Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

diskussion på min skola

Skrivet av spinucklan
Hej!
Det är verkligen intressant att läsa de olika åsikterna som finns kring det här med läxor. Jag är extra intresserad eftersom vi snart ska ha en stor diskussion och försöka nå någon slags enighet om hur vi ska ha det med läxor på den skola jag arbetar.

Själv är jag kluven. De allra flesta av mina elever läser sina läxor. De går i sexan och har tre-fyra läxor varje vecka. Några av dem behöver inte många minuter för att lära in t.ex. de tio engelskglosor de har till en dag i veckan, men andra sitter länge varje dag. Är det orättvist? Ja, det kan man ju tycka. Men, skulle de bara läsa på i skolan skulle ju de svaga eleverna aldrig hinna lära sig.

De har möjlighet att välja läxläsning som elevens val och det har några nappat på. Då kan man ju själv välja att fixa läxorna på skoltid.

Jag läste om det "föråldrade" veckans ord som någon inte gillade längre ner. De hoppade jag över i min klass i fyran och femman. De fick skrivläxor istället. Resultatet har blivit att de är skrivglada, men låg under godkänt i stavning på nationella provet i femman. Nu tycker ju jag att det är bättre att gilla att skriva och inte stava korrekt än att inte vilja skriva och kunna stava.
Svar på tråden: diskussion på min skola

Vad skulle hända

om man på skolan inrättade läxläsning på fritiden varje dag. Dvs ett rum där det fanns tillgång till lärare som kunde förklara läxan och som kunde komma med tips (studieteknik råd). Jag vet inte men inte sjutton skall de som har svårast för att lära sig vara de som styr för gruppen. Hur gör man med de som har lätt för att lära och som tycker att skolan är tråkig, tycker att de inte gör sitt bästa (för de sitter ju bara av tiden) etc. Det finns ju de som har just så lätt som du beskriver - de tittar på sina tio glosor och så kan de dem inklusive stavning och uttal. Veckans ord tror jag inte att min son som går i femman har haft sedan trean. Vad deras fröken gjorde var att hon gav dem ord som de sen skulle använda när de skrev meningar eller en berättelse. Här finns dock mycket tips att lämna till eleverna. Jag bad sonen först tänka på det bästa sommarminnet och sen när han hade gjort de så skulle han skriva. Alla meningar kom att bli positiva. Nästa dag retade jag honom innan han satte sig för att skriva och sen sa jag till honom bestämt skriv. Samtliga meningar blev till med en negativt eller aggressivt ton. Sen satte vi oss och samtalade om hur man påverkas av sitt inre när man skriver, talar och troligen också umgås med andra. Vi talade om hur man skulle kunna ge sig själv inspiration genom att just använda tankens kraft. För att stimulera sonen och för att utnyttja hans vilja och driv att lära just nu (innnan hormonerna börjar hoppa omkring och vända upp och ner på saker och ting) har vi enats om att han skall lära sig tre till fem oregelbundna engelseka verb i veckan. Han har dock efterfrågat att jag under veckan skall återkomma med exempel på sammanhang då det ena eller det andra (tempus) används. Jag har även ett tips på en bok som man skulle kunna läsa högt ur är Fysik i vardagen. Den är jätte bra och förklarar fysik i vardagen på ett fantastiskt bra sätt. Vi har som mål att läsa ut den tillsammans i höst. Med den får vi inte bara kunskap om fysik, nutids fenomen utan även perspektiv till de gamla tänkarna och vad de kunde klara av att räkna ut utan varken kalkylator eller datorer. Läxor är bra men med undantag för glosor och multiplikationstabellen så borde de vara mer problem inriktade och reflekterande.
Skrivet av    Undrande pappa

studiteknik är viktigt.

Jag tycker att skolan är skyldig att lära eleverna studietekniker ordentligt om de ska dela ut läxor. Att vissa elever har lättare för sig än andra beror ofta på skillnader i studieteknik (eller i läsförståelse). Vissa barn kan ägna jätte mycket tid åt läxläsning och lära sig nästan hela texten utantill utan att förstå vad den egentligen handlar om. Då måste man som lärare hjälpa barnet hitta nya tekniker att läsa läxan istället för att bara stämpla det som dåligt på t.ex. historia. Det är också viktigt att läraren är tydlig med vad eleverna förväntas lära sig av läxan. Om eleverna får 3 sidor i historia i läxa. Ska de ha ett hum om vad den handlar om t.ex. det handlar om ett krig, ska de förstå varför de krigar och vilka, ska de kunna årtal slagfält mm utantill? Detta måste vara tydligt både för föräldrar och elever. De flesta föräldrar klarar av att förhöra glosor mm men att hjälpa barnen med matteläxorna kan vara svårare. I dag räknar barnen delvis på andra sätt än vad vi vuxna är vana vid. Lärare bör undvika att skicka hem barnen med uppgifter som de inte förstår. Luddigt förmulerade läxor leder ofta till bråk mellan förälrar och barn samt att föräldrarna även blir sur på läraren.
Skrivet av    milla

Artiklar från Familjeliv