Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidig utveckling

Skrivet av Malin
Hej! När man pratar om "normala" barn så finns det ju vissa hållpunkter man brukar kolla på för att se hur dom utvecklas; håller upp huvudet vid 3 månader, sitter vi 6 månader, etc. Finns det något motsvarande för våra barn eller är det så individuellt att det inte går att jämföra?

Jag har Anton, drygt 4 månader och han klarar numera av att hålla upp huvudet i magläge, men man märker att han blir trött ganska snabbt. När höll era barn upp huvudet, när satt dom, kröp, gick, etc? Jag är nyfiken! :)
Svar på tråden: Tidig utveckling

olika hos DS-barn också

Jaa...Min tjej balanserade huvudet ganska bra vid 2 månaders ålder men blev fort trött som din kille.Hon var som en liten \"uggla \" i huvudstyrseln ganska länge.Hon flyttade föremål från den ena handen till den andra vid 6 månader, vände sig runt vid 5 månader,satt utan stöd ca 7 ½ månad gammal. Olivia är nu 10½ månad gammal- hon kryper inte ännu, vill inte heller hasa fram men vill gärna ställa sig upp. Hon försöker hela tiden få tag i saker som hon kan dra sig upp mot men kraften är inte riktigt på topp att dra sig upp till stående. Hon fick sina första tänder vid 9 -månaders ålder. Som sagt alla barn med DS är lika olika i utvecklingen som normalbegåvade barn....det enda vi säkert vet är att de blir lite senare med sin urtvecklingsprocess.Ju äldre de blir desto tydligare blir det.....har jag märkt.
Skrivet av    Wivica

Det jag tänker.......

mig är att barn med ds inte följer utvecklingen i riktigt samma ordning som andra barn alltså att dem missar några saker på vägen som dem sen får hämta upp med hjälp av lite träning. Emma var enormt sladdrig i kroppen men hon kunde vända sig när hon var 4 månader från rygg till mage och hon log i \"normal\" tid och fäste blicken och flyttade saker mellan händerna, pincettgreppet kom också i \"normal\" tid. Alltså alla saker utom de grovmotoriska kom i normaltid fram tills hon var ca 2 år sen så sackade det av lite men mest tydligt är att språket var försenat även om hon sa en del ord redan som 1-1,5 åring. Vi fick dock jobba mer med henne med sådana saker som lillebror bara lärt sig av sig själv. Om man tänker sig att barn med ds lär sig på ett annat sätt än andra barn så kan man komma långt! Det gäller att aktivt gå in och visa HUR man gör få barnet att känna rörelsen tex hur det KÄNNS att krypa, sitta, trilla mm mm! Vi fick ta del av en undersökning som visade när ds-barn hade börjat tex rulla runt, sitta, krypa, gå mm och det var verkligen stoooooooor spridning MEN de flesta är tidiga på en sak och senare på en annan! Och vem tänker egentligen på NÄR barnet lärde sig GÅ när det väl GÅR? *S* Vår dotter blev hjärtopererad när hon var 1 år och då blev det STOR skillnad på hennes ork. Hon orkade plötsligt hålla på att röra på sig hur länge som helst. Detta hade vi inte tänkt på tidigare men idag ser man stor skillnad på före och efter när man tittar på gamla filmer sen hon var bebis Duktig kille du har.
Skrivet av    Nikki

Kan vara lite missvisande

för även om ett barn med ds t ex vänder sig tidigt, så kan det ju sen bli försenat av en hjärtoperation. Gyril vände sig från rygg till sidan när hon har 2 veckor, men efter en enorm hjärtoperation - då hon blev tvingad att ligga på rygg - så stannade en del saker av.
Skrivet av    Helen m Gyril

skiljer sig på flera sätt

Det är inte bara när olika saker sker som skiljer sig mot en normal utveckling. T ex har jag märkt att min son gör en sak t ex kryper, så tror man att han kan det, men sedan kan det ta flera månader innan han gör det igen. MIna andra barn har varit mycket mer systematiska i sin utveckling, de har provat och provat och när de upptäcker att de lyckas upprepar de till det sitter och sedan går de vidare. I våras gjorde sonen tecknet för fisk en massa gånger, i somras tecknet för lampa. Nu är det enda tecknet han gör \"bra\". Jag läste någonstans att det kan vara svårigheter mellan att skilja på det som är nytt och det som är gammalt och välbekant. Det gör att han måste lära sig samma sak som om det var något nytt flera gånger. Jag tycker att det beskriver ganska bra ur det har varit hitills. trots detta överaskar han oss hela tiden med att erövra nya färdigheter. Det är när jag träffar andra jämåriga barn som jag blir påmind om skillnaden.
Skrivet av    A:s mamma

Höll upp huvudet..

Alla barn med ds är olika, precis som nds, däremot är det större skillnader på \"våra\" barn. Jag har inte en aning om när C höll upp huvudet själv, jag har det uppskrivet nånstans, men var..? :-) Däremot vet jag att han \"hittade\" händerna när han var 4 månader (för då var han inlagd på sjukhus med RS+lunginflammation mm) och satt själv vid 9 månader, kröp när han var 1 år 3 dagar gammal, gick vid 1½ år, sprang några månader senare och har inte stannat sedan dess, känns det som.. ;-) Första tecknet kom vid 1½ år, då hade vi tecknat lite sedan han var 3 månader, på allvar sedan ett års ålder.
Skrivet av    anne.h med fyra perfekta barn =)

Hejsan

Alla är ju olika och också DS barn. Men jag har ju Agnes som jag kan jämför med och Linnéa hängde i början med Agnes men hon lyfte inte huvud lika högt och när hon rullade från mage till rygg så använde Linnéa tekniken puta med magen och då kom hon åter på rygg igen, Agnes gjorde det på ”rätt sätt” om det nu finns något rätt sätt för Linnéa sätt var ju super bra. Men sen efter sittandet så började det gå långsammare för Linnéa. Linnéa går fortfarande inte fast hon är mer än 2 ½ år men hon kan nu stå upp ganska länge utan stöd så det är på G. Men Agnes hon kom aldrig till krypningen utan hasade på rumpan i stället men Linnéa hon kryper och med superfart men har hon saker i händerna så hasar hon på rumpan med en hand i golvet om den är ledig annars går det bra att ta sig fram hoppande på rumpan också utan händer. Tyvärr så kommer jag inte ihåg när mina tjejer gjorde sina framsteg.
Skrivet av    LiAg

Olika

Alla barn är ju olika, så även om man har ett barn utan ds är det inte alls säkert att de följer. Däremot brukar sakerna komma i den ordningen. Och det är samma för barn med ds, fast varje moment ofta (inte alls alltid) tar längre tid. Sen har jag läst om utvecklingsplatåer, den första skulle visst vara vid sex månaders ålder, då det hela KAN stanna upp under en period för att sedan ta ny fart. Barn med ds brukar i varje fall språkligt inte ha samma ordexplosion som andra barn, utan utvecklas i lugnare takt.
Skrivet av    mama

Precis

som A´s mamma skriver längre upp så har den största skillnaden handlat om hur hon utvecklas och inte när. Elina har i stort sett följt \"normala\" barn om man ser till hennes korrigerade ålder (snart 1 år), hon kryper inte men hoppar på rumpan, hon står gärna men kan inte resa sig själv (här märks det att hon är svagare i armarna). Men den stora skillnaden är att hon verkar ha lärt sig en sak men sedan tar det mycket längre tid att \"befästa\" det nya, ibland kan det t o m försvinna för att komma tillbaka senare, något \"starkare\" för varje gång... tills det till slut sitter där.
Skrivet av    Marie o Elina

Utvecklingen

Hej! Utvecklingen är ju väldigt individuell, men det jag har märkt på Angelica är att hon mer och mer har halkat efter jämnåriga. Hon lyfte huvudet när hon bara var några veckor, rullade runt från rygg till mage och från mage till rygg när hon var 3,5 månad. När hon var ca 6 månader gick utvecklingen långsammare. Hon satt utan stöd när hon var 7,5 månad och nu tar hon sig fram, som en krokodil (ålning/krypning) sedan hon var lite drygt ett år. Gå kommer hon inte att göra på länge än. Hon säger mamma, pappa, hej och nej, men bara när hon själv vill. Man märker att hon mer och mer halkar efter sina jämnåriga, men det är ju inte bara en nackdel. Det viktiga är väl att ens barn mår bra och man blir överlycklig för varje utvecklingsmoment, tycker jag. Man hinner med bättre jämfört med de andra barnen, som helt plötsligt bara kunde något.
Skrivet av    Charlotta

Tack för svaren!

Jag tycker mig känna igen det där med att våra barn göra saker på ett annat sätt än många andra barn. Bland annat så har Anton sitt eget sätt att få upp huvudet; han ligger som ett U med benen i vädret istället för att använda armarna. Fast å andra sidan, om det funkar så spelar det ju ingen roll! :)
Skrivet av    Malin

Japp

I boken Gross moter skills for children with down syndrome av P. Winders finns en motorisk \"utvecklingsskala\" som har varit mycket bra att kika på för vår familj.
Skrivet av    Linda, M och twinsen

Artiklar från Familjeliv