Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om man har köpt en ny vagn

Skrivet av Jennie med Neo
och den är dålig redan innan den är 6 månader vad har man för rätt? Det är fästena där man ställer in längden på styret, när man t ex går upp på en buss så blir styret längre, nu är man självklart rädd för att den ska släppa helt och man på det sättet inte har kontroll på vagnen.

Känner nu att jag inte längre vill ha en så ostabil vagn utan skulle hellre vilja köpa en gammal hederlig vagn som håller bättre. Vad har jag för rätt, kan man lämna tillbaka den eller ska de laga den? Tänk om de lagar den och det blir likadant igen efter några månader...

Kram Jennie
Svar på tråden: Om man har köpt en ny vagn

Har för mig att...

butiken/tillverkaren har 3 ggr på sig att åtgärda problemet och om det inte lyckas så har man rätt att begära pengarna tillbaka.
Skrivet av    Asereht

Före sex månader

har du fördelen att säljaren måste bevisa att det är ett fel som du har orsakat, annars anses felet ha funnits när du köpte vagnen. Se bara till att reklamera så snart du kan. Tyvärr är det så att säljaren har rätt att åtgärda felet om det kan ske omedelbart och utan väsentlig olägenhet för dej. Däremot finns det ingen _regel_ som säger att säljaren har rätt att åtgärda felet tre gånger. Så för att få lämna tillbaka vagnen måste du bevisa att det är en väsentlig olägenhet att vara utan vagn den tiden som reparationen tar. Går reparationen snabbt är nog det svårt. Å andra sidan vill ju näringsidkare ha nöjda kunder, så det är ju möjligt att du kanske kan få byta in den mot en annan vagn, men det är inget du har en självklar rätt till. Hoppas det löser sig.
Skrivet av    Omnia

Läs gärna här...

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133 Dessutom brukar inte barnvagnsaffärerna vara särskilt rädda om sina kunder, så det kan nog vara extremt svårt att verkligen få lämna tillbaks den och få pengarna tillbaka. Notera särskilt om det händer som du skriver i din sista mening att du då har reklamerat varan inom sex månader (om du nu gör det) och om exakt samma fel uppstår igen, så är du fortfarande inom de sex månaderna oavsett vad butiken hävdar. Kan inte annat än önska dig lycka till. I barnvagnsbutikernas och -tillverkarnas land råder enbart deras egna regler och åsikter.
Skrivet av    Cicci

Tack så mycket för era svar

Jag har inte köpt den i en affär utan på babybee.se Skickade ett email på morgonen igår och har fortfarande inte fått svar, vet inte hur länge man ska få vänta på att bara få svar? Finns inget telefonnummer man kan ringa tyvärr... Kram Jennie
Skrivet av    J. med två och bf 6/4 -2006

Fy vilket elakt påhopp!!

Alla som driver en verksamhet är ju måna om sina kunder. En nöjd kund är den bästa reklampelaren. Även om man får fel på sin vagn, vilken inte är så ovanligt i dagens samhälle då vi är en \"slit och släng\" generation, så finns det faktiskt service ute i butikerna. Men _ofta_, absolut inte alltid, så vet kunden med sig att han/hon inte har skött vagnen som sig bör, och då har de bestämt sig innan att det kommer vara en jobbig reklamation och kommer med taggarna utåt. Tyvärr. Om man struntar i att smörja sin vagn, så kan det uppstå gnissel och rost, Förvarar man den ute (på altanen) så har man inte följt anvisningarna om inomhus förvaring. Lastar man saker på suffletten, så kommer den bli skev. Sätter man ett barn på fotstödet, så blir det åverkan på den. Trist, men så är det ofta. Sedan så självklart finns det rena reklamationer, tyvärr!! Men de brukar lösas väldigt snabbt och smidigt med hjälp utav tillverkarna. Jättesynd att du känner att vi lever en egen värld där våra egna regler och åsikter råder.. Men man måste sköta om sina saker och det är faktiskt inte alla som förstår det idag.. Hoppas att du får ett bättre bemötande nästa gång du besöker en barnvagnsbutik.
Skrivet av    Försäljare

Det är ju tyvärr nackdelen med

e-handel. I en butik är det lättare att rulla in och visa det ev felet. Men självklart måste väl samma regler gälla för reklamation över internet. (Har ingen aning, men det förustätter jag.) Är det ett märke som finns representerat i butik så kan du ju alltid rulla in och _fråga_ om hjälp. Fråga får man ju göra... :o)
Skrivet av    Försäljare

Det var inte menat som något påhopp...

särskilt inte mot någon enskild. Men faktum kvarstår att butikerna i min närhet (3 st i samma kedja och 1 i en annan kedja) inte klarar av att hantera reklamationer enligt lagen. Jag pratar inte om gnisslande hjul och nedhängd fjädring som beror på dålig skötsel. Utan nu pratar vi om \"riktiga\" korrekta reklamationer som beror på undermåliga produkter och en totalt (enligt butikerna) ointresserad tillverkare. Varje gång någon kommer in och ska reklamera (korrekt) en vagn av detta märke så säger butikerna \"vi ska ringa NN och höra\" när det inte alls är tillverkaren som ska hantera reklamationer utan butiken. Kunden ska hållas helt fri och butiken och tillverkaren får göra upp om saken själva. Är det så att butiken inte vill hantera reklamationer från NN, så får de väl helt sonika strunta i att ta in produkter från NN. Det är inte alls länge sedan det var ett fall här inne angående just det (eller om det möjligtvis var inne på barnvagnssnack). Konsumentverk, konsumentvägledare, lagar och allt sade att kunden i fråga hade rätt. Butiken struntade i det. Det var inte första gången. Det är inte sista gången. Det beror inte på bristande skötsel av vagnen, men möjligtvis bristande skötsel av butiken. Visst kanske det var fel formulerat av mig att syfta till ALLA barnvagnsbutiker. Det finns säkert många butiker som klarar av att hantera reklamationer både från den här tillverkaren och andra. Men det är en ständigt återkommande fråga både här inne och på barnvagnssnack. Det är samma butiker (kedjor) och på många ställen i landet. Det rör kända fel och korrekta reklamationer och ändå blir folk bemötta som sk-t. Hoppas att du inte tog för illa upp, för jag har inte nämnt några namn, vare sig tillverkare eller butiker. Fortsätt att upprätthålla god service mot dina kunder ;-)
Skrivet av    Cicci

Samma regler gäller även på nätet...

hoppas att du får svar snart, och att det går bra.
Skrivet av    Cicci

Och jag tänker gå

ännu ängre än Cicci och påstå att väldigt många butiker (oavsett om de säljer barnvagnar, mobiltelefoner, kläder eller vad som helst) inte klarar av att hantera reklamationer på rätt sätt. Främst för att personalen saknar kunskap om vilka rättigheter konsumenten har. Och tyvärr saknar många konsumenter också den kunskapen och får tyvärr inte sin rätt.
Skrivet av    Annjo

TACK :o)

för ditt fina svar. Det är ju jättesynd att det ska vara på det viset. Jag tycker också att det är jättetråkigt när det kommer en reklamation, men kunden blir ju _inte_ gladare av att jag sätter mig på tvären. Mycket bättre att vara extra trevlig så att kunden ändå får något positivt med sig hem. :o) Trevlig helg!!
Skrivet av    Försäljare

Artiklar från Familjeliv