är det lite lättare säger hon.
Svar på tråden: min flicka trivs inte

Ta upp det med fröken igen

Det är tyvärr inte så mycket du kan göra åt det eftersom du inte finns på plats. Men be fröken att hon gör vad hon kan, att de pratar om ensamhet i skolan och att hon lär ut lekar där många kan vara med och där det är kul att vara många så att din flicka får en naturlig plats i lekgänget.
Skrivet av    Sofia*

prata med skolan

om jag vore du så skulle jag tala med fröken igen om att hon måste ta tag i problemet innan det går förlångt. det är skolans skyldighet att hjälpa nya barn in i gemenskapen. har själv en dotter som är lite annorlunda men där pratade lärarna redan första dagen med klassen om hur viktigt det är att vara kompisar med alla. mvh anki
Skrivet av    kaggen

kanske

1 Bjud hem tex flickorna i klassen eller de barn som bor närmast. 2. Prata med fröken och fritis om att införa gruppdynamiska aktiviteter som ökar gemenskapen i klassen 3. Hjälper inte d etta byt skola å fritis
Skrivet av    nåt

Be fröken att läsa

och diskutera böcker om ensamhet eller utanförskap med klassen. VIKTIGT är diskussionen efteråt då barnen fritt kan reflektera över det lästa. Bra böcker kan vara: - Varulven Valter ny i klassen (Måns Gahrton, Johan Unenge) Handlar om utanförskap och att inte få vara med. - Gråsuggan (Johan Melbi) Handlar om att vara utanför och inte bli sedd. Märkligt att läraren bara lamt medger att så är det kanske, eller ganska troligt, men inte verkar arbeta med problemet... Det finns många övningar läraren borde kunna köra med klassen för att få ett bättre klimat där man är nyfiken på varandra och öppna för varandra. Klarar hon inte av detta borde hon gå en kurs eller läsa ett par böcker i ämnet. Nåväl, ett exempel på övning kan vara \"gruppens bild av mig\". Man gör detta på alla elever (tex en elev/vecka), men kanske allra först på din dotter så det blir snabbt resultat. Eleven berättar om sig själv. Läraren får vara med och ställa guidande frågor. De andra eleverna får också ställa frågor. PÅ ett stoooort papper ska sedan hela gruppen rita något av allt de fått reda på om eleven. Alla dessa ark sätts sedan upp i klassrummet eller korridoren och man har ett bildsamtal då alla får berätta vad de har ritat och hur de tänkt. Genom detta sätt får alla elever sina 15 min i solen. Någon som hittills verkat ointressant kanske man hittar gemensamma intressen med osv. En annan övning är \"hemliga uppdrag\". Varje vecka har läraren skrivit en massa uppdrag på små lappar, en lapp till varje elev. Där står tex \"Var extra snäll mot Lisa hela veckan\", \"fråga Tommy om han vill vara med och leka varje lunchrast\", \"Krama så många som möjligt\", \"ta reda på vad den du leker minst med har för fritidintressen\". Det kan vara olika uppdrag, där endast lärarens fantasi sätter stopp, eller så kan alla elever få varsin annan elev som de ska visa extra mycket uppmärksamhet hela veckan. Uppdragen är SUPERHEMLIGA. Läraren får allt vara litet av en teaterapa och oja sig en del för att entusiasmera... men detta brukar vara väldigt uppskattade övningar i de flesta klasser. Kram till dig och din dotter. Hoppas att ni snart kommer tillrätta med skol-bekymren. Iaf ska du kräva att läraren tar tag i detta.
Skrivet av    ninbra fskl + åk 1-5

Artiklar från Familjeliv