Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderar

Skrivet av Pia 4-9
måste man ha grammatikundervisning i svenska i en sexa egentligen? Kan det inte räcka med den gramamtik som de får via textskrivning? Står det någonstans att man måste kunna vissa grammatikbitar? typ ordklasser..
Svar på tråden: Funderar

Hmmm

Jag sitter i en lite annorlunda sits än många andra eftersom jag inte har några elever som har svenska som förstaspråk. Jag känner ett absolut behov av att de lär sig grammatiken för att få rätt på svenskan så vi arbetar mycket med grammatik. Men i en klass med bara svenskspråkiga elever tror jag att jag kanske hade nöjt mig med att göra dem lätt bevandrade inom grammatiken. Så att begreppet grammatik inte var helt okänt när de läser andra språk,för det är nog först då man får nytta av grammtiken.
Skrivet av    Sofia*

Jag tycker

att de måste ha vissa basbegrepp. Känner de inte till substantiv, adjektiv och verb blir det svårt redan i femman, att förstå vad som händer i engelskan. Tala om att det ska vara -s på verbet för en elev som inte vet vad ett verb är... Nu i femman går jag dessutom igenom presens, imperfekt på verbet. singular och plural på substantiv.
Skrivet av    PiaL

Jag tycker

det är ganska viktigt med basgrammatiken. Precis som de andra ovan skrev kan det bli problem redan i 5:an annars. Just nu arbetar jag med imperfekt i engelskan i en åk 5-klass. Många av dem vet inte ens vad verb är för något så jag var tvungen att ha en rejäl genomgång av den svenska grammatiken innan vi kunde sätta igång. Det underlättar väldigt mycket för språklärare om svenskalärare ser detta som sitt ansvar tidigt. Dessutom gagnar det ju eleverna.
Skrivet av    Sv och eng-lärare

Fast

Jag tror att det kanske är så att, även om man har gått igenom det tidigare, så är det just när man behöver det som man har motivation till att lära och då fastnar kunskapen! Bäst vore kanske att jobba med språklig medvetenhet (att man kan dela upp ord efter hur de används osv) fram tills man börjar med grammatiken på engelska och då köra all grammtik på båda språken parallellt. En av anledningarna till att man tycker att grammtiken inte har någon plats i de lägre årskurserna kan ju vara att man har svårt att motivera barnen. (Att man ska ha något om någora år är oftast inget bra motiv). Omotiverade barn tenderar till att glömma bort det de lärt sig, eftersom kunskapen inte används.
Skrivet av    Sofia*

Fast mina elever

i 2:an tycker det mesta är roligt, och vi har faktiskt pratat om substantiv, verb och adjektiv i 2:an. Har gjort ramsor, lekar osv. Säger inte att de kan allt redan, men nog var de motiverade i alla fall. Och visst, de kommer att glömma, men min erfarenhet säger att de brukar snabbt komma ihåg det som de lärt sig tidigare, särskilt om man säger samma ramsa i nästa årskurs, men det beror nog på hur man gör.
Skrivet av    -Selma-

Jo

Men barnen är ofta motiverade redan i 3:an och 4:an. De tycker ofta grammatikundervisningen är kul. Det finns så mycket roligt man kan göra med grammatik. Lekar, sånger och olika övningar. Jag som eng-lärare i 5:an träffar barnen 3 x40 minuter i veckan och det är alltid stressigt. Man vill hinna så mycket under dessa lektioner tex prata, leka, sjunga , läsa och skriva. Då är det alltid skönt om de har lite bakgrundskunskaper i grammatik med sig i bagaget.
Skrivet av    Sv och eng-lärare

svaret var till Sofia* ovan :-)imt

.
Skrivet av    Sv och eng-lärare

Jag menade inte

att engelsk läraren skulle undervisa i all grammatik, utan att man skulle parallelläggga undervisningen i svenska med den i engelska och alltså tala om de grammatiska fenomnen samtidigt på bägge språken. Tycker ungarna att det är kul och kunskaperna fastnar i åk 2-3 är det väl inget som hindrar. Situationen gällde ju när barnen inte fann motivation.
Skrivet av    Sofia*

Artiklar från Familjeliv