Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är så arg och besviken! Långt

Skrivet av Vildänglarnas mamma
I dag var det äntligen dags för vår sexåriga tjej att börja på persisk modersmålsundervisning. Vi åkte dit hela familjen för att vi tyckte att det kunde vara bra att vi båda fick ta del av information och liknande. Dottern var peppad och vi hade bestämt oss för att detta skulle bli nåt kul för henne. Hon frågade mig innan om jag kunde sitta med i klassrummet eftersom det var första gången och hon ju inte kände nån där och jag sa att det kunde ju pappa göra för han skulle förstå bättre. (Och så tänkte jag att maken kunde få lite inblick i hur en lektion gick till.)

Så var vi där: Det första som händer är att vi inte hittar rätt dörr. Vi kommer en kvart i förväg och går runt och känner på dörrar - det är en stor skola och vi har aldrig varit där förut, men läraren hade sagt att hon skulle komma ut och möta oss. När klockan gått förbi den tid då lektionen skulle börja, knackade jag på ett fönster där det fanns en kvinna. Hon hade ingen aning, så vi knackade på en dörr mittemot. Vi blev guidade till rektorn, som inte heller visste säkert (!), med trodde att de kanske kunde hålla till i samma sal som förra året. På vägen dit möttes vi av en pojke som letade efter oss. Äntligen! Det visade sig att persiska modersmål höll till i en källarlokal med ingång från baksidan av skolan.

Läraren mötte oss i dörren och hälsade. Hon berättade att lektionen var 50 min. men att om dottern ville kunde hon stanna en timme till och läsa matte efteråt (på persiska då förstås.). Vi bestämde att hon skulle få börja med att gå bara den först timmen så fick vi se sen. Maken försökte fråga om han kunde sitta med i klassrummet eftersom det var första gången, men eftersom han inte fick något svar på detta, tolkade han det som att han inte fick det. ( Jag blev jättearg på honom när han efteråt förklarade hur det hade gått till, själv kan jag inte tillräcklig persiska för att kunna följa med i deras samtal. Jag tyckte att vi hade svikit dottern när vi bara gick.)

Så väntade vi (utanför dörren, för att iallafall finnas i närheten om dottern skulle bli ledsen) den halvtimme som var kvar av lektionen och gick sen tillbaka in. Läraren kom och visade mig ett papper där dottern fyllt i raka streck och sa att hon var mycket duktig. Dottern viskade att hon inte fattat nåt av vad läraren sa. Läraren kom och visade läroboken. Det var samma bok (i nyare upplaga) som min man hade när han började skolan i Iran 1968! Ja, skillnaden var bara att i denna nyare upplaga fanns det bilder på Khomeini på väggen i klassrummet i boken och alla kvinnor bar sjal. (Så var det alltså inte i skolböckerna när min man var barn.)

Sen åkte vi hem och dottern säger nu att hon aldrig vill gå dit igen och jag funderar på om vi har någon anledning att försöka övertala henne. Jag är så otroligt besviken! Inte för att jag hade några fantasier om någon superundervisning, men det här känns verkligen som låg kvalité. Är verkligen modersmålsundervisningen så lågprioriterad att de måste använda läroböcker från 60-talet, med politisk propaganda i??? Jag trodde i min enfald att det skulle finnas böcker för modersmålsundervisning som var utformade efter svenska förhållanden, är det bara en vild dröm? Eller kan det vara så att denna lärarinna själv föredrar den här gamla boken? Jag kan ju inte säga att jag fick nåt större förtroende för henne, men jag har ändå svårt att tänka mig att hon ville propagera för Khomeini. (De flesta som flytt till Sverige har ju gjort det pg.a just honom och hans regim.)

Ni som har barn som läser modersmål, vad har ni för erfarenheter? Snälla berätta!
Svar på tråden: Jag är så arg och besviken! Långt

Hej

jag har tyvärr inga konkreta tips eller tankar på om det skriver eftersom jag inte bor i Sverige, men jag tycker att det var en tråkig upplevelse ni hade. Taskigt lågprioriterat. Dåliga undervisningsmaterial. Opedagogisk lärare. Jag tycker dock inte att ni ska ge upp direkt. Finns det möjlighet att ni båda foljer med dottern nästa ggn också? KAnske kan din man insistra mer på att få sitta ed nästa ggn? Och finns det nån möjlighet för er att undersöka, på egen hand, om det finns bättre, nyare och mindre politisk, kursmaterial att använda sig av? Nu vet jag ju inte var ni bor, men det finns kanske en internationell bokhandel dit ni kan gå? Föreslå att läraren byter material. Tycker också att det är underligt att barnen använder så ouppdaterat material. Kan ni fråga honom om detta nästa ggn? Hoppas verkligen att det kan bli bättre, det är ju hoppläst om en del av dotterns kultur och bakgrund ska lida för detta. Kram och lycka till!
Skrivet av    daisy

oj då

det förstår jag nu har ju min dotter ingen direkt undervisning i spanska på så sätt, men hon är ju bara 6 år. och det har haft 1 eller 2 lektioner och det ser ut att gå bra, tycker att du ska ta upp det med läraren Eller din man. Sedan med rektorn eoch kommunen. Lycka till
Skrivet av    Gordie & Miriam

Mmm.

Jag kommer definitivt att undersöka det här med läromedlet på högre nivå. Tyvärr var inte läraren intresserad av att prata med mig, men med tanke på att hon var där för att lära barnen persiska och de hörde henne hela tiden, så har jag viss förståelse för att hon inte ville prata svenska. Om vi väljer att låta dottern fortsätta får jag nog försöka ta ett telefonsamtal med henne åtminstone - fast jag föredrar att vara ansikte mot ansikte när det gäller besvärliga saker. Tyvärr kan jag inte få min man att ta en sån diskussion med henne. Det ska mycket till innan han är kritisk mot en iranier han inte känner. Ett av den iranska kulturens främsta kännetecken är nämligen ARTIGHET. Det var därför han inte propsade på att få sitta med dottern. Och det är inte första gången jag är arg på honom för att han låter denna artighet gå före sina barns bästa. Förutom detta så är han en gräsligt snäll människa, som har svårt att bråka och ställa krav överhuvudtaget.( Fast det är förstås jättebra också emellanåt:0) ) Dets svåraste tycker jag är att kontakten med läraren måste börja så här. Om man åtminstone får en bra start så är det lättare att komma med kritik senare. Jag ska iallafall börja med att undersöka det här med läromedlet.
Skrivet av    Vildänglarnas mamma

Mmmet var till daisy och detta är till G&M

Jag har ju svarat Daisy rätt mycket så jag skriver inte samma sak till dig. Men tack för att du också bryr dig! Och så en fråga: Är det alltså skolans rektor som är ansvarig? I vårt fall visste han ju inte ens om att persiska modersmål höll till i hans skola!
Skrivet av    Vildänglarnas mamma

Nej

det är inge roligt att ta diskussioner på telefon, mycket bättre med ansiktskontakt. Vad ni bestämmer er för att göra håller jag tumarna för att det går bra!
Skrivet av    daisy

Om ni har

finansiella möjligheter skulle jag skaffa egen, privat lärare, kanske ga ihop med andra familjer sa det blir billigare. Krangligare än sa behöver det ju faktiskt inte vara. Din dotters inlärning av sitt modersmal star och faller ju inte med den kommunala modersmalsundervisningen.
Skrivet av    Tango

Nej, det har du rätt i!

Ska fundera på den möjligheten. Vi känner ju inte så många persiska barnfamiljer här, men kanske... Fast jag tycker att det är viktigt att slåss för att den kommunala modersmålsundervisningen ska hålla hög kvalité. Denna lågprioritering känner förstås även barnen av och jag är övertygad om att den påverkar deras syn på \"sin andra kultur\" på ett negativt sätt.
Skrivet av    Vildänglarnas mamma

Ja, jag haller med om

att man bör papeka och försöka förändra nuvarande situation. Men det ena utesluter ju inte det andra ;-) Lycka till!
Skrivet av    Tango

Oavsett allt annat...

... så tycker jag att det viktigaste du har att göra är att lyssna på din dotter, vill hon verkligen gå el är det ni som vill det? Tvinga henne inte att göra något hon inte har någon lust till, det är mitt enda råd (som jag tror du har möjlighet att påverka)... =)
Skrivet av    Anonym

Har ju inte själv

men jobbar på skola där det finns massor av olika språk. Det jag sett av hemspråkslärarnas situation är inte kul, de har massor av elever på massor av olika skolor, ingen ekonomi att tala om, och tyvärr så lyssnar nog inte många rektorer på dem. Jag skulle börja med att ringa hemspråkssamordnaren på kommunen eller rektor för hemspråksundervisningen. En enskild lärare kan ha svårt att påverka ekonomi och sånt annat. Vet att många lärare på skolan jag jobbar på bara har en bok som de kopierar ur. Mina elever i 2:an verkar tycka det är roligt med hemspråk i alla fall, vi får väl se hur de blir med de egna barnen, de har itne fått ännu pga sjukskrivningar bland de spansktalande lärarna =(
Skrivet av    -Selma-

Min dotter går inte heller

hon hade fått panikångest i det lilla lilla klassrummet och det inte fanns något fönster som gick att öppna, hon förstod inte vad läraren sa för han pratade bara spanska. Och pga att hennes pappa inte pratar spanska regelbundet med henne så går det ju som det går. Det var barn i blandad ålder och hon kände sig jätteensam. När hon kom hem från skolan och grät och sa att hon aldrig mer ville gå dit, så lät jag henne slippa också. Spanska kan hon lära sig senare i livet, jag ser ingen anledning att tvinga henne till något som hon ändå alltid kommer vara i naturlig kontakt med.
Skrivet av    Christine-gift med indian

Artiklar från Familjeliv