Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En intressant fråga som kommer nog ge diskussion..

Skrivet av Lärare
När ni hjälper till att göra era barns matteläxor. Tycker ni de läxorna är svåra och att ni inte förstår? Är själv lärare och tycker det är ganska märkligt att många föräldrar kommer och säger att de inte vet hur man räknar ut tal som eleverna arbetar med i år 4.... inte konstigt i så fall om eleverna har problem med matten....
Svar på tråden: En intressant fråga som kommer nog ge diskussion..

inte svårt på MITT sätt :-)

Jag tycker inte alls det är svårt att räkna ut de rätta svaren, men det som gör det svårt är dels att min dotter hatar matte och har väldigt lite uthållighet när det gäller matteläxan OCH det att jag inte alls lärt mig räkna på samma sätt som hon. Uppställningarna är helt annorlunda och tänkesättet som hon får lära sig i skolan är också helt annorlunda, tex när det gäller huvudräkning av hundratal. Hon blir förvirrad när jag visar på mitt sätt hur jag räknar ut talen. Dessutom innehåller matteböckerna termer som är obekanta för mig, vilket kan göra att jag inte alls förstår vad själva uppgiften innebär. \"Talkamrater\" och liknande. Jag kan förstå att man behöver träna på multiplikationstabeller mer än vad som hinns med i skolan, så det är en matteläxa jag kan ha viss fördragsamhet med. Men den stående matteläxan för min dotter (åk 4) är \"30 minuter koncentrerad räkning i matteboken\" varje vecka. Den läxan är fullständigt obegriplig för mig -om det saknas 30 matteminuter/vecka på schemat så får man väl utöka en av skoldagarna med 30 minuter mattelektion???
Skrivet av    sisla

Håller helt med

Jag hade mycket lätt för matten hela skolgången, 5:a från andra klass till och med gymnasiet. Men jag har ändå haft svårt att hjälpa barnen med matten, ända sedan de gick i 3:e klass. Man ställer upp annorlunda. Man räknar svåra tal i huvudet genom att ta varje talsort för sig (jag har börjat förstå hur man gör nu, men är fortfarande betydligt sämre på det än min 11-åring). Förklaringarna i matteböckerna är väldigt annorlunda jämfört med på \"min tid\". Och jag hävdar att läxorna ska vara sådana att barnen inte ska behöva ha hjälp av föräldrarna, det är då de blir orättvisa och segregerande. Föräldrarna ska påminna och stötta, gärna sitta bredvid (i mån av tid, kan vara svårt när man har flera barn), kanske förhöra (men det kan ju vara svårt för de föräldrar som inte kan svenska), sådant som alla föräldrar kan göra oavsett egen skolgång och kunskaper i svenska. Men inte förklara, det är skolans uppgift! Jag är förälder, ingen pedagog!
Skrivet av    ullen61

Och jag håller med dig ! Jag är förälder inte.....

pedagog. Jag kan påminna om läxor och förhöra thats it, resten tycker jag skolan får göra. Men så är det ju inte i verkligheten, utan dottern och jag tragglar, skriker och bråkar om vart annat. Läxläsning hos oss är verkligen ingen gemytlig upplevelse tyvärr utan ett ont måste. Ändå har jag försökt få läraren att förstå att det inte funkar hemma hos oss men hon verkar inte bry sig heller.
Skrivet av    arina

Jag..

..hävdar bestämt att du som förälder kommer längre med att inte ta konflikt angående läxorna. Det är ju jättesvårt att motivera barnen till något som man själv inte är helt positiv till. Jag föreslår att du ber barnet ta konflikten om läxan med läraren. Bråka inte om den. Fråga\"har du läxor?\" På svaret ja följer då frågan från dig. \"Tänker du göra dem, eller tar du hellre konflikt med fröken i skolan i morgon om varför de inte är gjorda\" (lägg till att du finns tillhands om barnet vill ha hjälp). Släpp det sedan. Jag tror att ditt barn kommer under kvällen till dig med sin läxa. Och gör barnet inte det så får ju följdfrågan nästa dag vara \"Vad sa fröken om att läxan inte var gjord\"? Och \"Hur kändes det?\" Är barnet nöjd med att inte göra läxan så har ju inte fröken heller kunnat motivera det hela och då fyller den kanske ingen funktion? Bråket om läxor handlar mycket sällan om sjäva läxan, det är en maktkamp och en protest mot något som barnet inte är nöjd med. Då är din uppgift som förälder att gå in och bryta ett destruktivt mönster för att komma till en fungerande lösning. Lycka till
Skrivet av    Sofia*

HAr inte haft problem med

någon matte ännu. När det blir dags för gymnasie matten (av det svårare slaget) så får jag nog repitera litet.
Skrivet av    Jämställd pappa

Ungefär så gör jag också

Har förklarat för boyzen att läxorna inte är mitt jobb. Jag kan fråga om de har någon, påminna att den bör göras. Hjälpa till om nåt är svårt och de ber om hjälp, förhöra om det behövs. Men ansvaret ligger på dem att få den gjord. Det stod något i ett veckobrev om att vi föräldrar skulle se till att barnen får böckerna med sig hem för läxan. Har lite svårt att se hur detta skulle vara praktiskt genomförbart då jag inte är med mina barn i skolan. De går själva både dit och hem. Fast å andra sidan så finns det ju föräldrar som vill att lärarna ska stoppa ner läxan i elevernas ryggor upp till åk. 5. Det där blev en liten utviknig....Mitt råd till dig är att låta dottern ta ansvar själv för läxan, gör det inte till en konflikt hemma.
Skrivet av    Lynxan

Nja,

mina barn har inte börjat skolan än, men som lärare har jag lärt mig en del: En del _kan_ helt enkelt inte - de var dåliga på matte i skolan själva, och sedan har de inte behövt räkna särskilt ofta. En del kan räkna ut talen, men inte med tex kort division, utan de själva kan bara trappan (vilken inte barnen kan) En del böcker innehåller speciella begrepp (tex tiokamrater) som inte föräldrarna kan, och som inte heller alltid förklaras i boken. Jag tycker inte det är särskilt konstigt att alla barn inte kan räkna med att få läxhjälp hemma, och det är inget jag förutsätter när jag ger läxorna. Däremot tycker jag det är viktigt att föräldrarna hjälper barnen att ta sig tid att sätta sig ner och verkligen göra dem - innan 22.00... Jag tycker det är stor skillnad mellan olika läromedel. När jag arbetade med Multimatte kunde inte ens ettorna få hjälp hemma (\"räknekaniner\"!?). Nu när jag arbetar med Alma kan de flesta sexorna få hjälp, eftersom alla moment förklaras i boken.
Skrivet av    Jessika

Artiklar från Familjeliv