tjejer som är osams |
|
Skrivet av | anonym idag |
Jag söker lite idéer kring hur man ska hantera tjejkonflikter. Tjejerna jag tänker på går i sexan och det är ständigt "tjafs" mellan dem. Det är framförallt två stycken som lägger väldigt mycket energi på att bråka och skapa intriger. Däremellan kan de vara världens bästisar. De lägger en massa tid på sina relationer och inlärningen blir lidande. Vi har naturligtvis pratat med dem och föräldrarna ett otal gånger, men någon större förändring är svår att få till. Är det någon som har något bra råd? |
|
Svar på tråden: tjejer som är osams | |
|
|
ja |
|
vi kör med kompissamtal och jag tycker att de samtalen fungerar väldigt bra. Vi har lite olika grupper, men vi har killar och tjejer för sig. Vi hade väldigt mycket tjafs mellan tjejerna men det har blivit bättre och de vill verkligen ha dessa samtal. Man utgår varje gång ifrån tre frågor som är lika varje gång, och som sagt, jag gillar det. Säg till om du vill veta mer. | |
Skrivet av -jenna- | |
tack |
|
Vi har också pratat om att försöka få till någon form av samtal. Kanske att kurator kan ställa upp och vara med. Min erfarenhet är att eleverna brukar tycka om att få prata i grupper. Men, jag har aldrig provat att ha bestämde frågor. Kan du ge några exempel på typ av frågor ni ställt? | |
Skrivet av anonym idag | |
|
|
ok |
|
för att sammanfatta det hela så; vi sitter alltid i ring så att alla ser varandra. Vi går laget runt och svara på frågorna, men där gör många olika. Eleverna vet att det som sägs på kompissamtalet stannar där. den första frågan är \" är det någon som under veckan löst en konflikt på egen hand\" och där är syftet att uppmuntra konfliktlösning på egen hand. Fråga två är \"är det någon som vet att de sagt något eller på annat sätt gjort illa någon person\" den tredje frågan är \"är det någon som blivit ledsen eller illa behandlad av någon, men den som gjorde det har glömt att ta upp det här\" Här är det viktigt att eleverna inte \"skvallrar\" dvs namnger den som gjorde något, utan att man istället säger tex \"det var en person\" osv. Meningen är ju att det barnet som gjort något ska säga det själv. Det var en kortfattad version. Läs gärna boken Kompissamtal av Lars Edling. | |
Skrivet av -jenna- | |
känns igen |
|
Ja, nu kände jag igen dem. Jag trodde att ni ställde olika frågor varje gång, men nu förstår jag. Tack igen! | |
Skrivet av anonym idag | |
läser dåligt |
|
När jag går tillbaka ser jag ju att du skrivit att de är samma varje gång... | |
Skrivet av anonym idag |