Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1-2-3-klasser....?

Skrivet av MamaKajsa
Berätta era erfarenheter, fördelar respektive nackdelar med att ha årskurs 1, 2 och 3 ihop. Jag fick reda på idag att skolan mina barn kommer att gå i använder sig av denna klassindelning.
Känner själv att jag inte alls gillar detta och behöver därför lite åsikter/erfarenheter av er.
Tack för hjälpen!!
Svar på tråden: 1-2-3-klasser....?

Allt beror på pedagogerna

Jag har erfrarenhet av 0-2 verksamhet och det har fungerat bra för dottern men sämre för sonen. Den dåliga erfarenheten berodde främst på pedagogerna. För sonen var det dock bra kunskapsmässigt fram till ettan men sen kändes det som om han lika gärna hade kunnat hänga med de som gick i tvåan till trean direkt. I dotterns hemviste har dock alla, såväl de som har haft svårt med läsningen som de som har haft lätt, fått den hjälp och den uppmärksamhet som de har rätt till. Slutsats allt beror på lärarna.
Skrivet av    Jämställd pappa

Hos oss...

... är det F-3, alltså även förskoleklassen ingår i den åldersblandade gruppen. Jag har övervägande positiva erfarenheter faktiskt. Allt beror på hur väl man tänkt igenom och genomför undervisningen. Personligen tror jag det är något lättare att faktiskt låta barnen arbeta på sin egen nivå när det helt naturligt finns barn omkring som ligger både \"före\" och \"efter\". Ett öppnare undervisningsklimat på så sätt. Socialt funkar det toppen - de större barnen fungerar helt naturligt som faddrar för yngre barn, alla har ett större urval kompisar att leka med osv. Jag kan egentligen inte komma på några nackdelar.
Skrivet av    Helena

Glömde fråga...

Vad är det du själv är så tveksam till när det gäller det här upplägget?
Skrivet av    Helena

inte alls nöjd

dels var det bara utvecklande det första året, när det fanns äldre i klassen som mera låg på dotterns nivå kunskapsmässigt, dels blev det för få jämnåriga kompisar att leka med i 2an och trean - blev de osams fanns inte några alternativ...Mycket rang och maktstrider..
Skrivet av    Demeter

fungerat bra.

Först 0-2, och nu 3-4, därefter blir det 5-6. Fördelar: mer individanpassad undervisning och (klass)kompisar i olika åldrar. Nackdel:Inte samma stabilitet i gruppen eftersom en tredjedel eller hälften av klassen skiftar för varje läsår (fast då återser de sina tidigare kamrater som de varit ifrån under ett år) Huvudsaken är att lärarna är vettiga, helt klart.
Skrivet av    sisla

Forskning

På den här länken kan du hitta mycket som du letar efter: http://members.fortunecity.com/valfrihet/nytt/abusista.htm
Skrivet av    Anonym

plus och minus

min dotter går i montessoriskola där de har åldersblandade klasser F-2 för hennes del. Jag ser mest fördelar och då det som andra redan tagit upp: om pedagogiken är utformad för åldersblandat, som montessori är, får varje barn hjälp utifrån sin nivå. Dessutom blir det inte så mycket jämförande eftersom alla jobbar för sig i sin takt. Men det finns dock en klar nackdel som jag ser det. Varje höst tar det ett tag innan den nya gruppen satt sig. Det är som på dagis när det varje år börjar en ny grupp \"småttingar\" som ska skolas in och samtidigt bli en grupp med de äldre. Samtidigt finns det även fördelar med just detta: barnen tar väldigt naturligt på sig ett fadderansvar för de mindre. Först får de en fadder, sedan blir de själa faddrar och bildar en liten faddergrupp med ett barn från varje årskurs.
Skrivet av    Ev@

De största fördelen

Tycker jag,är att barnen har rollförebilder i klassen. Elever som gått i klassen året innan och som vet hur saker och ting ska vara. Det här gör att inte allt behöver komma från läraren utan denne har mer tid till undervisning. Man kommer också bort från den hysteriska åldersuppdelning som vårt samhälle till stor del lider av. Barnen i en blandad klass får mer förståelse för att man lär olika. Naturligtvis finns det nackdelar med blandade klasser, det blir ju färre barn i exakt ålder med just mig. Och man \"förlorar\" en bit av sin klass varje år. Men jag tycker oftast att fördelarna överväger. Inte minst när man har skapat systemet utifrån pedagogiska grunder. När det är ekonomi som styrt blir det ofta inte lika lyckat.
Skrivet av    Sofia*

Jag tycker ju personligen...

... att det bara är nyttigt att det rörs om i grytan, att gruppen förändras. Stabilitet kan också innebära givna roller och hierarkier aldrig får en naturlig chans att luckras upp. Det glömmer man lätt bort om man likställer trygghet med frånvaro av förändring. Det här var inte specifikt till dig, Eva, utan en allmän reflektion.
Skrivet av    Helena

Jag gick i 1-2-3 klass när jag var liten

Jag gick i 0-1-2-3 i nollan så jag hade redan räknat ettans mattekok (och kunde läsa och skriva sen 5 års åldern) så jag tyckte det var bra att jag kunde jobba mellan ettan och tvåan när jag började skolan. 0-orna fick sedan bli en egen klass. Vår skola var byggd för detta ändamål. Vi var 16 barn i varje klass. Vi satt 4 pers vid varje bord och hade böckerna i någon slags väska hängande vid sidan. (Vi åt lunch vid dessa bord också.) Detta för att vi skulle kunna grupera om oss när det passade. Det fanns tre 1-2-3 klasser på varje \"vinge\" av skolan och de sammarbetade och hade ibland årskursindelad undervisning. Jag minns att jag ofta hjälpte andra och att vi kunde sätta oss i en soffa någonstans och spela mattespel eller leka affär om vi ville. Just det här att det var tre klasser som sammarbetade tyckte jag var bra. Vi kunde lätt ha kompisar i paralellklassen om vi ville eftersom vi kunde leka på raserna och träffas i något litet rum och plugg ihop ibland. Jag mins att två treor var jätteläskiga när jag gick i ettan men de gick som tur var inte på min \"vinge\". Min skola var nog en försöksskola och hur det ser ut i dagens 1-2-3-klasser vet jag inte. Sammarbetas det så att de kan få årskursspecifik undervisning i t.ex. historia, engelska och multiplikation
Skrivet av    milla

Jag trodde

att man gått ifrån det här med 1-2-3 klasser numera. När mina barn började i skolan för 10 år sedan var det väldigt populärt, men man gick allt b´mer ifrån det. För de yngsta barnen funkade det nog bra, men de äldsta kom till korta, och tyckte att de inte utvecklades som de skulle. Jag tycker nog att det är bättre med renodlade klasser, sedan behöver det ju inte vara strikt åldersstyrt för det.
Skrivet av    Protan

Nöjd/missnöjd

Jag är nöjd med yngsta sonens klass, en f-2:a, där fungerar det bra, däremot i den äldre sonens klass har det varit lite sämre, samt i döttrarnas gamla klasser har det inte fungerat alls bra. Lång historia kort: Om bra lärare: spelar ingen roll vilken form, men de måste ha bra simultanförmåga om de ska ha flera årskurser, känns det som. Baserar detta på _mina_ barns klasser.
Skrivet av    anne.h

Tack för alla svar.

.....vet fortfarande inte riktigt vad jag själv tycker men känner mig iallafall lugnad av att de flesta faktiskt är positiva till 1-2-3.
Skrivet av    MamaKajsa

Artiklar från Familjeliv