Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Datum, datum, datum... - varför????

Skrivet av Silverpil
När mitt barn var fyra och sedan fem år, var jag med på samlingen några gånger. Varenda gång pratade läraren om datum. Vilken dag är det idag? Vad kommer efter tisdag? Vilken månad är det? Vilket datum är det? Ett barn fick skriva datumet och sedan fortsatte hon med att prata om vilken årstid det var nu.
Sedan var jag med på sexårsverksamhetens samling. Läraren pratade om datum. Vilken dag är det idag? Vilken månad? Vilket datum?
Idag var jag med i första klassen. Läraren pratade om datum. Vilken dag är det idag? Vilken månad? Vilket datum?
Jag vet inte om det är bara så på mitt barns skola, men jag kan inte förstå varför man ska prata så pass mycket om datum! Det finns ju så himla mycket annat man kan ta upp med barnen! Speciellt i förskolan och sexårsverksamhet, är det väldigt abstrakta och ointressanta begrepp för barn. Så ni (förskol)lärare som ägnar mycket tid åt datum, varför gör ni detta???
Svar på tråden: Datum, datum, datum... - varför????

Datumtjat

När jag har haft samlingar i sexårsgrupper och ettor har vi pratat veckodagar och datum. Jag tycker att man ska kunna veckodagarna när man går i förskoleklass, därför har vi \"nött\" det lite för att alla ska kunna. Och så har vi pratat om månader för att jag tycker att de ska ha koll på månderna också. Datum har vi pratat för att de ska lära sig vad ordningstalen heter (andra och inte tvådje osv). Så vi har nog också tjatat datum en del. Men å andra sidan tar det ju inte mer än en (eller två) minut(er) att konstatera att idag är det ondsag den 14 september.
Skrivet av    maisy

Urk!

Säger det samma. Har man inget annat för sig? Det verkar som om många så kallade pedagoger famlar i sin egen meningslöshet. Vad ska vi lära barnen? Vad? Vad? Vad? Vad är bra att kunna som människa? Hur ser jag på mig själv? Hur ser mitt eget vuxenliv ut? Vi ska ju forma barnen till att såsmåningom bli bra människor.
Skrivet av    Varelsen

Hmm

Det jag skrivit - att kunna månaderna, veckodagarna och ordningstal, är det inte viktigt? Jag undrar eftersom jag svarat på varför jag går igenom datum mm under samlingar. Men det kanske är dumt att lära dem sånt som veckodagar?
Skrivet av    maisy

Nej, det är inte dumt

jag tycker det är jättebra. Dessutom är det så att bara för att några lär sig det när de är fyra behöver inte det betyda att alla gör det. Alla barn är individer och lär sig olika fort. Ordningstalen är också mycket svårare för barn att lära sig än att rabbla talserien. Det är många barn som gör fel på det även upp i sexårsåldern.
Skrivet av    Madelaine

Jag tycker

faktiskt att man bör veta vilken dag det är just idag. Det hör till allmänbilningen eller vad man ska kalla det. Därför har jag som morgonrutin oavsett om jag jobbat med 6-åringar eller mellanstadiebarn alltid börjat med att dra almanacka, säga vilken dag och datum det är samt gå igenom vad som ska hända under dagen. Jag kan inte förstå att det skulle vara tjatigt, det tar ju bara någon minut?
Skrivet av    Lina m Meja

logiskt tänkande på vardagsnivå

Jag tycker att det är superbra att förskola/skola har som vana att gå igenom datum, dagar och årstider med barnen. Det blir ju som en slags lektion i logiskt tänkade (vad kommer efter ...) på vardagsnivå och framförallt på en nivå som barnen förstår och har nytta av. Ointressant kan jag absolut inte förstå hur du kan tycka att det är. Det är väl superbra att man kan säga till sin 4 åring att på tisdag kommer mormor eller på onsdag ska vi på utflykt och att barnet förstår för att han/hon vet att idag är det måndag och efter måndag kommer tisdag och då kommer mormor. Årstider och månader hör väl också till en tidig allmänbildning och nåt intressantare än det kan jag knappt tänka mig. Min son går på ett naturdagis och där använder de årstider och månader till en hel del av den pedagogiska verksamheten. Matematik är ju dessutom ett hett omdebatterat ämne i skolan just nu, svenska elever är för dåliga på matte - så lite datum och sånt i förskolan skadar nog inte ;).
Skrivet av    lisalei

precis

och just det här att man nämner det lite var dag ger ju en kontinuitet som i långa loppen befäster kunskapen hos barnet.
Skrivet av    Qanna

Äh

Hur lång tid tar det att gå igenom dagens datum på morgonsamlingen? Är det något att bli upprörd för? Jag har ungar i fyran som har svårt att skriva dagens datum (fattar inte ordningsföljden) och en del kan inte ens alla årets månader. För min del tycker jag att det är bra att det är lite tjat om datum och månader från tidig ålder så att jag får färre barn i mellanstadiet som inte ens kan placera in sin födelsedagsmånad bland de andra månaderna.
Skrivet av    Lärare

Tid är abstrakt

Barn har ofta svårt att förstå tid, vad är en dag? Hur lång är en dag? När är det en ny dag? Vad kommer efter den här dagen? Kommer det en dag efter den här dagen? Att inte förstå kan skapa en osäkerhet som många barn tycker är lite läskig och genom att \"nöta\" veckodagar, månader, årstider etc kan vi vuxna ge barnen ett redskap att förstå tiden. Många barn behöver konkret hjälp för att kunna förstå och tolka omvärlden och när det kommer till något så abstrakt som tid kan man fortfarande långt upp i åldrarna träffa barn som inte har en aning om hur lång en månad är t.ex. Jag tror att du kanske hänger upp dig på att vi lärare och förskollärare försöker få barnen att \"rabbla\" veckodagar, datum etc men det handlar om så mycket mer än så. Barnen behöver få lära sig vad tid är och det är en lång och mödosam process som måste få ta tid. Jag har under min tid på förskolor och skolor aldrig varit med om att barnen har tyckt det varit tråkigt/ointressant att få veta vilken dag det är idag. Tvärtom brukar morgonsamlingen bidra till att alla barn vet mer om hur deras dag kommer att se ut vilket leder till tryggare barn. Hänger du med i mitt resonemang? =)
Skrivet av    AnnaSv

ja

Håller med. Jag arbetar med utvecklingsstörda och vet hur viktigt det är att ha kontroll över tiden, så vi håller ständigt på med detta. Då de börjar få lite koll på detta, en del klarar bara vad som kommer härnäst, en del klarar tiden över en dag, andra en vecka osv. De som inte har koll frågar ständigt sin omgivning om när saker ska hända och kan bli oroliga över att de inte förstår hur länge de skall vänta. Så struktur över tiden är mycket viktigt och det tror jag det är för \"vanliga\" barn också, så fortsätt med det (fast med måtta så klart) tycker i alla fall jag. Det finns mycket som hör ihop med tid och datum förutom det ni skrivit häruppe t.ex i går, idag. övermorgon, snart, i fjol, år, halvår, skottår, ja hur mycket som helst och i olika svårighetsgrad.
Skrivet av    lisa

Artiklar från Familjeliv