Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min åsikt som lärare...

Skrivet av Ankie
Diskussionerna som går hos oss lärare som har år 4-6 är delvis att eng glosor är helt klart ett måste att ha som läxa för tyvärr finns inte den tiden i skolan. Ett annat argument för läxor är att många barn vill arbeta hemma just för att det är lugnt och skönt där.
Våra klasser är lugna i skolan men visst är det alltid tystare hemma? Där finns inga kamrater som försöker få uppmärksamhet.
Svar på tråden: Min åsikt som lärare...

hå hå ja ja..

I mitt hem har läxorna varit den största orsaken till konflikter mellan mig och dottern i flera år. Det blev totala låsningar mellan oss när jag skulle hjälpa henne och hon bara kände sig fruktansvärt pressad och körde fast, värst fungerade skrivläxan (på olika \"lättsamma\" ämnen varje vecka). Gråt och skrik och maktkamper, förra hösten var gräslig på det området. Hennes lärare tog till slut (efter långa diskussioner) på sig att låta tösen sitta kvar en eftermiddag/v och göra skrivläxan samtidigt som läraren satt och rättade uppgifter. Det gjorde hemmaklimatet mycket bättre. De flesta läxor har jag också kunnat låta dottern ha eget ansvar för, både att de blir gjorda och hur. Men matten exempelvis behöver hon fortfarande hjälp med, vilket kan bli helt knäppt eftersom jag inte alls har koll på de nya tillvägagångssätt för huvudräkning av hundratal etc som de nu får lära sig. Sambons söner (samma åk) går på annan skola och har andra matteböcker = andra tekniker, så barnen har inte heller kunnat hjälpa varann. Läxor är en stor (dessutom mestadels onödig och orättvis) börda avseende stress och konflikter i många familjer idag. Jag hade gärna sett att skolan var helt läxfri, åtminstone upp till högstadiet.
Skrivet av    sisla

Jag läser glosor..

..i skolan med mina elever. Det tar 10 minuter och alla lär sig veckans engelska ord. Skickar jag hem dem är det alltid någon som inte gör dem och hamnar efter. Och hos mina elever är det garanterat inte tystare och lugnare hemma, inte hos de flesta. Efter en hel dag i skolan tycker jag att det är bättre att barnen roar sig med annat än skolarbete. Nästan alla barnen i klassen tränar idrott av något slag och de dagarna hinner/ orkar de inte göra några läxor. Men alla barnen har ju olika träningsdagar. Nej, läxor hör till en annan sorts skola än den jag tycker är effektiv och kan kalla sig en skola för alla.
Skrivet av    Sofia*

Jag tyckar att

läxor är bra men man måste hjälpa barnen tidigt att finna en sudie teknik. Sonen som har lätt för sig gör sina läxor snabbt. Jag kräver dock att jag skall förhöra även om jag vet att i princip aldrig gör fel. Ibland vill han få motstånd så då läxförhör vi innan han har läst på glosorna och då kanske han har 1-3 felstavningar på 20-30 ord. Genom att hjälpa honom nu med studieteknik och ge honom en rutin att sätta sig vid och göra ett arbete så kommer han vara rustad att \"plugga\" på högstadiet och gymnasiet. Dottern som har svårt får man kolla upp men läxan görs och det är högsta prioritet. Om vi så skall hoppa över TV, aktiviteter mm. Vad vi däremot inte gör är att sitta mer än 45-60 minuter koncentrerad tid - det skulle kunna bli te timmar okoncentrerad tid om hon väljer att inte focusera. Målet är att få henne att koncentrerat jobba med skolarbetet. Om hon sitter själv och inte finner en väg till svaret så hoppa över samla upp och kom till mig för hjälp. Hjälp är inte hjälp med svaret utan hjälp med att finna vägen till svaret. Det är viktigt att lära barnen att det finns massa sätt att nå fram till ett svar.
Skrivet av    Undrande pappa

Så de lär sig stava glosorna

på 10 minuter också. Hur många glosor brukar ni ha? Efter en hel dag i skolan? Jösses barnen börjar 8 och slutar 13.20 det är i min värld bara en halv dag.
Skrivet av    Undrande pappa

Jag håller med Sofia*

Framför allt i argumenten som handlar om att skolan ska vara en skola för alla, där barnen har samma förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen. Så fort läraren ger en läxa ökar skillnaderna i förutsättningar eftersom det alltid finns en grupp barn vars föräldrar inte hjälper dem med läxorna. Min dotter har 30 minuter matteläxa varje vecka. Jag ställer mig frågande till en sådan läxa. Om det behövs räknas 30 minuter MER i veckan än vad som står på schemat förstår jag inte varför man inte helt enkelt schemalägger den mattestunden? För varje vecka halkar vissa barn efter mer och mer jämfört med dem som räknar +30 minuter hemma.
Skrivet av    sisla

Mina elever

är i skolan mellan 8.30 och 15. Det är en hel dag! Vi brukar ta 5 glosor åt gången, eller svenska ord som ska tränas stavning på. Och ja, det räcker med 10 minuter om man har bra studieteknink. Och det har mina elever eftersom jag, som är utbildad på just dsånt, lär dem hur man gör. Att det tar längre tid hemma där mamma och pappa kanse inte alls har den kunskapen att dela med sig av förstår jag. (alla barn har inte högutbildade föräldrar!)
Skrivet av    Sofia*

De som halkar efter

försvårar undervisningen betydande, med konsekvensen att jag, som lärare, måste lägga en massa energi på att undervisa på flera olika nivåer samtidigt. Vilket väsentligt drar ner studietakten för alla. Det finns relevanta läxor, och det finns skolarbete att göra utöver lektioner. Men klassiska läxor hör inte hemma i 2000-talets pedagogik, anser jag.
Skrivet av    Sofia*

Vilken tur..

..dina barn har som har en pappa som uppenbarligen besitter både kunskaper i studieteknink och tid att sitta ner med barnen! Men de elever som inte har det så? Genom att ge dem läxor bygger vi vidare på ett klassamhälle som jag inte vill ha.
Skrivet av    Sofia*

Håller med dig

Men det måste vi kunna lösa med hjälp av den tid som finns till förfogande (dvs inklusive fritidstid). Varför måste alla aktiviteter ligga på kvällstid. Varför kan inte fotbollsträningen, innebandy, hanbollen, dansen förläggas till eftermiddagarna? Svaret blir ofta det går inte - har någon prövat? Om vi kunde göra så så skulle det finnas mer tid på kvällarna för föräldrarna att engagera sig. För dem som inte har föräldrar som engagerar sig så måste vi kunna finna lösningar på det också. Läxläsnings hjälp mm i olika sammanhang mm. Klasssamhället består och kommer att bestå i än större utsträckning framöver tills bildning och utbildning blir något eftersträvansvärt. Mina barn kommer att få det stöd som jag har möjlighet att ge dem. Jag fick själv inte den hjälpen men skaffade mig kunskap ändå men jag växte upp på sextiotalet när det fortfarande fanns forbildnings idéal. Om du lyssnade på P1 igår (centralen tror jag) så konstaterade man att tjejer idag är \"duktigare\" än killar. Förklaringen var att tjejer peppades att plugga på ett annat sätt än vad man gör med killar. Just analysen kring varför tjejer är bättre än killar delar jag inte utan har en helt annan analys i den frågan. Men just det där med att peppa och understyka vikten av och nyttan med kunskap saknar jag idag. Skolan och samhället (dvs vi all tillsammans) understryker inte tillräcklig hur viktigt det är att lära sig. Vår framtid kommer att bygga på att vi just kan bevara, utveckla och förvalta vår gemensamma kunskap samt omvandla den till nyttigheter baserat på humanistiska värdegrunder.
Skrivet av    Undrande pappa

Häller med dig

Med fem glosor så tar det inte mer än 10 minuter. Håller också med om att dina elever gör en hel dag men vilken årskurs går de i då? Min son som går i femman har väsentligt kortare dagar och en dag i veckan slutar han innan lunch?!? Nej alla föräldrar är inte högutbildade men de flesta barn borde ju fått med sig från 0-2:an en studieteknik som gör att det med pedagogers hjälp kan klara av läxor i lagom omfattning själva. Sen kan jag tycka att vi i den svenska grundskolan halkar efter i matta och naturkunskap (i princip en-två årskurser efter jämfört med den kunskapsnivå som men hade fram till mängdlärans införande på sjuttiotalets början. Den bristande kúnskap i dessa ämnen som finns ibland förstaårsstudenter på de tekniska högskolorna är klart konstaterad sedan flera år tillbaka.
Skrivet av    Undrande pappa

Alla barn har inte

samma förutsättningar vi är alla olika individer med olika begåvningar och förmågor. Det räcker att jag ser till mina egna två barn. Sonen är understimulerad men har stimulerats av mig hemma. Fröken klagade på honom för att han var så livlig, inte satt stilla och pratade för mycket. Men han gjorde alltid det han skulle, lämnade in saker i tid, skrev i princip alltid alla rätt på proven även om han slarvade ibland - ville alltid lämna in först av alla, var den som räckte upp handen, hade en vokabulär utöver det vanliga etc. Mitt fråga var Tror du inte att han är understimulerad? Dottern är lika fast tvärt om: lämnar inte in, skriver massa fel, hänger inte med, använder barnsligt språk mm. Hon hänger inte med och behöver hjälp på ett helt annat sätt. Så tycker du att vi skall låta den minsta gemensamma nämnaren vara rådande eller skall alla få utvecklas utifrån sin egen förutsättning.
Skrivet av    Undrande pappa

Japp!

\"Skolan och samhället (dvs vi all tillsammans) understryker inte tillräcklig hur viktigt det är att lära sig.\" Håller med dig fullständigt!!! De flesta vet varför man går till doktorn när man är sjuk, varför man måste arbeta för att att ha råd att leva, varför man måste äta för att överleva osv... Men alldeles för många barn har ingen aning varför de måste gå i skolan, eller varför de måste lära sig matematik, svenska eller engelska... Det är såklart ingen vill lära sig något om man inte förstår MÅLET eller SYFTET med kunskapen!!! Mvh Elizabeth
Skrivet av    Elizabeth

suveränt!

Håller med dig om att läxor inte är ett effektivt sätt att lära sig på, och det hör verkligen inte till 2000-talets skola. Läxor stressar upp barnen, som redan är tillräckligt stressade i detta snabba samhälle... Läxor behövs faktiskt inte överhuvudtaget anser jag, eftersom många barn kanske inte har tillräckligt med stöd för att klara av sina läxor. Lärarens viktigaste arbete är att ha ett syfte och mål med sina lektioner, och dessutom få elverna att förstå detta syfte och mål. Detta klarar man inte av med läxor! Det enda som behövs är motvation, aktiviteter, undervisningsstrategier och tron på sin egen pedagogik! Samhället förändras men tyvärr hänger skolan inte med. Jag blir dock oerhört glad av att höra att några lärare (bland annat du Sofia) inte ger eleverna hemläxor... Det finns ju så otroligt många andra sätt att gå tillväga för att ge barn en bra skolgång och utveckling, se bara på \"Bifrost\" i Danmark och en del Reggio Emilia-inspirerade skolor. Där lär eleverna sig betydligt mer UTAN läxor! Ta t.ex. \"Veckans ord\" som har funnits i århundraden (känns det som) och som vissa lärare FORTFARANDE håller fast vid trots att forskningen klart visar på att eleverna inte utvecklas ett dugg, det blir endast ytlig kunskap... Inte undra på att svenska elever blir allt sämre när man jämför elever från andra länder, mycket av den kunskapen som barn får i de svenska skolorna är ju just YTLIG kunskap genom att de ska kunna rabbla upp en massa fakta. Nej, om vi vill förändra den svenska skolan måste vi få in mer laborativa arbetssätt, där eleverna får testa sig fram och därigenom få utveckla sin skaparglädje, fantasi och kreativitet. På så sätt får man motiverade elever och dessutom ett syfte med kunskapen. Om vi vill att våra barn ska bli bättre på matte så är 30-minuters matteläxa rena kunskapsdöden. Genier som Einstein och Davinci mfl blev inte sådana hyllade genier pga. högt IQ, goda studievanor, bra betyg eller läxor. De hade turen att få fortsätta vara NYFIKNA, fortsätta GISSA och STÄLLA FRÅGOR och själva UPPTÄCKA världen runt om dem genom att EXPERIMENTERA. Därigenom fick de chansen att vara kreativa och utvecklas, vilket är den MEST viktiga förutsättningen för att utvecklas! I vår skola tas denna nyfikenhet, frågeställningsanda och upptäckarlust bort hos barnen inom loppet av de första åren. Istället ersätts den med drillning av ytliga kunskaper och faktarabbel...till vilken nytta kan man fråga sig? Inte undra på att våra svenska elever tycker skolan är jobbig och tråkig! Tur att det finns lärare som DU Sofia! :) //Elizabeth
Skrivet av    Elizabeth

Oj, vad mycket åsikter...

Visst finns det barn som inte tycker om läxor, medan det finns barn som tycker om läxor (och inte bara under år 1) . Så det är olika som det är mad allt annat...
Skrivet av    Ankie

ÅK 5

De eleverna går i åk 5. Hur hinner dina barn få in alla sina timmar på så korta dagar? Mina elever har inga håltimmar eller speciellt långa raster. 27 timmar i veckan har jag för mig att eleverna ska ha i åk 5.
Skrivet av    Sofia*

Tack,

Du har helt rätt, barnen ska lära genom att upptäcka då skapar de riktiga kunskaper som de förstår och kan använda.
Skrivet av    Sofia*

Eftermiddagarna

En av anledningarna till att barnens aktiviteter ligger på kvällarna är ju att de drivas som ideella föreningar. Dvs ledarna arbetar gratis! Det är ju detta som gör att aktivitetrna är överkomliga i pris och att alla därför kan vara med. Här ligger grunden för att lilla sverige är den idrottsnation vi är!! Men här i ligger också anledningen till att aktiviterna måste ligga på kvällstid
Skrivet av    Sofia*

Tänk att det svaret får man

jämt. Men vågar någon testa och se om det går att hitta andra lösningar. Varför fungerar det med aktiviteter på eftermiddagarna i vissa skolor (väldigt få dock). När skall resurserna användas effektivt. De som tränar våra barn i gymnastik är gymnasie elever, lika så kan säkert några av fotbollstränarna lägga träningen på dagtid en dag i veckan osv. Visst vissa arbeten går inte att kombinera med aktiviteter på dagtid men många har den möjligheten. Sen har vi alla dessa äldre som numera är pensionärer skulle inte de kunna vara tränare, ledare mm? Svaret blir om de inte får betalt så kan man inte ställa krav. Varför inte? Nej vi måste våga tänka nytt, vi måste våga gå utanför ramarna och vi måste börja bygga ett samhälle igen där människor deltar i samhället och dess byggande istället för att bara kräva att \"samhället\" skall göra det och det. Samhället är vi alla och vi alla får börja bidra på alla möjliga sätt inte bara via skattsedeln.
Skrivet av    Undrande pappa

Sonen går i åk

fem så det undrar jag med. Hur de kan schemalägga så att de slutar med lunch på fredagar är för mig obegripligt. Vad skall de göra från 11.30 (om de nu äter lunch) till fem när de flesta föräldrar kommer hem ifrån jobbet? Men detta är en helt annan fråga. Först låt oss avhandla glosorna. Jag tycker att det bästa vore om man gjorde som du men tyvärr har inte sonens fröken möjlighet att med den gruppen åstadkomma detta. Det är ett misslyckand i sig. Sen undrar jag om alla dina elever får in glosorna permanent om så är fallet så är det ju toppen. Nu är ju min sons problem det omvända. Hur kommunicerar du med föräldrarna och barnen rörande vad ni skall göra under läsåret mm? Vad är målen i svenska, engelska och matte? Samt vad är målet i SO? Hur stimulerar du barn som har väldigt lätt för sig i skolan och som har ett jätte driv och motivation för att lära sig mer?
Skrivet av    Undrande pappa

Amen!

Skrivet av    Miss Lyckad

Alla ska nå..

..läroplanens minimikrav! (Det är inte min åsikt utan den arbetsbeskrivning jag har som lärare!). Det är min skyldighet som lärare att se till att alla kommer dit. De egna förutsättningarna påverkar vägen och om man kanske kommer längre. Men de får inte göra att man inte når dit alls! Uppdraget är dessutom mitt, inte föräldrarnas! ( De är ju delaktiga i det men har inget formelt krav!)
Skrivet av    Sofia*

Vem ska engagera dem?

Jag är medi scoutrörelsen allt ledarskap där bygger på frivillighet! De pensionärer som vill är välkomna och på de ställen där de är engagerade så finns det verksamhet tidigare på dagarna (fast det är svårt att få dit barnen, de är på fritids till åtminstone 16). Jag ser bara inte vem som ska lägga arbetet på att engagera dessa människor som kan ställa upp på dagitd. De flesta föreningar är ju öppnan för alla som vill, så uppnebarligen finns det inte tillräckligt många som vill, dagtid. Men börja med dig själv och ge av din tid så får du kanske med dig fler.
Skrivet av    Sofia*

Nog håller du med om

att det är svårt att få gråzonsbarnen upp på godkänd nivå (alltså de barn som ligger nära gränsen för utvecklingsstörning)? Sen är det väl så att du inte sätter betyg heller?
Skrivet av    Anonym

Jag lägger mer tid på

barn och ungdomar än de flest - tyvärr inklusive en del av deras egna föräldrar. Det som är dilemmat är att vi alla är så förstörda av vårt samhällsystem att vi förväntar oss att få inte att ge.
Skrivet av    Jämställd pappa

Nej alla skall ha öjlighet att

utvecklas utifrån sin egen förmåga och förutsättning. Målsättningen rent politiskt är att alla skall nå läroplanens minimikrav (vilket enligt en del inte är möjligt). Din skyldighet som lärare är att ge dem förutsättningar att utvecklas utifrån sin förmåga och att alla skall ges möjlighet att nå miniminivåerna. Du har ett uppdrag som pedagog jag har ett ansvar som förälder att tillse att mina barn får den utbildning och bildning som jag med hjälp av skolan och mina egna förutsättningar har möjlighet att ge dem! Ansvaret är mitt och ett av medlen är att utnyttja de pedagogiska resurser som samhället erbjuder. Med ditt resoneman så skulle min son i princip kunna sluta skolan nu i femman. Jag är övertygad (och vet bestämt vad gäller matte, englska, svenska och med största sannorlikhet även fysik) om att sonen redan idag har möter upp till minimikraven för åk nio. Så han skall bara guppa med tycker du?
Skrivet av    Undrande pappa

Vi ?

Tala du för dig själv! Jag anser mig inte vara \"förstörd\" av någon samhällssyn!
Skrivet av    Sofia*

Har han nått målen

Så har han! Det finns ju dock mycket mer än grundkunskper i kärnämnena som ska utvecklas och därför tror jag inte att man är helt färdig med skolan i åk 5. Men på många ställen i världen där man har en målstyrd skola så låter man unga elever gå vidare med högskole utbildningar. I sverige är skolan ännu inte helt målstyrd, även om läroplanen är det. Och förändringen är ganska ny, systemet har inte riktigt hunnit med. Men borta är det relativa systemet som godkänner att några inte når målet! ALLA ska uppnå målen. En del hade behövt något eller några år mer, andra mindre och det kommer att ske förändringar i det, det är en förutsättning för att systemet ska fungera. Sen har jag som lärare skyldighet att se till att alla elever upplever sin dag som meningsfull och i och med det behöver jag ge duktiga elever lite utmaningar. Men mitt uppdrag är att föra alla till miniminivån, inte att låta alla höja sig utifrån sin egen nivå, det var den gamla läroplanen!
Skrivet av    Sofia*

Handledare

JAG fungerar som handledare för mina elever. Målen för de olika ämnena har eleverna i en \"målbok\". Jag har tagit fram kunskapskriterier ur läroplanens kunskapsmål. De uppgifter jag ger mina elever i Ma, So och No går alltid att lösa på olika nivåer så att den som vill fördjupa sig kan göra det. Min \"undervisning\" är bara startskottet och ibland förtydliganden som jag känner att stor del av gruppen har behov av. När det gäller engelska och svenska utgår vi nästan alltid från litteratur så även här arbetar ju eleverna på olika nivåer. Men jag kan inte lägg fullt lika mycket enegrgi på de som redan har nåttt upp till kunskapsmålen (de eleverna brukar vara rätt driftiga och självgående), mitt uppdrag är som jag tidigare sagt att allla elever ska upp till miniminivån. Det enda ämne som jag kräver samma arbete av alla elever är i musiken eftersom det utbryter totalt kaos om jag släpper dem fria.
Skrivet av    Sofia*

det finns redan

massor av aktiviteter för barn på eftermiddagarna. Det svåra är bara att få dit barnen. Jag och min man arbetar på dagarna så vi kan inte skjutsa våra små till diverse aktiviteter hur tidigt som helst. När de är små och slutar tidigt så klarar de sig inte själva till aktiviteten och om de är äldre så slutar de också senare på eftermiddagarna. De flesta föräldrar delar vårt problem så därför blir det svårt att få ihop stora grupper av barn med samma intresse på dagtid t.ex ett fotbolls eller hockey lag. Är man itreserad av aktiviteter på dagtid så finns de i alla fall i stockholm. Musikundervisning sker ofta i skolans lokaler på eftermidagarna när barnen har slutat, Djur finns dygnet runt, min dotter fick danstid klockan 13:20 o.s.v. Finns det bara tillräkligt många barn som är intreserade av en aktivitet på dagtid så kan man nog engagera en lärare/tränare
Skrivet av    sonna

Såklart...

Jo, såklart en del barn gillar läxor, speciellt de barn som vill vara DUKTIGA och som vill ha beröm... Frågan är om de lär sig så mycket på denna typ av \"korvstoppning\"? Jag tror inte det och mycket av dagens forskning visar just på det... Jag har haft massor med hemläxor i mina dar, men kommer inte ihåg ett jota av det jag skulle poppa i mig, alla ord, årtal, kungar, länder osv... Och då varjag en mycket flitig elev som hade lätt för mig och tyckte att det var roligt att läsa läxor... Men frågan är: Ska man göra något för barnen som LÄRORIKT ochUTVECKLANDE eller ska man bara göra det för att det alltid har gjorts? Barn blir ju vana vid läxor och tycker såsmåningom att det blir roligt (en del i varje fall). Men ska det vara det enda syftet för en lärare? Att det är roligt för VISSA barn? //Elizabeth
Skrivet av    Elizabeth

Okej så vad gör du själv

Sofia
Skrivet av    Jämställd pappa

Då hoppas

jag att jag kan medverka till att vi ändrar skolans uppgift. De elever som går i skolan idag skall skapa vårt välstånd imorgon. Det är helt åt skogen att låta medelmåttans nivå vara den som skall vara rådande. Om så blir fallet kommer klyftorna att öka väsentligt i vårt samhälle. De som har föräldrar och familjebakgrund med studivana och drivkraft kommer att lyckas och de som just klarat målen men som skulle kunnat gå litet till kommer att stå där tillsammans med övriga medelmåttor. Du får ursäkta men det faktum att du lever i det samhälle som du gör och det faktum att vi har kunskap om så mycket (dvs det som lärs ut i skolan) är inte på grund av att alla skulle nå upp till minimi nivån utan på grund av att de som var begåvade gavs möjlighet att gå så långt som möjligt. Avsikten måste vara att förmå de studiebegåvade barnen ifrån Rinkeby, Bergsjön och Rosengård att läsa vidare. Inte att låta medelmättligt begåvade bar i från Danderyd, Askim eller Lund ges friväg till universitetet.
Skrivet av    Jämställd pappa

Ge dig in i politiken!

Det är det enda sättet du kan ändra något. Att delge lärarna dina åsikter kommer du ingen vart med, vi fyller det uppdrag vi fått. Den dagen uppdraget ser annorlunda ut ska jag agera på ett annat sätt. För att fylla det uppdraget.
Skrivet av    Sofia*

Jag önskar att sonen

hade haft dig som lärare. Tyvärr har han haft allt annat än bra lärare. I 0-7 så var den bästa pedagogen den som inte var utbildad pedagog (fritidsfröken utan utbildning - däremot med 100 p ifrån teknisk högskola). I mellanstadiet har han en fröken som tyvärr inte arbetar efter din modell utan katederudervisar 27 elever som ligger på olika nivåer. Resultat att större delen (om möjligen inte alla) är missnöjda. Handledare för sonen blir i stället jag.
Skrivet av    Jämställd pappa

Ja arbetar med att påverka

men jag kommer aldrig bli politiker för det har jag inte tålamod till.
Skrivet av    Jämställd pappa

Håller med Sonna

tror jag. På min dotters skola får föreningar och aktivitetsorganisatörer låna lokaler och har även aktiviteter på dagtid (t.ex. schackklubb och \"musikalskola\", bara för att nämna två).
Skrivet av    Frass€

Läxor/föreningsaktiviteter

Nu utesluter ju inte de sakerna varandra av nödvändighet, men när Sofia säger att Sverige är den idrottsnation det är tack vare föreningsidrotten, så tycker jag att om priset för det är att barn inte har tid med läxläsning, kan vi lika gärna lägga ner elitidrotten. Om man argumenterar att föreningsidrotten gör att vi här i Sverige lever rörligare och mer hälsosamma liv än i andra länder i väst, så är ju det trevligt (men jag kan se parallellargument till läxargumenten här - skolan borde se till att alla barn får tillräcklig - och tillräckligt BRA gymnastik! annars hamnar vi i samma sits som anförts om läxläsningen). Däremot tycker jag att om mitt barn hamnar i valet mellan läxor och föreningsaktivitet, så är det självklart att inlärning kommer först. Sen tycker jag att läxor ska ges så att barnen har några dagar på sig, och därmed kan bestämma själv vilken tidpunkt läxan ska göras vid, vilket frigör tid att spela piano/fotboll/datorspel, eller vad som nu kan vara alternativa aktiviteter. Min roll som förälder blir då att hålla ett öga på att framför allt skolan sköts (och att se till att inte fysisk aktivitet försummas heller, för den delen).
Skrivet av    Frass€

Artiklar från Familjeliv